Politikere får indblik i fleksibel vagtplanlægning - i praksis
26.2.2025 07:00:00 CET | Regionshospitalet Horsens | Pressemeddelelse
Akutafdelingen fortalte om deres erfaringer med fleksibel vagtplanlægning og livsfasepolitik som vejen til et mere bæredygtigt arbejdsliv.

Akutafdelingen her på Regionshospitalet Horsens har sat et skarpt fokus på medarbejdernes trivsel og balancen imellem arbejde og privatliv.
Og det har ikke bare styrket arbejdsglæden og sammenholdet på afdelingen men også haft en positiv effekt på både tiltrækning og tilknytning af medarbejdere.
Derfor havde partiformand Pia Olsen Dyhr og forperson Harun Demirtas fra Din Sundhedsfaglige A-kasse (DSA) valgt at besøge afdelingen for netop at høre om en arbejdsplads, hvor fleksibilitet og individualitet tages alvorligt, og hvor medarbejderne har stor indflydelse på deres arbejdstider.
Med på besøget, som fandt sted den 26. februar, var også Annette Roed, næstformand i Hospitalsudvalget, Region Midtjylland, og det var sygeplejerske Jonas Bundgaard Dannesbo og oversygeplejerske Tina Le Fevre, som viste rundt.
- Vi har i de seneste ti år gjort os rigtig umage for at blive gode til at se og høre den enkelte medarbejder, for eksempel i forhold til planlægningen af arbejdstiden, fortalte Tina le Fevre.
- Det har skabt større arbejdsglæde og givet os på afdelingen en større stabilitet, idet det kan mærkes både i forhold til at tiltrække og tilknytte medarbejdere, siger Tina Le Fevre.
Fleksibilitet og individuel tilpasning
Blandt de tiltag, som har gjort en forskel i Akutafdelingen, er bl.a. en 34 timers stilling dedikeret til fleksibel vagtplanlægning blandt sygeplejerskerne.
Medarbejderne har også mulighed for at vælge, om de vil arbejde hver 2., 3. eller 4. weekend, ligesom arbejdstiden kan tilpasses efter livsfase.
Endelig har afdelingen et onboarding-forløb for nyansatte med henblik på at få skabt en god tilknytning tidligt.
Tilsammen har tiltagene gjort det muligt at skabe et bæredygtigt arbejdsliv for mange ansatte samtidig med, at afdelingen er bemandet til at tage imod akutte patienter døgnet rundt.
- Vi er stadigvæk en arbejdsplads, der skal have et fremmøde hver evig eneste dag året rundt. Så det handler om, hvordan vi bruger de muligheder, vi har inden for rammerne. Og her har vi måttet erkende, at vi nok ikke kan gøre os for umage, og at vi nok ikke kan bruge for meget tid på at skabe et bæredygtigt arbejdsliv for de ansatte, siger Tina Le Fevre.
Kontakter
Mette RingtvedSygeplejefaglig direktør
Tlf:7842 5062MERJNS@rm.dkRegionshospitalet Horsens
Regionshospitalet Horsens er et af fem akuthospitaler i Region Midtjylland og områdehospital for ca. 233.000 indbyggere i Horsens, Hedensted, Skanderborg og Odder. Hospitalet varetager akut og planlagt behandling samt uddannelse, udvikling og forskning og omfatter desuden Skanderborg Sundhedshus og Livsstilscenter Brædstrup.
Regionshospitalet Horsens har hvad der svarer til 1.628 fuldtidsstillinger.
Følg pressemeddelelser fra Regionshospitalet Horsens
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Regionshospitalet Horsens
Afdelingsledelse er klar til Borgernær Sundhed18.6.2026 14:39:46 CEST | Pressemeddelelse
Chefsygeplejerske Barbara Baden og cheflæge Anne Dindler kommer til at udgøre ledelsesteamet i den nye afdeling Borgernær Sundhed på Regionshospitalet Horsens.
Mere fleksible og koordinerede forløb til patienter med selvskade16.6.2026 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Udvalgte patienter med selvskade bliver i dag fulgt i et fast ambulant forløb i Ortopædkirurgi i stedet for at møde akut op på hospitalet.
Flere ældre og skrøbelige kan nu blive tilset i eget hjem11.6.2026 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt samarbejde giver Regionshospitalet Horsens mulighed for at samarbejde med Præhospitalet om at tilse nyligt udskrevne i eget hjem.
Nyt rejsehold styrker behandlingen tættere på borgerne10.6.2026 10:00:04 CEST | Pressemeddelelse
Regionshospitalet Horsens etablerer et rejsehold, der skal styrke kommunale sygeplejerskers kompetencer i første omgang inden for brugen af perifere venekateter (PVK). Målet er, at flere borgere kan modtage behandling tættere på hjemmet og undgå unødvendige hospitalsbesøg.
Ny cheflæge til Ortopædkirurgi10.6.2026 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ole Juul tiltræder stillingen som cheflæge på Ortopædkirurgi 1. August. Han kommer fra en stilling som cheflæge ved det regionale rygcenter, Sygehus Lillebælt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum