Postnummeret afgør hvor ofte bussen kører på Sjælland
Mens der er sat flere busser ind på vejene i Køge og Stevns, så kører busserne markant mindre i Faxe, Vordingborg og Slagelse, hvor omkring 30 procent af familierne ikke har bil. Busdriften er afgørende for virksomhedernes mulighed for at finde medarbejdere og lærlinge, lyder det fra DI Sydsjælland.

I 2016 kørte de kommunale busser 83.596 timer på vejene i Slagelse Kommune. I 2024 var antallet af timer skåret ned til 57.617. Et fald på 31 procent. I Faxe er antallet af timer, bussen kører, faldet med 28 procent, mens det er steget 26 procent i Stevns og med næsten 16 procent i Køge.
Det viser en gennemgang DI Transport har lavet på baggrund af buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen.
- Tallene viser meget tydeligt, hvor stor forskel der er på, hvordan den kollektive transport bliver prioriteret på tværs af kommunegrænserne. Virksomhederne i området rekrutterer fra et stort opland, og det er afgørende med gode kollektive transportmuligheder. Vi vil også gerne have, at det er attraktivt at bosætte sig med familie udenfor de større byer, men det kan være svært, hvis der ikke længere kører busser. Det begrænser alle i familien og ikke mindst børnene og de unge, siger bestyrelsesleder i DI Sydsjælland Klaus Rønholt og uddyber:
- Vores virksomheder er spredt ud over hele Sjælland, men uden busser eller kun få afgange kan det være svært for medarbejdere uden bil eller lærlinge og unge med fritidsjob at komme til og fra en arbejdsplads.
I Næstved, Ringsted, Slagelse og Vordingborg har over 30 procent af familierne ingen bil. I Solrød, Faxe, Holbæk, Odsherred og Sorø har over 25 procent af familierne ingen bil ifølge Danmarks Statistik.
- Når rundt regnet hver tredje eller fjerde familie her på Sjælland er uden bil, så er bussen helt afgørende, hvis det skal være muligt for unge, familier og ældre at bo og arbejde på hele Sjælland. Derudover er der også mange familier med to voksne, der skal på arbejde, men kun har én bil. De er også afhængige af bussen, siger Klaus Rønholt, DI Sydsjælland.
I både Solrød og Greve er antallet af timer, de kommunale busser er på vejene, steget. Det skyldes, at Region Sjælland har nedlagt regionale busruter, og to kommuner har prioriteret selv at betale for at busdriften på de regionale ruter fortsætter. Men der er samlet set ikke kommet flere busafgange, selvom tallene viser en stigning.
- Solrød og Greve kommuner har vurderet, at der lokalt er brug for at fortsætte med de regionale busruter, så passagererne ikke oplever forringelser i busdriften. Det er et stærkt signal til passagererne om, at Solrød og Greve prioriterer at understøtte en sammenhængende kollektiv transport, også selvom det koster penge, siger Klaus Rønholt, DI Sydsjælland.
I Vordingborg er antallet af timer, bussen kører, faldet med cirka 22 procent. I Lejre er det faldet med 14 procent og i Sorø 11 procent.
- Der er desværre flest kommuner her i Region Sjælland, hvor bustransporten er blevet nedprioriteret. Det er den forkerte retning for udviklingen, som vores lokale politikere sætter. Og nu hvor vi er i et valgår, vil jeg opfordre politikerne til at tage ansvar og investere i bedre kollektive transportløsninger. Det er afgørende for erhvervslivet og udviklingen på Sjælland, siger Klaus Rønholt.
Kontakter
Bestyrelsesleder for DI Sydsjælland Klaus Rønholt, telefon 40 41 97 59
Regional konsulent for DI Sydsjælland Lars Magnus Christensen, telefon 41 27 28 38
DI’s Pressecenter, telefon 33 77 45 00
Links
For yderligere information om DI Sydsjælland: Chefkonsulent Lars Magnus Lund Christensen Mail: lmlc@di.dk - mall@di.dkTlf. 3377 3087 Mobil: 4127 2838 Sekretær Susanne Munk Jørgensen Mail: sul@di.dk Tlf. 3377 3924
Følg pressemeddelelser fra DI Sydsjælland
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Sydsjælland
Faxe blandt landets mest erhvervsvenlige kommuner4.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Faxe Kommune fortsætter sin positive udvikling i DI’s årlige undersøgelse af Lokal Erhvervsvenlighed. Kommunen rykker 15 pladser frem til en samlet 32. plads og markerer sig dermed som en af de stærkeste kommuner på Sjælland.
Næstved er Sjællands mest erhvervsvenlige kommune4.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Historisk fremgang sender Næstved i top-15, og virksomhederne kvitterer for stærkt samarbejde, effektiv service og en markant erhvervsudvikling. Kommunen har på få år forvandlet sig fra bundplacering til at være blandt de mest attraktive.
Stevns rykker markant frem blandt landets mest erhvervsvenlige kommuner4.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kommunen lander i år på en 51. plads ud af 91 kommuner – en fremgang på 12 pladser fra sidste år. Fremgangen flugter med den positive udvikling i kommunens erhvervsliv.
Vordingborg mister terræn i erhvervsklima4.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
DI’s årlige undersøgelse viser dog, at Vordingborg Kommune har fremgang på vigtige områder som unges valg af erhvervsuddannelse og digital infrastruktur.
Hun gik fra tvivl til top – Lizzi Hare får DI’s Lærlingepris 20252.7.2025 14:58:14 CEST | Pressemeddelelse
Hun er typen, der stiller spørgsmål, finder løsninger og spreder godt humør. En elev, der ikke bare får tingene gjort – men også forbedrer dem undervejs. Med et imponerende drive og stor respekt fra både kolleger og ledelse blev Lizzi Hare onsdag den 2. juli hædret med Lærlingeprisen 2025 fra DI Sydsjælland.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum