Fra millionordrer til motorhjelm: “Ibo” er stolt værkstedsejer
Det kan umiddelbart være svært for de fleste at forstå, hvorfor man skifter en velbetalt stilling i Novo Nordisk ud med at blive værkstedsejer. Men for 35-årige Ibrahim Ittaouil fra Glostrup handler det om et behov for at skabe med hænderne, kærligheden til det gode håndværk og ikke mindst relationen med de lokale kunder. Det lærte han for alvor, da livet slog fra sig

Ibrahim Ittaouil, der mest er kendt som “Ibo”, blev udlært mekaniker i 2012. En hård læretid fik ham dog til at udforske andre veje. Der fik han det, der af de fleste ville blive betragtet som et finere job - i hvert fald hvis man går op i titel, lønseddel og mængden af olie på hænderne. I over tre år arbejdede han som kørselsleder hos Novo Nordisk, hvor han håndterede millionaftaler og ledede store projekter, indtil han skiftede skjorter og skærme ud med arbejdstøj og autoværksted.
"Det var gode penge, men det var ikke mig. Dynen blev tung hver morgen, og jeg kunne mærke, at jeg savnede at bruge hænderne,” indrømmer han.
Ibo Ittaouil fandt tilbage til sit fag og blev kørende autotekniker hos SOS Dansk Autohjælp, hvor han lavede biler på vejene. En dag havde han et stop i nærheden af en kammerat, der var bilforhandler i Ishøj, og han havde tilfældigvis ledige lokaler.
“Jeg greb muligheden. Og det var faktisk allerede samme dag, jeg lejede lokalerne. Jeg var jo vant til at rode med biler på vejene, så hvad var det værste, der kunne ske ved at åbne mit eget værksted? Det samme skete, da jeg så et ’til leje’ skilt på et værksted i Taastrup. Der slog jeg også straks til,” fortæller han og tilføjer i et grin: “Ja, jeg er kendt for, at der skal ske noget. Konen kan heller ikke altid følge med, men hun bakker heldigvis altid op.”
At være mekaniker er hjerteblod - og bedst for helbredet
Efter to år flyttede Ibo Ittaouil og værkstedets fire svende til større lokaler i Glostrup, hvor han har fået flere, store erhvervskunder. Netop erhvervskunderne fylder en hel del i hans forretning, hvilket også var en af hovedårsagerne til, at han flyttede værkstedet hertil:
“Jeg sagde til SOS Dansk Autohjælp, at hvis de nogensinde skulle af med stedet, så skulle de slå på tråden. Jeg kender jo bygningen her i Glostrup, fra da jeg arbejdede her, så jeg vidste, at her er plads til mange varevogne.”
Med flytningen gik han fra 170 til 500 kvadratmeter - og så er det da også en klar fordel, at det ligger blot tre minutter fra, hvor han bor.
“Så her bliver jeg, indtil jeg ikke kan være mekaniker mere,” lover han.
Selvom han griner af de mange skift, førend han landede i sin rette vejbane, så er anledningen mere alvorlig, afslører værkstedsejeren, der for nyligt fyldte 35 år:
“Jeg har haft flere forbigående blodpropper i hjernen og hjertet, der slog mig i gulvet. Så jeg har fundet ud af, at jeg skal bruge min tid med mine børn, mens de er små, og på at lave det, jeg er god til. Og jeg elsker at være i værkstedet med sikkerhedssko på, hvor der altid sker noget, hvor jeg kan gøre mig umage for kunderne, og hvor vi har det godt med hinanden. Jeg bruger selvfølgelig en del tid på kontoret som ejer, men bare det, at jeg stadig kan tage en kost og feje gulvet eller lirke en gearkasse af, det er en god balance for mig.”
Samme behandling uanset mærke, model og årgang
Ibo Ittatouil indrømmer, at han måske ikke er den billigste mekaniker i byen. Til gengæld har han et godt ry, fordi han altid kan stå på mål for det, de laver, og det får flere kunder til at vælge ham til.
“Vi kender jo hinanden her i lokalsamfundet, og folk kender mig nok for min punktlighed, kvalitet og ansvarsfølelse,” fortæller værkstedsejeren og tilføjer:
“Når jeg siger, at en bil er klar klokken 10.00, så er den klar kl. 10.00. Det går man ekstra meget op i, når man er afhængig af bilen for at kunne udføre sit arbejde. Og sådan er det for mine erhvervskunder, der spænder fra et 40 mand stort transportfirma til murermestre, tømrere og VVS’ere.”
Hans privatkunder kan - selvfølgelig - forvente det samme, understreger han:
“Om det er en bil til 400.000 eller 10.000, så behandler jeg den på samme måde.”
En drengedrøm bliver til virkelighed
Interessen for de firehjulede køretøjer stammer fra barndommen, da Ibo Ittatouil kommer fra en bilglad familie. Allerede i en tidlig alder sendte han blikke efter byens AutoMester-værksteder, og i dag kan han stolt fortælle, at Formervangens Auto er blevet en del af den prisvindende kæde:
“Jeg har altid gerne villet være AutoMester, og jeg kan huske navnet, fra jeg cyklede rundt som barn. Det er et stærkt navn, og det giver også en tryghed for kunderne. Så jeg føler godt, jeg kan prale af at være kommet med i AutoMester. For man vokser da lige et par centimeter af at være med hos dem, der fire gange har vundet prisen som Årets Værkstedskæde. Det betyder jo, at der bliver gjort noget rigtigt, og det vil jeg gerne være med til at løfte videre.”
AutoMester startede i 1993 og består i dag af næsten 400 selvstændige værksteder.
Selvom Ibo Ittatouil nu har slået sig ned med værkstedet i Glostrup, er han ikke færdig med at udvikle Formervangens Auto, afslører han:
“Jeg drømmer om at udvide værkstedet, for jeg har plads til to lifte mere. Og så vil jeg også gerne have nogle lærlinge.”
Nøgleord
Kontakter
Lena Britt PedersenMarketing ManagerAutoMester ApS
Tlf:+ 45 63 41 89 88lena.pedersen@automester.dkBilleder
Om AutoMester
AutoMester er Danmarks største værkstedskæde med næsten 400 værksteder. Den prisvindende kæde investerer i grønnere tiltag og nye teknologier, mens de tilbyder service og reparation af alle slags biler - uanset mærke, model og årgang. Fordi det skal være enkelt at være bilejer.
Følg pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Fra hobbyværksted til prisvindende kæde: BCN Autocenter er AutoMester17.3.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det startede i et lille hobbyværksted, hvor en ung Mustafa Bicen rodede med biler sammen med sin far. I dag, i en alder af 33, står han som ejer af BCN Autocenter i Taastrup – nu som en del af den prisvindende AutoMester-kæde, kendt for sit høje serviceniveau og tillid fra kunderne
Ordblindhed blev værkstedsejerens vej til succes14.1.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Martin Jensen havde svært ved at læse og skrive i folkeskolen og blev i stedet skarp til at fikse cykler og knallerter for skolekammeraterne. I dag ejer han Janderup Autoservice, et 570 kvadratmeter stort autoværksted, der som AutoMester E+ nu også er uddannet i at håndtere el- og hybridbiler
Brian har været mekaniker i 40 år, nu laver han værkstedet om6.1.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Online booking, nyt logo og arbejdstøj samt flere tiltag der er lidt grønnere end alternativet. Det er den nye virkelighed for Åbyhøj Autoservice, der bliver AutoMester E+ for klimaets, sønnens og kundernes skyld
Lokal AutoMester gearer op på elbiler4.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter 15 år som lokal AutoMester bliver Mads Thomsens værksted AutoMester E+. Med øget fokus på el- og hybridbiler samt øget miljøansvar er værkstedet klar til fremtiden. “Vi kan også håndtere elbiler, og det vil jeg da gerne skilte med,” fortæller han
En tilfældig praktikplads blev til 25 års jubilæum1.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nok var det tilfældigt, at Susan Madsen havnede hos AutoMester i virksomhedspraktik, men hun har ikke set sig tilbage siden. Det høster rosende ord fra kollegerne at være et levende bevis på, at den loyale medarbejder stadig findes: “Hun er uundværlig”
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum