Der skal styr på de ulovlige el-køretøjer
Vi skal have ryddet op i det ’vilde vesten’ på cykelstier og veje.

I dag falder der dom i sagen med den 25-årige mand, der på katastrofal vis kørte ind i familiefaren Carl Magnus Lotz Rosenberg og gjorde ham lam fra livet og ned. Det er en anledning til at sætte fokus på, at der skal styr på de alt for mange ulovlige el-køretøjer, der kører rundt på veje og cykelstier. Det siger direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.
”Når man læser om ulykken, står der mange steder, at Magnus Lotz Rosenberg blev kørt ned af en ung mand på en elcykel, men det er ikke helt rigtigt. Det er mere korrekt at sige, at han blev kørt ned af en ung mand på et ulovligt, elektrisk køretøj, som slet ikke burde findes på vejen. Den 25-årige havde blandt andet udstyret elcyklen med et gashåndtag, og så taler vi altså ikke længere om en cykel, men nærmere en slags ulovlig el-knallert,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Der er meget klare regler for, hvor hurtigt en elcykel må køre, og der er også specielle krav til de såkaldte speed pedelecs, som må køre 45 km/t.
”Der kører en masse elektriske køretøjer rundt derude, som ikke lever op til de her krav, og som i virkeligheden er ulovlige elektriske knallerter eller endda motorcykler, da farten kan blive meget høj. Helt op til 80-90 km/t. Det tager ti minutter at købe et ulovligt køretøj fra Kina på en dansk hjemmeside, som helt unge drenge så kører rundt på. Vi skal have ryddet op i det ’vilde vesten’, som det er blevet,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Ifølge Kenneth Øhrberg Krag har forhandlerne et ansvar for at oplyse helt tydeligt om, at de her køretøjer ikke må bruges på offentlig vej.
”Politiet skal selvfølgelig slå ned på de her ulovlige køretøjer og stange nogle velvoksne bøder ud, men der er alt for mange, der ikke ved, at de kører på et ulovligt køretøj – også forældre, der køber dem til deres store børn. Det skal være helt tydeligt for køberne, at du kun må køre på den på din egen markvej. Det eneste, de her køretøjer har til fælles med en cykel, er pedalerne.”
Kontakter
Jørgen SchlosserPressechef
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkBilleder

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Derfor punkterer du oftest i regnvejr27.3.2025 15:55:04 CET | Pressemeddelelse
Bliv klogere på, hvorfor vådt føre øger risikoen for at få en punktering, en risiko som faktisk har sine rødder tilbage til dinosaurernes tid.
Cyklistforbundet og DSB indgår strategisk partnerskab24.3.2025 06:15:00 CET | Pressemeddelelse
Nyt samarbejde mellem Cyklistforbundet og DSB skal gøre kombinationen cykel og tog så attraktiv som muligt.
Frivillige cykellegekorps skal hjælpe børn til at blive mere cykelsikre20.3.2025 15:01:52 CET | Pressemeddelelse
Med 3,5 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden er Cyklistforbundet klar til at etablere frivillige cykellegekorps i 15-20 udvalgte byer rundt omkring i Danmark. Indsatsen skal hjælpe børn til at blive mere cykelsikre gennem cykelleg. Tilbuddet bliver gratis for daginstitutioner og skoler.
Kampagne skal få flere unge til at vælge cyklen til gymnasiet27.2.2025 15:08:14 CET | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet og de fem regioners kampagne, Fælles-Tour, opfordrer unge til at vælge cyklen frem for bilen til gymnasiet. Kampagnen løber fra 24. marts til 6. april 2025 og tilbyder præmier som elcykler og koncertbilletter. Målet er at vende den stigende biltrend blandt unge.
1960erne har ringet – de vil have deres by- og trafikpolitik tilbage29.1.2025 10:42:47 CET | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet lægger ikke fingrene imellem i sin kritik af et nyt lovforslag fra transportministeren om trafik i byerne. Kritikken står i et høringssvar fra forbundet til forslaget.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum