Høj tilfredshed blandt danskerne med offentlige digitale løsninger
En ny måling viser, at danskernes tilfredshed med MitID er steget med 9 procentpoint fra 2023 til 2024. Samtidig er 7 ud af 10 danskere tilfredse med de borgerrettede digitale løsninger som Digital Post, borger.dk og app for kørekort.
For at blive klogere på danskernes oplevelse med nogle af de mest anvendte offentlige digitale løsninger, foretager Digitaliseringsstyrelsen årligt en brugertilfredshedsundersøgelse af styrelsens digitale løsninger.
Dette års undersøgelse viser, at tilfredsheden med MitID er steget med 9 pct.-point fra 74 pct. i 2023 til 83 pct. i 2024. Digitaliseringsstyrelsen har siden sidste måling arbejdet med en række forbedringer i MitID. Fx kan man nu ved hjælp af et enkelt klik skifte over til MitID appen, når man skal godkende en handling med MitID på sin mobiltelefon. Det er også blevet lettere at aktivere en ny MitID app på en anden enhed, ved at man kan kopiere sin MitID app over på fx en ny telefon.
Den største stigning i årets undersøgelse finder vi på erhvervsområdet, hvor en tilfredshed på 80 pct. viser at erhvervslivet har taget MitID Erhverv til sig. Herudover viser undersøgelsen, at der er fortsat høj tilfredshed med de borgerettede løsninger. 70 pct. eller derover er tilfredse med løsningerne, som fx Digital Post, borger.dk eller de to apps for kørekort og sundhedskortet.
”Det er rigtig positivt, at en stor andel af danskerne er tilfredse med vores offentlige digitale løsninger. Det er enormt vigtigt, da det er fundamentet for, at vi kan fortsætte den digitale rejse, som Danmark er på. Vi har i det seneste år indført en række nye funktioner i MitID. Det er fx blevet nemmere at skifte mellem andre apps og MitID appen, når man skal godkende en transaktion på mobiltelefonen. Jeg er glad for, at tilfredsheden afspejler, at danskerne har vænnet sig til MitID og har taget godt imod de løbende forbedringer af appen. Jeg er også glad for udviklingen vedrørende MitID Erhverv, som er med til at gøre det enklere at drive virksomhed i Danmark. Samtidigt er det vigtigt for mig at sige at der stadig er plads til forbedringer. Jeg kommer derfor fortsat til at have et stort fokus på, at løsningerne skal være endnu mere brugervenlige, så flest muligt kan anvende dem.”, siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Om målingen
Målingen er foretaget af Epinion for Digitaliseringsstyrelsen. Målingen omfatter i alt syv brugertilfredsheds-undersøgelser af Digitaliseringsstyrelsens digitale løsninger. Løsningerne tæller både de fællesoffentlige som Digital Post og løsninger ejet af Digitaliseringsstyrelsen som fx Sundhedskort-app. MitID-løsningen ejes af MitID-partnerskabet, der er et samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, Danske Regioner og KL samt Finans Danmark.
Data er indsamlet i oktober og november 2024 blandt et repræsentativt udsnit af brugerne af løsningerne og er baseret på svar fra mellem 1005 og 1050 respondenter for de borgerrettede løsninger og mellem 1309 og 1588 respondenter for de virksomhedsrettede løsninger. Undersøgelserne indeholder spørgsmål om blandt andet tilfredshed, tillid, sikkerhed, anvendelse, brugervenlighed og supportbehov.
Tabel 1. Brugertilfredshed af Digitaliseringsstyrelsens digitale løsninger 2024 og 2023 |
|||
Løsning (tal angivet i pct.) |
Tilfreds |
Neutral |
Utilfreds |
Digital Post |
76 (79) |
21 (16) |
3 (5) |
MitID |
83 (74) |
15 (20) |
2 (6) |
Borger.dk |
70 (71) |
27 (25) |
2 (4) |
Sundhedskort-app |
85 (83) |
14 (15) |
1 (2) |
Kørekort-app |
88 (91) |
11 (8) |
1 (3) |
Digital Post til virksomheder |
54 (53) |
33 (34) |
12 (13) |
MitID Erhverv* |
80 (70) |
15 (20) |
5 (10) |
- Anm: Tilfredsheden måles på en skala fra 1-10. Tilfreds (7-10), neutral (4-6) og utilfreds (0-3).
- Tal i parentes angiver tilfredsheden i 2023
- *Tallet indeholder både tilfredsheden med MitID Erhverv og MitID Privat til Erhverv.
Læs mere om resultaterne af brugertilfredshedsundersøgelserne her.
Kontakter
Marie RyderPresserådgiver
Tlf:+45 21 82 98 56mlr@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Efter stor efterspørgsel kan virksomheder nu få samarbejdspartnere til at håndtere Digital Post5.2.2025 11:18:03 CET | Pressemeddelelse
Fra i morgen bliver det muligt for danske virksomheder at få en hjælpende hånd til at administrere Digital Post fra det offentlige. Det sker efter stor efterspørgsel fra erhvervslivet. Den udvidede adgang vil især komme mange små virksomheder til gavn.
Ny ekspertgruppe skal understøtte Den Digitale Taskforce for kunstig intelligens15.1.2025 11:00:35 CET | Pressemeddelelse
Regeringen, KL og Danske Regioner har nedsat en ekspertgruppe, der skal give strategisk og faglig sparring samt understøtte et højt ambitionsniveau i arbejdet i Den Digitale Taskforce for kunstig intelligens i den offentlige sektor.
Flere øer får nu hurtig bredbåndsforbindelse med støtte fra Bredbåndspuljen16.12.2024 11:05:10 CET | Pressemeddelelse
93 projekter får i år tilskud til at etablere hurtigt bredbånd. Primært øer og landdistrikter får tilskud.
Regeringens ekspertgruppe præsenterer ny rapport om tech-giganter og digital infrastruktur12.12.2024 11:02:00 CET | Pressemeddelelse
Digitaliseringsminister Caroline Stage, erhvervsminister Morten Bødskov, europaminister Marie Bjerre og regeringens ekspertgruppe om tech-giganter lancerer i dag ekspertgruppens tredje rapport. Denne gang om tech-giganters rolle som digital infrastruktur.
Presseinvitation til præsentation af ny rapport fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter11.12.2024 10:54:58 CET | Presseinvitation
Regeringen inviterer til pressemøde torsdag den 12. december kl. 11.00.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum