Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet

Streamingkulturen skaber nye digitale fællesskaber for filmfans

Del

Medieforsker Helle Kannik Haastrup undersøger i ny bog, hvordan tv-serier og film både kan udfordre vores syn på verden og engagere os i online fællesskaber. Bogen gør op med fordommene om populærkulturens ”banale” fortællinger og en ukritisk fankultur og viser, at de digitale platforme også kan skabe rum for seriøse diskussioner om film og tv-serier.

Pressefoto fra serien Adolescence: Netflix
Pressefoto fra serien Adolescence: Netflix

I den meget omtalte Netflix-serie Adolescence, der netop har haft premiere, er unges onlineliv og negative mandlige forbilleder vigtige temaer. På det sociale medie Reddit bliver serien diskuteret flittigt af helt almindelige streamingbrugere, som ikke bare forholder sig til seriens kunstneriske kvaliteter og skuespilpræstationerne, men også de svære temaer.

Adolescence-diskussionerne på Reddit er et virkelig godt eksempel på den type af diskuterende fællesskaber, vi i dag ser på sociale medier om tv-serier og film, siger medieforsker Helle Kannik Haastrup.

Hun er aktuel med bogen Digital Film and Television Culture – from Hollywood to Social Media.

- I bogen analyserer jeg blandt andet, hvordan serien Stranger Things, der er en meget stilbevidst blanding af sci-fi, fantasy og coming of age-drama, behandler vanskelige emner som mobning, sorg og depression. På Reddit er der opstået næsten intime rum, hvor fans og brugere deler deres egne erfaringer med mobning og diskuterer seriens måde at fremstille det på. Det understreger jo, hvorfor fiktioner er vigtige for os, fordi de både skaber identifikation og kan danne grobund for frugtbare fællesskaber, fortæller Helle Kannik Haastrup.

PR og kritisk fankultur på samme tid

Streamingproduktionerne og de digitale fællesskaber, der omgiver dem, udgør ifølge Helle Kannik Haastrup samlet set væsentlige populærkulturelle fortællinger, som fortjener at blive taget seriøst.

- Men det er selvfølgelig også fænomener, vi skal forholde os kritisk til. Produktionsselskaberne er dygtige til at lave indhold, der ser brugergenereret ud, men som i virkeligheden er rendyrket PR. Det er brugerne heldigvis ret gode til at gennemskue, og de ved generelt godt, når de deler ting, som dybest set er reklame.

Sammenblandingen af den seriøse film- og seriekultur og reklame møder man fx på den populære app Letterboxd. Her kan brugerne ’rate’ og lave lister over film, de har set, og anbefale dem til andre brugere.

- Appen fungerer både som PR for nye streamingproduktioner ved fx at få filmstjerner til at lave lister over deres yndlingsfilm på den røde løber, når de går til premiere for deres seneste film. Men den er samtidig et samlingssted for seriøse film og tv-serie-interesserede mennesker, siger Helle Kannik Haastrup og fortsætter:

- I stedet for at følge de traditionelle mediers anmeldere, som de fleste gjorde før de sociale medier, så orienterer brugerne sig fx på Letterboxd i andres anbefalinger og anmeldelser og diskuterer med dem. Der er sket et markant skift i, hvem der har den kulturelle autoritet i den digitale mediekultur, fordi der er opstået en form for kritisk fankultur online, som mange unge foretrækker frem for traditionelle medier.

Kulturel impact

Et af Helle Kannik Haastrups mål med bogen er at få analyser af digital film og tv-kultur til omfatte kompleksiteten i nutidens tværmediale medielandskab ved at inddrage flere forskellige aspekter, end de traditionelt gør.

- Inden for forskningen i tværmedialitet er der en tendens til fx enten at interessere sig for produktionsforholdene, branchen eller publikumsundersøgelser. Jeg vil derimod fastholde et dobbelt perspektiv på selve fiktionerne og deres æstetiske udtryk, fx Stranger Things og oscarvinderen Everything Everywhere All at Once, som bliver analyseret i bogen, siger Helle Kannik Haastrup.

- Og samtidig synes jeg også, det er væsentligt at undersøge, hvordan vores online engagement i de her fiktioner bliver forhandlet og diskuteret på sociale medier for at få et indblik i deres kulturelle impact og betydning.

Digital Film and Television Culture – from Hollywood to Social Media er udkommet på forlaget Routledge.

Kontakter

Lektor Helle Kannik Haastrup
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Københavns Universitet
Mail: h.k.haastrup@hum.ku.dk
Telefon: 30 50 10 65

Pressemedarbejder Carsten Munk Hansen
Københavns Universitet
Mail: carstenhansen@adm.ku.dk
Telefon: 28 75 80 23

Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet

Unge investerer i risikable finansielle produkter - og det begynder med computerspil18.11.2024 14:21:13 CET | Pressemeddelelse

For børn og unge – og især drenge og unge mænd – er finansielle investeringer blevet en del af hverdagen. Igennem computerspil og på sociale medier bliver unge eksponeret for gamblingmekanismer, højrisikable investeringer og svindel, viser ny forskning. Det er en side af de unges online liv, som er underbelyst og fuldstændig ureguleret. Den 22. november har medieforskere fra Københavns Universitet derfor inviteret skatteministeren og en række myndigheder, organisationer og fagprofessionelle til en konference for at diskutere problemet og finde mulige løsninger. Her vil forskerne også præsentere den nyeste viden på området.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye