Aalborg Universitet

Ny forskning: Systematisk arbejde med data giver bedre kvalitet i daginstitutioner

Del

På Aalborg Universitet har forskere i samarbejde med Københavns Kommune udviklet en efteruddannelse, som lærer pædagogiske ledere at bruge observationer og data i dagligdagen. Det har været med til at hæve kvaliteten i børnehaver og vuggestuer i kommunen.

Forskere på Aalborg Universitet har udviklet en tilgang til arbejdet med kvalitet i daginstitutioner, der kan løfte kvaliteten i dagpleje, vuggestuer og børnehaver.
Forskere på Aalborg Universitet har udviklet en tilgang til arbejdet med kvalitet i daginstitutioner, der kan løfte kvaliteten i dagpleje, vuggestuer og børnehaver. Foto: Colourbox

Forskere på Aalborg Universitet har udviklet en tilgang til arbejdet med kvalitet i daginstitutioner, der kan løfte kvaliteten i dagpleje, vuggestuer og børnehaver. Tilgangen er bl.a. omsat til en efteruddannelse i Københavns Kommune, der fokuserer på at forbedre den faglige ledelse af dagtilbuddene, bl.a. ved at indsamle data gennem observationer af dagligdagen i institutionerne.

En netop udkommet undersøgelse viser, at kun en ud af ti danske daginstitutioner for 3- til 5-årige leverer ”god” kvalitet i pædagogiske læringsmiljø, og at mere end hver fjerde leverer ”utilstrækkelig” kvalitet. I 2023 viste en tilsvarende undersøgelse af dagtilbud for de 0- til 2-årige et lignende resultat.

Observer f.eks. morgensamling og legeplads

”En forudsætning for at højne kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer er, at man kan identificere, hvor udfordringerne er. Den viden får dagtilbuddets ledere og personale bl.a. ved at observere det, der f.eks. sker ved morgensamlingen eller på legepladsen, og så notere, når noget er svært. Ved at gå systematisk frem får de øje på ting, som de ikke umiddelbart var opmærksomme på, og har derfor mulighed for at ændre eller forbedre de elementer, som ikke fungerer”, siger professor Charlotte Ringsmose fra Aalborg Universitet

Charlotte Ringsmose har sammen med postdoc Line Skov Hansen udviklet efteruddannelsen i København, hvor vuggestue- og børnehaveledere lærer at bruge redskaber som observation og pædagogisk analyse og at inddrage eget personale i arbejdet med at omsætte de indsamlede data til forbedringer i praksis. Uddannelsen involverer alle ledelseslag i kommunen - fra pædagogiske ledere og klyngeledere til pædagogiske konsulenter, områdeledelse og direktion. Samarbejde mellem ledelseslagene i forløbet har som mål er at skabe et pædagogisk læringsmiljø af høj kvalitet.

Effekten øges, hvis ledelse og forvaltning også inddrages

”Vi kan se, at det øger effekten, når personalet i institutionen, samt hele ledelseslaget og forvaltningen også inddrages i efteruddannelsen. Det skaber et fælles sprog og en fælles forståelse for, hvad kvalitet indebærer, og hvor udfordringerne er. Samtidig får område- og klyngelederne i kommunen bedre mulighed for at bakke de enkelte pædagogiske ledere op i deres arbejde med at forbedre kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø i institutionerne”, siger Charlotte Ringsmose.

I Københavns Kommune har 270 pædagogiske ledere enten gennemført efteruddannelsen i løbet af de seneste to år eller er i gang med at gennemføre den.

Observationsdata fra uddannelsen, viser at der fra 2021 til 2023 overordnet har været en positiv udvikling.

Bygger på gode erfaringer fra samarbejde med Kolding Kommune

Efteruddannelsen i København bygger bl.a. på erfaringer fra et samarbejde med Kolding Kommune, hvor forskerne og dagtilbudsforvaltningen siden 2016 har udviklet og gennemført en indsats, der skal højne kvaliteten i de kommunale dagtilbud. I samarbejdet deltager ca. 200 dagplejere, 920 medarbejdere og 100 pædagogiske ledere, samt pædagogiske konsulenter og forvaltningsledelsen.

Data fra en undersøgelse, der blev gennemført i 2023, viser at kvaliteten i Kolding Kommunes dagtilbud har udviklet sig positivt siden den første kortlægning i 2016 i forhold til f.eks. børns trivsel, relationer og forældresamarbejde.

”Ved at arbejde systematisk med data og med fokus på forbedringer i praksis på tværs af niveauer i institutioner og forvaltning har man både i Kolding og København formået at skabe en mere ensartet høj kvalitet i dagtilbuddene. Det har uden tvivl haft positiv betydning for børnenes trivsel”, siger Charlotte Ringsmose.

Kontakter

Charlotte Tybjerg SørensenJournalist og presserådgiver, AAU Kommunikation og Public Affairs, Aalborg Universitet

Tlf:93562069ceso@adm.aau.dk

Følg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye