Greenpeace Danmark

Greenpeace lancerer turistorganisation: ‘Kom og besøg Nordens Døde Hav’

Del

Tourism Denmark er navnet på en ny turistorganisation, der fører kampagne i Danmark og i Europa for "Nordens Døde Hav". Bag initiativet står Greenpeace, der vil råbe EU op om, at Danmark bryder EU’s lovkrav om at skabe et sundt vandmiljø og begår mange andre miljøovertrædelser.

Fra en annonce i lufthavnen i Bruxelles.Tourism Denmark lokker også turister til i en konkurrence, hvor man kan vinde en tur til Danmark og tage et dyp i Nordens Døde Hav. © Greenpeace
Fra en annonce i lufthavnen i Bruxelles.Tourism Denmark lokker også turister til i en konkurrence, hvor man kan vinde en tur til Danmark og tage et dyp i Nordens Døde Hav. © Greenpeace

“Velkommen til Danmark! Det perfekte ferieland, hvor frodig natur og industriel landbrugsproduktion går hånd i hånd i smuk harmoni”.

En ny turistorganisation ser dagens lys. Tourism Denmark er en officiel udseende turistorganisation. Men i stedet for at reklamere for den lille havfrue, lokker organisationen turisterne til med reklamer om Nordens Døde Hav, autentiske gårdferier på svinebedrifter og camping i Danmarks unikke beskyttede natur, som bl.a. består af p-pladser, golfbaner og pløjemarker. 

Kampagnen blev først lanceret under navnet ReVisitDenmark, men det mødte klager fra VisitDenmark. Siden har kampagnen ændret navn, og derfor er kampagnens oprindelige logo og navn sløret på billederne af annoncerne.

Kampagnen er rullet ud på tværs af Europa med store reklamer i lande som Belgien, Polen og Sverige og vil fortsætte med at invitere turister til at opleve Danmarks naturkrise. 

Greenpeace står bag kampagnen, der har mål om at råbe EU-Kommissionen op om Danmarks lange række af miljøovertrædelser. 

"Vi er begejstrede for at invitere turister til at opleve vidunderne i Danmarks landbrugslandskab – fra vores livløse have fyldt med mystisk brunt slam til vores omhyggeligt vedligeholdte parkeringspladser, som vi officielt regner som beskyttet natur," siger Christian Fromberg, kampagneleder for landbrug, skov og natur i Greenpeace Danmark. "For den modige lystfisker tilbyder vores Nordiske Døde Hav den ultimative fiskeudfordring – kun de dygtigste vil fange noget i disse vande." 

Kampagnen bruger satire til at fremhæve Danmarks mange brud på EU-regler om bl.a. beskyttelse af vandmiljøet, naturbeskyttelse og dyrevelfærd. Det gælder ikke mindst Danmarks gentagne lovbrud på Vandrammedirektivet, der kræver, at Danmark opnår en sund tilstand i vores vandmiljø. Regeringen siger selv, at den ikke længere arbejder efter at nå EU’s udskudte deadline for at nå Vandrammedirektivet i 2027.

“Det her er et opråb om hjælp. Det står klart, at vores nuværende regering ikke vil tage de nødvendige skridt for at få livet tilbage i vores have og beskytte vores natur, og det er et uacceptabelt svigt," siger Christian Fromberg og fortsætter: 

"Med denne kampagne råber vi direkte EU-Kommissionen op om at håndhæve de regler, som Danmark systematisk overtræder. For virkeligheden er, at regeringen med åbne øjne ser til, mens Danmark bryder helt basale krav om naturbeskyttelse.”

EU-kommissionen skriver selv i sit arbejdsprogram for 2025, at den vil arbejde for at håndhæve eksisterende regler og direktiver over for medlemsstaterne. Og her er Danmark “worst-in-class” ifølge Greenpeace. Kommissionen har gentagne gange advaret Danmark, om at vi ikke opfylder bl.a. Vandrammedirektivet. 

Danmark er samtidig det EU-land med mindst beskyttet natur. Vi er tillige landet med EU’s næstdårligste tilstand for naturen og blandt de lande med størst kvælstofforurening. Det viser en analyse af Greenpeace

Mere om kampagnen

Tourism Denmark er lanceret med sin egen hjemmeside, en kampagnevideo og reklamer i en række lande.

  • En kampagnevideo med skuespiller Kristian Halken i guiderollen samt turistevents, hvor man kan opleve Danmarks unikke beskyttende: p-pladser, golfbaner og pløjemarker. 

  • Annoncer der indtil videre er rullet ud i Bruxelles Lufthavn, en helsides annonce i Sveriges Aftonbladet og et iøjnefaldende billboard i Warszawa, Polen. Her reklameres der for, at man kan vinde en togtur til Danmark for at opleve Nordens Døde Hav og se naturkrisen på egen hånd.

  • Tripadvisor-ture: De kommende uger og måneder arrangerer Tourism Denmark ture ud i Danmark - med silent retreat på en mark, cykeltur rundt i Danmarks beskyttede natur og en fisketur i Nordjylland. 

  • Se mere på Tourismdk.com (dansk) og Tourismdk.com (engelsk)

Greenpeace-analysen “Er Danmark bedste landbrug?” viser, at dansk landbrug halter langt bagefter, når det gælder indsatsen for natur og klima, og er indehaver af 10 bundrekorder i EU i kontrast til når fx statsminister Mette Frederiksen hævder, at dansk landbrug er “et af verdens bedste”.

Kontakt

Christian Fromberg, kampagneleder for landbrug, natur og skov, Greenpeace. Mobil: 29294875

Poul Bonke Justesen, kommunikationsansvarlig, Greenpeace. Mobil: 26294938

Kontakter

Christian FrombergKampagneleder for landbrug, natur og skovGreenpeace Danmark

Christian leder arbejdet for et grønt landbrug i balance med klimaet og naturen. Han er kandidat i Klimaforandringer og har tidligere været med til at skabe dagsordensættende kampagner i Den Grønne Ungdomsbevægelse.

Tlf:+45 29294875christian.fromberg@greenpeace.org

Billeder

© Greenpeace
Download
© Felics Pedersen/Greenpeace
Download
© Finn Hageman Pedersen/Greenpeace
Download
© Finn Hageman Pedersen/Greenpeace
Download
© Greenpeace
Download

Greenpeace Danmark

Greenpeace er verdens største uafhængige miljøorganisation. Vi konfronterer nogle af verdens største problemer og fremtvinger løsninger. I Danmark arbejder vi primært med problematikker indenfor klima, energi, landbrug, hav og skov. Vi bestræber os på altid at stå til rådighed for kommentarer på aktuelle sager og debatter - store som små, niche som mainstream. 

Følg pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye