Adgangen til patienternes helbredsoplysninger skal strammes
På baggrund af tre aktuelle, større sager om systematisk misbrug af adgang til den elektroniske patientjournal har regionen gennemført en samlet evaluering, og der lægges op til en række stramninger.
Forretningsudvalget drøftede tirsdag, hvordan regionen kan sikre patienternes data mod ulovlige opslag. Tre verserende sager viser, at alvorligt misbrug af betroede adgange rent faktisk sker, ikke ofte men oftere end aldrig.
”Jeg må sige, at det store antal opslag og berørte borgere i de her sager har chokeret mig. Ganske vist er lægen med de mange opslag ikke gået efter helbredsoplysninger men har brugt patientjournalen som en slags KRAK for at finde navn, adresse og CPR på borgere. Det er stadigvæk dybt forargeligt – og vi er nødt til at gøre noget for at stoppe det her. Derfor vil regionen gennemføre en række stramninger,” siger regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S).
Adgangene strammes
Det er besluttet at sætte ind på en række områder både i en begrænsning i adgangen til borgernes helbredsoplysninger, opfølgning på mistanke om ulovlige opslag, strammere procedurer for ansættelse af nye medarbejdere og teknisk lukning for adgang til regionens systemer. Ligesom der allerede er sket en forbedring af den automatisk logopfølgning i SP.
”Den nuværende model for adgang til den elektroniske patientjournal er jo indrettet for at understøtte høj patientsikkerhed og effektivt samarbejde på tværs af regionens afdelinger og hospitaler. Det betyder, at sundhedsfagligt personale i Region Hovedstaden generelt har bred adgange til patientoplysninger. Tilgangen har været baseret på tillid, men de verserende – og tidligere - alvorlige sager om uberettigede opslag gør det klart, at der er behov for at stramme op for at beskytte borgernes data,” siger vicedirektør Anna Olga Aaskilde Laursen i Center for IT og Medicoteknologi, CIMT.
Forbedring af den automatiske logopfølgning
Administrationen har i forbindelse med de verserende sager opdaget, at der siden 2023 har været en teknisk fejl i den automatiske logopfølgning, som har medført, at ca. 20% af lograpporter med mistænkelige opslag ikke er blevet udsendt til hospitalerne.
”Vi har fået lukket fejlen, og sammen med leverandøren er der skærpet fokus på overvågning af løsningen. Derudover har vi konstateret nogle adfærdsmønstre, som den nuværende logopfølgning ikke er gearet til at håndtere, så derfor har vi lavet en række nye kontrolfiltre, som skal fange mistænkelige opslag. Samtidig kommer vi til at understøtte de personaleansvarlige ledere i at opdage, hvis en medarbejder gentagne gange foretager uberettigede opslag. Vi kommer også til at have større fokus på, om der er medarbejdere, der på tværs af ansættelser, kigger i patienters oplysninger uden at have et lovligt ærinde,” siger Anna Olga Aaskilde Laursen.
Det bliver desuden præciseret, at den lokale ledelse har ansvar for at følge op på mistanke om uberettigede opslag, og ethvert ulovligt opslag skal dokumenteres skriftligt på personalesagen, uanset om der udstedes en formel ansættelsesretlig sanktion.
Fakta – tre verserende sager med ulovlige opslag
- En læge, som senest har været vikar på Bornholms Hospital, har foretaget 2.555 uberettigede opslag på 1.801 borgere i perioden 2020-2024, herunder særligt kvinder, som vedkommende formodes at have haft (eller ønsket) en datingrelation til.
- En sygeplejestuderende med uddannelsesforløb på Rigshospitalet og i Region Hovedstadens Psykiatri har foretaget uberettigede opslag på 403 borgere.
- En sygeplejerske, som har været ekstern vikar med bl.a. tilknytning til både Herlev/Gentofte Hospital, Rigshospitalet, Bispebjerg/Frederiksberg Hospital og Nordsjællands Hospital, har foretaget uberettigede opslag på 163 borgere, herunder kommunalt personale og personer, som vedkommende har en personlig relation til.
Kontakter
Region Hovedstadens presseRegion Hovedstaden
Tlf:70209588presse@regionh.dkFølg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Ventetid på planlagte operationer styrtdykker15.7.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter nogle år med lange ventetider på planlagte operationer i Region Hovedstaden er udviklingen nu endegyldigt vendt. I april 2025 var den gennemsnitlige ventetid nede på 43 dage – i samme måned i 2022 var ventetiden 76 dage.
Region H giver flere penge til behandling af et stigende antal kvinder med brystkræft10.7.2025 12:39:29 CEST | Pressemeddelelse
Målopfyldelsen af pakkeforløb for brystkræft er i bedring efter en længere periode med mangel på det nødvendige personale. Området er imidlertid udfordret af et stigende antal kvinder, der sendes til udredning for brystkræft, så for at fastholde de gode resultater har regionsrådet valgt at afsætte 15 mio. kr. i varig bevilling til behandlingen.
20 millioner til at nedbringe ventetiden til operationer og høreapparatsbehandling4.7.2025 10:05:58 CEST | Pressemeddelelse
Politikerne i Region Hovedstaden vil sikre hurtigere udredning og behandling for patienter, der oplever længere ventetid til fx en planlagt operation af brok eller til at få høreapparat.
Mere psykiatrisk hjælp til både børn og voksne3.7.2025 12:05:57 CEST | Pressemeddelelse
Region Hovedstaden har afsat penge til mere hjælp fra praktiserende speciallæger indenfor psykiatrien. Der er fundet penge til hjælp til både børn, unge og voksne med behov for psykiatrisk udredning og behandling.
Virtuel virkelighed giver nyt håb til patienter med stemmehøring3.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dansk forskning publiceret i The Lancet Psychiatry viser markant effekt af ny VR-behandling. Studiet dokumenterer, at patienter med skizofreni oplever mindre stemmehøring en ved almindelig behandling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum