Bevægelse i undervisningen styrker børns læse- og stavefærdigheder
Et nyt studie fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet viser, at fysisk aktivitet har positiv effekt på børns sproglige færdigheder og overordnet læringsudvikling – når den fysiske aktivitet er meningsfuldt forbundet med undervisningens faglige indhold. Fundene har betydning for, hvordan undervisning bør organiseres i fremtiden.

At læse og skrive er komplekse og unikke færdigheder, som spiller en afgørende rolle i det moderne samfund. Og det har stor betydning allerede fra barndommen. Blandt andet viser undersøgelser, at vanskeligheder med at læse og stave er forbundet med dårligere karakterer i skolen, øget risiko for at droppe ud og færre jobmuligheder som voksen, fortæller lektor Jacob Wienecke fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.
”Derfor er det superrelevant at undersøge, hvilke strategier man kan benytte sig af i skolen for at fremme indlæringen hos børn. Og her er integration af fysisk aktivitet i undervisningen oplagt - blandt andet fordi vi ved, at mange børn kan have det svært med den traditionelle, stillesiddende undervisning,” siger Jacob Wienecke.
Inden for de seneste ti år har der været gennemført en del forskning på området, men de forskellige studier har primært peget på sundhedsmæssige fordele og i mindre grad fundet klare konklusioner i forhold til indlæring. Men nu har en forskergruppe fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet - i samarbejde med blandt andre Nationalt Videnscenter for Læsning på Københavns Professionshøjskole - lavet en analyse på tværs af alle de eksisterende studier. Og der er godt nyt.
Bevægelse og læring skal kobles meningsfuldt sammen
Den nye undersøgelse viser, at der er et potentiale i at bruge fysisk aktivitet som en del af undervisningen – når blot bevægelsen integreres målrettet med det faglige indhold. Studierne understreger dermed, at det ikke er bevægelsen i sig selv, men måden den anvendes på, der er afgørende for effekten, fortæller Ole Emil Jensen, videnskabelig assistent på Institut for Idræt og Ernæring og medforfatter til den videnskabelige artikel.
”Resultaterne viser, at hvis den fysiske aktivitet er meningsfuldt tæt forbundet med undervisningens faglige indhold, så leder det til mærkbare forbedringer af børns læse- og staveudvikling. Det kan for eksempel være, at børnene som en del af undervisningen former de bogstaver med kroppen, som de skal lære. Det har en langt bedre læringseffekt, end hvis bevægelsen foregår uden en direkte kobling til undervisningen,” udtaler Ole Emil Jensen.
Studiet viste, at bevægelsen primært styrker elevernes bogstavkendskab. Det vil sige genkendelse og navngivning af bogstaver og forståelsen af, hvilken lyd hvert bogstav repræsenterer, samt deres ordgenkendelse og stavning. Modsat kunne man se at i de studier, hvor den fysisk aktivitet ikke var integreret i den faglige indlæring - som ”Brain Breaks” hvor eleverne rejser sig og er fysisk aktive i fem minutter i midten af timen - der var der kun en lille eller ingen faglig effekt.
Ny måde at organisere undervisningen på?
Konklusionerne bør have betydning for, hvordan undervisningen organiseres i fremtiden, mener lektor Jacob Wienecke:
"Som flere studier har vist, er børns tidlige færdigheder inden for stavning og læsning en vigtig indikator for deres fremtidige skolegang. Derfor er det essentielt at skabe en stærk start og forskning viser blandet andet, hvordan bevægelse i undervisningen kan give elever i de yngste klasser et markant løft allerede tidligt i læringsprocessen. Vi håber, at dette på længere sigt kan påvirke den generelle tilgang til den tidlige læse- og staveundervisning i folkeskolen,” siger Jacob Wienecke
Han bakkes op af Anne Mette Veber Nielsen, der er ph.d. på Nationalt Videnscenter for Læsning på Københavns Professionshøjskole. Hun mener, at fundene bør påvirke udviklingen af fremtidens skole:
Dette studie bidrager med vigtig ny viden, og – selvom der stadig er brug for nye, stærke studier, der dykker ned i området – så viser vores fund, hvilke former for bevægelse, der kan styrke den tidlige udvikling af børns læse- og stavefærdigheder. Men hvad vigtigere næsten er; studiet viser også, hvilke former for bevægelse, der IKKE har samme positive effekt på børnenes indlæring. Så vi ved både, hvad vi skal vælge til, og hvad vi skal vælge fra, hvilket er vigtigt at få formidlet til studerende på læreruddannelsen,” siger Anne Mette Veber Nielsen.
Nødvendigt med yderligere forskning rettet mod læsning og stavning
Både på Institut for Idræt og Ernæring og Københavns Professionshøjskole er der i dag allerede flere projekt, der sætter fokus på sammenhængen mellem bevægelse og indlæring, herunder ACTIVE SCHOOL, PLAYMORE, Generation Sunde Børn og flere andre.
Nyheden er baseret på artiklen The effects of physical activity interventions on prereading, early word recognition and spelling development in children: A systematic review and meta-analysis udgivet i det videnskabelige tidsskrift 'Educational Research Review'.
Kontakt
Lektor Jacob Wienecke
Institut for Idræt og Ernæring
Københavns Universitet
Mail: wienecke@nexs.ku.dk
Telefon: 2443 3590
Nøgleord
Kontakter
Kristian Levring MadsenTeamleder for kommunikationKøbenhavns Universitet - Institut for Idræt og Ernæring
Tlf:40481684kma@nexs.ku.dkBilleder

Links
Om Institut for Idræt og Ernæring
Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet beskæftiger sig med forskning, uddannelse, innovation og formidling inden for ernæring, fysisk aktivitet og idræt på højeste internationale niveau og dækker såvel sundhedsvidenskabelige som humanistiske og samfundsvidenskabelige discipliner.
Læs mere på nexs.ku.dk.
Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet
Fra Stevns til Månen: Dansk-ledet rummission skal kortlægge Månens overflade17.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Københavns Universitet skal stå i spidsen for den første danske månemission. Missionen skal kortlægge Månens overflade i hidtil uset detaljegrad, som skal gøre det sikkert at lande og etablere baser på Månen i fremtiden.
Your Christmas decorations may be hiding a tiny bit of badger and toad16.12.2025 09:27:05 CET | Press release
Researchers at the University of Copenhagen have discovered that moss acts as a natural trap for environmental DNA. This discovery opens the door to using moss as a simple, gentle and inexpensive method of monitoring biodiversity – from birds and mammals to fungi, insects and microbes.
Din juledekoration gemmer måske på en lillebitte smule grævling og skrubtudse16.12.2025 09:17:58 CET | Pressemeddelelse
Forskere fra Københavns Universitet har opdaget, at mos fungerer som en DNA-fælde i naturen. Og den opdagelse åbner for mos som en enkel, billig og skånsom metode til at holde øje med biodiversiteten – fra fugle og pattedyr til svampe, insekter og mikrober.
Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”15.12.2025 10:29:09 CET | Pressemeddelelse
Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme frøsamlinger udgør.
Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige5.12.2025 06:18:59 CET | Pressemeddelelse
Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum