Nye tal fra DI Byggeri: Markant kortere ventetid på byggesager i Lolland Kommune
Ventetiden på at få behandlet byggesager i Lolland Kommune er nu nede på gennemsnitligt 40 dage. Det er mere end en halvering siden 2023, hvor ventetiden i kommunen var 99 dage, og det er 18 dage hurtigere end landsgennemsnittet. Tallene stammer fra DI Byggeris netop offentliggjorte rapport.
De seneste år har sagsbehandlerne i Lolland Kommune haft ekstraordinært travlt med at komme til bunds i antallet af ældre byggesager og samtidig implementere indsatser, der skal gøre sagsbehandlingen mere effektiv. De nye tal fra DI Byggeri viser, at indsatserne har båret frugt.
”Vi har ikke blot formået at vende udviklingen og nedbringe ventetiden på byggesagsbehandlingen. Vi har gjort det i en grad, så der ikke er tvivl om, at de seneste års initiativer har haft en stor effekt. Det giver optimisme for fremtiden på området. Det flotte resultat skyldes en kombination af flere tiltag, herunder løbende optimering af arbejdsgange, automatisering af processer og ikke mindst en stor indsats fra medarbejderne. Det er flot klaret,” siger Tine Vinther Clausen, udvalgsformand i Klima-, Teknik- og Miljøudvalget i Lolland Kommune.
I begyndelsen af 2024 fik Klima-, Teknik- og Miljøudvalget gennemført en omfattende analyse af byggesagsbehandlingen i Lolland Kommune. Analysen viste, at ansøgerne generelt var tilfredse med sagsbehandlingen, men den pegede også på områder med forbedringspotentiale. Flere af de seneste initiativer er sat i værk på baggrund af analysens resultater. Ud over automatiseringsløsninger og mere effektive interne arbejdsprocesser er der blandt andet øget fokus på høringer, forhåndsdialog og forventningsafstemning med ansøgerne.
At man ikke længere skal vente så lang tid på at komme i gang, når man gerne vil bygge i Lolland Kommune, er godt for borgere, erhvervsdrivende og området som helhed, mener borgmester Holger Schou Rasmussen:
"Interessen for at bygge på Lolland har været stor de seneste år – og det samme gælder dermed antallet af byggesager. Det stiller naturligvis høje krav til sagsbehandlingen, hvis vi skal leve op til vores ambition om en kort og smidig proces. En hurtig sagsbehandling er en vigtig faktor for at gøre det attraktivt at bo, investere og drive virksomhed i kommunen. Derfor er det meget positivt, at ventetiden nu er reduceret, så dem, der ønsker at bygge eller udvide, hurtigere kan komme i gang. Det viser, at vi er på rette vej," siger han.
Vicebestyrelsesleder i DI Lolland/Falster Johnny Ryberg Hansen er enig og roser Lolland Kommune:
”En effektiv myndighedsbehandling har utrolig stor betydning for at tiltrække investeringer til vores område, hvilket gavner virksomhederne og dermed skaber grundlaget for øget bosætning. Derfor er der grund til at rose Lolland Kommune for, at de med en målrettet indsats har skabt en effektiv og smidig byggesagsbehandling. Vi forventer, at der fortsat vil være høj aktivitet på området, og derfor håber jeg, at kommunen kan fastholde det høje niveau,” siger Johnny Ryberg Hansen.
Læs mere
Opgørelsen over sagsbehandlingstider kan ses på DI Byggeris hjemmeside (danskindustri.dk)
Nøgleord
Kontakter
Holger Schou RasmussenBorgmester, Lolland Kommune
Tlf:23 24 91 80Tine Vinther ClausenFormand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget
Tlf:20 36 49 20Johnny Ryberg HansenVicebestyrelseslederDI Lolland/Falster
Tlf:54 85 15 38Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
Tomme bilsæder kan nu blive en del af den kollektive transport1.9.2025 09:37:05 CEST | Pressemeddelelse
Nu får borgere i Lolland Kommune en ny, fordelagtig mulighed for at dele køreturen. Lolland Kommune har indgået et samarbejde med samkørselstjenesten nabogo, som gør det muligt at udnytte de tomme sæder i biler, der allerede kører på vejene. Som passager kan du køre med til en lavere pris, fordi kommunen giver tilskud til turen, og dermed bliver samkørsel et attraktivt supplement til den kollektive transport for både pendlere, unge under uddannelse og andre med behov for transport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum