Fonden for Entreprenørskab

Ny analyse: Trods politisk efterspørgsel kender få lærere til undervisning i innovation og entreprenørskab

Del

Selvom erhvervslivet og et stort flertal i Folketinget ønsker sig mere entreprenørskabsundervisning i grundskolen, så kan der være et stykke vej endnu, før det bliver en realitet.

Danmark skal være et iværksætterland i verdensklasse. Og som et led i det skal grundskolen være med til at introducere elever for iværksætteri. Det står sort på hvidt i regeringens iværksætterpakke.

Men der kan være et stykke vej fra politisk ønske til virkelighed i grundskolen, viser en ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab.

I analysen peger over halvdelen af de knap 400 tilfældigt udvalgte grundskolelærere på, at de kun i nogen grad eller slet ikke kender til undervisningsformen innovation og entreprenørskab (I&E), som blandt andet giver kompetencer, der kan bruges som iværksætter senere i livet. Og kun cirka 6 procent af lærerne svarer, at de kender I&E fuldt ud.

Direktør i Fonden for Entreprenørskab, Christian Vintergaard, siger, at det vidner om, at det kræver en større kulturændring og mere fokus på efteruddannelse, hvis grundskolen for alvor skal åbne flere elevers øjne for iværksættervejen.

”Jeg er glad for den store politiske opbakning og vilje til at få mere entreprenørskab på undervisnings- og uddannelsesområdet. Men innovation og entreprenørskab er en lidt anden undervisningsform, som kræver opkvalificering eller efteruddannelse, samtidig med at det skal sikres, at rammerne og tiden er til stede ude på skolen, så man rent faktisk oplever, man kan prioritere entreprenørskab,” siger Christian Vintergaard.

Det tyder til gengæld i analysen på, at der er en velvilje blandt lærerne til at arbejde mere med I&E. Det gælder i hvert fald den gruppe, der definerer undervisningsformen som noget, der giver eleverne livskompetencer såsom robusthed, selvtillid og kreativitet. De lærere, der tværtimod forbinder I&E med iværksætteri og det at starte virksomhed, ønsker i mindre grad at arbejde med undervisningsformen.

”Det er en meget vigtig pointe, hvis politikerne vil sikre sig at få lærerne med ombord. Altså at det i grundskolen handler om at give eleverne de bredere livskompetencer, som de senere kan bruge som iværksættere, hvis de ønsker det, men også til meget andet,” siger Christian Vintergaard.

Øget motivation hos elever

Slutteligt har Fonden for Entreprenørskab særskilt adspurgt en gruppe af lærere, som har høj viden om entreprenørskab. Disse lærerne oplever en højere trivsel og meningsfuldhed i arbejdet i forhold til den tilfældigt udvalgte gruppe af lærere. Derudover oplever entreprenørskabslærerne, at deres elever synes at have højere motivation.

Find hele analysen i linket herunder.

Kontakter

Links

Om Fonden for Entreprenørskab

Fonden for Entreprenørskab vil inspirere børn og unge og give dem evnen til at tænke og agere entreprenant og innovativt, så de kan lykkes i en global og omskiftelig verden. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Fonden fungerer desuden som nationalt videncenter for opsamling, udvikling og udbredelse af viden om entreprenørskabsundervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet

Følg pressemeddelelser fra Fonden for Entreprenørskab

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Fonden for Entreprenørskab

Fonden for Entreprenørskab lancerer ny strategi: Sådan skal millioner fra regeringens iværksætterpakke gøre en forskel30.1.2025 05:45:00 CET | Pressemeddelelse

Med lanceringen af sin ambitiøse femårige strategi ønsker Fonden for Entreprenørskab at sætte kursen mod en fremtid, hvor entreprenørskab bliver en mere integreret del af det danske uddannelsessystem. Strategien kommer kort efter, at Fonden har modtaget midler fra regeringens Iværksætterpakke, og den viser derfor, hvordan de tildelte midler skal skabe værdi og ruste kommende generationer til at skabe, forandre og gøre en forskel samt bringe flere talenter i spil inden for entreprenørskab. Vision: Entreprenørskab for alle Strategiens kernevision er, at alle elever og studerende i Danmark skal møde entreprenørskab som en del af deres uddannelse. Christian Vintergaard, direktør i Fonden for Entreprenørskab, forklarer, at Fonden ønsker at bidrage til at udvikle deres evner til at handle på muligheder, skabe løsninger og bidrage til samfundet i en verden præget af hastige forandringer. ”Med strategien vil vi skabe rammerne for, at entreprenørskab ikke kun bliver for de få, men for alle. Det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye