Færre busser har konsekvenser for erhvervslivet
Busserne kører i dag 12 procent mindre på de danske veje end de gjorde i 2010. Faldet sker selvom 38 procent af de danske familier ikke har en bil. Det forringer danskernes mobilitet og kan have betydelige samfundsmæssige konsekvenser, mener Dansk Industri.
En ny analyse fra DI Transport viser et bekymrende billede af udviklingen i busdriften. På trods af at danskernes transportbehov stiger, er bussernes køreplantimer blevet reduceret med 12 procent siden 2010.
Analysen er baseret på buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen og viser, at flere steder er der i dag kun skolebuskørsel tilbage. Når bussen ikke kører, kan det være vanskeligt for mange danskere at få hverdagen til at hænge sammen.
Erfaringer viser, at flere afgange og afgange uden for myldretiden giver flere passagerer i busserne.
- Den kollektive transport er centralt for vores sammenhængskraft, fordi den binder Danmark sammen og giver os muligheder. Mulighed for at komme på arbejde, mulighed for at passe uddannelse, fritidsaktiviteter, fritidsjob og fællesskaber. Alt det der får vores liv til at hænge sammen og giver den enkelte og samfundet værdi. Derfor skal vi som samfund prioritere den kollektive transport højt, udtaler transportpolitisk chef i DI Transport Rune Noack.
Ifølge Danmarks Statistik har 38 procent af de danske familier ikke en bil til rådighed. I de største byer er andelen højere, mens flere familier i landområderne har bil. En rundspørge blandt Dansk Industris medlemsvirksomheder i 2023 viste, at kollektiv transport har betydning for at kunne rekruttere medarbejdere hos syv ud af ti virksomheder.
- Virksomheder rekrutterer ofte medarbejdere fra et stort opland, og derfor er det afgørende med sammenhængende kollektiv transport, så det også er muligt at søge arbejde i en anden kommune, selvom man ikke har bil. Mange kommuner har udfordringer med at få pengene til at række, men investeringer i mobilitet og bedre kollektiv transport som f.eks. relevante busforbindelser er også erhvervs- og uddannelsespolitik, siger Rune Noack, DI Transport, og fortsætter:
- Det er tankevækkende at se tilbage til perioden under corona, hvor busforbindelser blev opretholdt under nedlukningen, fordi det var samfundskritisk infrastruktur, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.
Nøgletal fra analysen:
- Køreplantimer for busser er faldet med 12 procent siden 2010, mens persontransportarbejdet er steget med 14,5 procent frem til 2023.
- I Vestjylland er køreplantimerne faldet med 27 procent fra 2010 til 2024. I Østjylland er der en lille stigning på 1 procent fra 2019 til 2024, men samlet set er der tilbagegang alle steder vest for Storebælt.
- I 2010 kørte de kommunale busser 43.600 timer på vejene i Holstebro Kommune. I 2024 var antallet af timer skåret ned til knap 16.000. Et fald på 66 procent. I Frederikshavn og Struer er over halvdelen af timerne i køreplanen forsvundet. Tønder Kommune har skåret alt andet buskørsel end skolebusser væk.
Kontakter
Transportpolitisk chef i DI Transport Rune Noack, telefon 41 17 00 83
DI’s Pressecenter, telefon 33 77 45 00
Billeder

Links
Følg pressemeddelelser fra DI Transport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Transport
Dansk Luftfart: Ny indenrigsrute er et dyrt skridt i den rigtige retning11.3.2025 11:20:03 CET | Pressemeddelelse
Regeringen, SF og EL vælger en første løsning for indenrigstrafik i aftale om grøn luftfart, som ikke er effektiv. Det er dog positivt, at aftalen også har fokus på luftfartens fremtidige samlede grønne omstilling.
DI: Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag18.12.2024 10:10:47 CET | Pressemeddelelse
Selvom metroen til lufthavnen fragter mange turister, så er det også en vigtig åre for kollektiv transport i hele hovedstadsområdet. Det vil være et stort tilbageskridt for den kollektive transport, hvis prisen mere end fordobles.
Luftfartens Klimapartnerskab: Regeringen skal investere i markedet for grønne brændsler12.9.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For at kunne realisere ambitionen om grøn luftfart skal der produceres mere bæredygtigt flybrændstof. I dag er der slet ikke nok brændstof på markedet.
DI Transport får ny bestyrelsesleder11.6.2024 17:41:08 CEST | Pressemeddelelse
DI Transport har i dag afholdt generalforsamling, hvor en ny bestyrelse blev valgt. På det efterfølgende konstituerende bestyrelsesmøde blev Jesper Nørgaard, administrerende direktør i J. Nørgaard Petersen A/S, valgt som ny bestyrelsesleder for DI Transport.
DI: Dyrere billetter i bus og tog øger uligheden21.1.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Stigningerne har været forudsigelige, men kommer på et meget kritisk punkt for den kollektive transport, fordi det vil skubbe endnu flere passagerer over i egne biler, lyder det fra Dansk Industri og Ældre Sagen