Greenpeace lancerer turistorganisation: ‘Kom og besøg Nordens Døde Hav’
Tourism Denmark er navnet på en ny turistorganisation, der fører kampagne i Danmark og i Europa for "Nordens Døde Hav". Bag initiativet står Greenpeace, der vil råbe EU op om, at Danmark bryder EU’s lovkrav om at skabe et sundt vandmiljø – og begår mange andre miljøovertrædelser.

“Velkommen til Danmark! Det perfekte ferieland, hvor frodig natur og industriel landbrugsproduktion går hånd i hånd i smuk harmoni”.
En ny turistorganisation ser dagens lys. Tourism Denmark er en officiel udseende turistorganisation. Men i stedet for at reklamere for den lille havfrue, lokker organisationen turisterne til med reklamer om Nordens Døde Hav, autentiske gårdferier på svinebedrifter og camping i Danmarks unikke beskyttede natur, som bl.a. består af p-pladser, golfbaner og pløjemarker.
Kampagnen blev først lanceret under navnet ReVisitDenmark, men det mødte klager fra VisitDenmark. Siden har kampagnen ændret navn, og derfor er kampagnens oprindelige logo og navn sløret på billederne af annoncerne.
Kampagnen er rullet ud på tværs af Europa med store reklamer i lande som Belgien, Polen og Sverige og vil fortsætte med at invitere turister til at opleve Danmarks naturkrise.
Greenpeace står bag kampagnen, der har mål om at råbe EU-Kommissionen op om Danmarks lange række af miljøovertrædelser.
"Vi er begejstrede for at invitere turister til at opleve vidunderne i Danmarks landbrugslandskab – fra vores livløse have fyldt med mystisk brunt slam til vores omhyggeligt vedligeholdte parkeringspladser, som vi officielt regner som beskyttet natur," siger Christian Fromberg, kampagneleder for landbrug, skov og natur i Greenpeace Danmark. "For den modige lystfisker tilbyder vores Nordiske Døde Hav den ultimative fiskeudfordring – kun de dygtigste vil fange noget i disse vande."
Kampagnen bruger satire til at fremhæve Danmarks mange brud på EU-regler om bl.a. beskyttelse af vandmiljøet, naturbeskyttelse og dyrevelfærd. Det gælder ikke mindst Danmarks gentagne lovbrud på Vandrammedirektivet, der kræver, at Danmark opnår en sund tilstand i vores vandmiljø. Regeringen siger selv, at den ikke længere arbejder efter at nå EU’s udskudte deadline for at nå Vandrammedirektivet i 2027.
“Det her er et opråb om hjælp. Det står klart, at vores nuværende regering ikke vil tage de nødvendige skridt for at få livet tilbage i vores have og beskytte vores natur, og det er et uacceptabelt svigt," siger Christian Fromberg og fortsætter:
"Med denne kampagne råber vi direkte EU-Kommissionen op om at håndhæve de regler, som Danmark systematisk overtræder. For virkeligheden er, at regeringen med åbne øjne ser til, mens Danmark bryder helt basale krav om naturbeskyttelse.”
EU-kommissionen skriver selv i sit arbejdsprogram for 2025, at den vil arbejde for at håndhæve eksisterende regler og direktiver over for medlemsstaterne. Og her er Danmark “worst-in-class” ifølge Greenpeace. Kommissionen har gentagne gange advaret Danmark, om at vi ikke opfylder bl.a. Vandrammedirektivet.
Danmark er samtidig det EU-land med mindst beskyttet natur. Vi er tillige landet med EU’s næstdårligste tilstand for naturen og blandt de lande med størst kvælstofforurening. Det viser en analyse af Greenpeace.
Mere om kampagnen
Tourism Denmark er lanceret med sin egen hjemmeside, en kampagnevideo og reklamer i en række lande.
-
En kampagnevideo med skuespiller Kristian Halken i guiderollen samt turistevents, hvor man kan opleve Danmarks unikke beskyttende: p-pladser, golfbaner og pløjemarker.
-
Annoncer der indtil videre er rullet ud i Bruxelles Lufthavn, en helsides annonce i Sveriges Aftonbladet og et iøjnefaldende billboard i Warszawa, Polen. Her reklameres der for, at man kan vinde en togtur til Danmark for at opleve Nordens Døde Hav og se naturkrisen på egen hånd.
-
Tripadvisor-ture: De kommende uger og måneder arrangerer Tourism Denmark ture ud i Danmark - med silent retreat på en mark, cykeltur rundt i Danmarks beskyttede natur og en fisketur i Nordjylland.
-
Se mere på Tourismdk.com (dansk) og Tourismdk.com (engelsk)
Greenpeace-analysen “Er Danmark bedste landbrug?” viser, at dansk landbrug halter langt bagefter, når det gælder indsatsen for natur og klima, og er indehaver af 10 bundrekorder i EU – i kontrast til når fx statsminister Mette Frederiksen hævder, at dansk landbrug er “et af verdens bedste”.
Kontakt
Christian Fromberg, kampagneleder for landbrug, natur og skov, Greenpeace. Mobil: 29294875
Poul Bonke Justesen, kommunikationsansvarlig, Greenpeace. Mobil: 26294938
Kontakter
Christian FrombergKampagneleder for landbrug, natur og skovGreenpeace Danmark
Christian leder arbejdet for et grønt landbrug i balance med klimaet og naturen. Han er kandidat i Klimaforandringer og har tidligere været med til at skabe dagsordensættende kampagner i Den Grønne Ungdomsbevægelse.
Poul Bonke JustesenPresse- og kommunikationsansvarlig
Primære ansvarsområder: Landbrug og miljø
Billeder
Greenpeace Danmark
Greenpeace er verdens største uafhængige miljøorganisation. Vi konfronterer nogle af verdens største problemer og fremtvinger løsninger. I Danmark arbejder vi primært med problematikker indenfor klima, energi, landbrug, hav og skov. Vi bestræber os på altid at stå til rådighed for kommentarer på aktuelle sager og debatter - store som små, niche som mainstream.

Følg pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark
Ny kvælstofaftale: Et skridt frem, men stadig langt til målstregen19.6.2025 16:35:25 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen har netop indgået en delvis aftale med partierne bag trepartsaftalen om den kommende kvælstofregulering. Det er et godt skridt, men man er stadig langt fra målet om at få et sundt vandmiljø. Aftalens regulering viser kun vejen til at nå i mål med kvælstofindsatsen i halvdelen af kystvandoplandene – resten afhænger af frivillige aftaler med landbruget, som historien viser, at der ikke virker.
Overvældende flertal ønsker at olie- og gasselskaberne skal betale for deres klimasynder19.6.2025 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Næsten to tredjedele af danskerne synes, at forurenerne skal betale for de klimaskader og den klimatilpasning, de er skyld i. Det viser en ny meningsmåling. Og vi danskere står ikke alene med det ønske. En global måling, der også offentliggøres i dag, viser, at 8 ud af 10 støtter en særlig klimaskadeskat på olie-, gas- og kulproducenterne.
Greenpeace klager til Erhvervsstyrelsen over Arlas vildledende klimatal og greenwashing4.6.2025 09:00:13 CEST | Pressemeddelelse
Eksperter har kaldt Arlas klimatal "vildledende" og kritiseret, at selskabet "må simpelthen ikke regne, som de gør". Nu indgiver Greenpeace klage til Erhvervsstyrelsen over, at Arlas tal for klimareduktioner fremstår langt større, end de i virkeligheden er.
Greenpeace: Norsk klimasejr ved EFTA-domstolen styrker vores klagesag mod det danske Hejre-felt21.5.2025 15:54:20 CEST | Pressemeddelelse
Greenpeace har netop vundet en knusende sejr over den norske olieindustri. Den europæiske EFTA-domstol giver Greenpeace Norge og Natur & Ungdom ret i, at staten er forpligtet til at vurdere et felts fulde klimaeffekt, før der gives tilladelse til ny olie- og gasudvinding. Også de effekter der kommer af den senere afbrænding af de fossile brændsler. Afgørelsen bør få øjeblikkelige konsekvenser for Greenpeace Danmarks klagesag over det danske Hejre-felt i Nordsøen.
PlastiSpice: Når plastik bliver et krydderi i vores mad – og i vores kroppe21.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mikroplastik er blevet det krydderi, du ikke længere kan vælge fra, når virksomheder ufortrødent fortsætter med at masseproducere plastik. Med en ny kampagne sætter Greenpeace fokus på, hvor afgørende en stærk, global plastikaftale er.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum