Efter stor efterspørgsel kan virksomheder nu få samarbejdspartnere til at håndtere Digital Post
Fra i morgen bliver det muligt for danske virksomheder at få en hjælpende hånd til at administrere Digital Post fra det offentlige. Det sker efter stor efterspørgsel fra erhvervslivet. Den udvidede adgang vil især komme mange små virksomheder til gavn.
Fremover kan danske virksomheder uddelegere både læsning og skrivning af breve i Digital Post. Den nye udvidede adgang til Digital Post betyder nemlig, at man som virksomhed kan hyre en ekstern samarbejdspartner – for eksempel en boligadministrator, en landbrugskonsulent eller en HR-administrator – til at hjælpe med Digital Post.
Der har især været stor efterspørgsel på den udvidede adgang fra små og mellemstore virksomheder, der ikke bruger hovedparten af arbejdsdagen på et kontor. De kan fremover tildele de fornødne rettigheder til Digital Post til anden side.
”Offentlig digitalisering skal gøre det lettere at drive virksomhed. Det er helt centralt for mig som digitaliseringsminister. Den nye udvidede adgang, som gør det muligt for virksomheder at få andre til at læse, skrive og administrere breve og rettigheder i Digital Post, vil kunne frigøre tid ude i den enkelte virksomhed. Med funktionen vil især små virksomheder fremover få bedre mulighed for at fokusere på kerneopgaven,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Tidligere har det kun været muligt for en virksomhed at give rettigheder til at læse med på den digitale post. Virksomhederne har selv været ansvarlig for at besvare posten og administrere rettighederne.
Ud over den nye mulighed for at skrive Digital Post på vegne af en anden virksomhed, kan man som virksomhed nu også uddelegere hele administrationen af den digitale postkasse.
Virksomheder kan fra i dag administrere de nye rettigheder og adgange til Digital Post via Rettighedsportalen i Digital Post-løsningen.
Den nye udvidede adgang for virksomheder træder i kraft den 6. februar 2025. Læse- og skriveadgang i Digital Post for pårørende til almindelige borgere blev gennemført i november 2024.
Kontakter
Poul Aarøe PedersenPressechef
Tlf:+45 29 32 98 47poa@digmin.dkCamilla Severin MadsenPresserådgiver
Tlf:+45 22 46 64 70csm@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Ny rapport: Techgiganter viste sidste år reklamer til danske børn og unge for 327 millioner kroner16.12.2025 09:10:30 CET | Pressemeddelelse
Techgiganterne har indtægter for store beløb ved at have børn og unge klistret til deres platforme. Ny rapport viser, hvordan danske børn og unges skærmtid omsættes til flere hundreder millioner kroner i årlige reklameindtægter.
Aftale om tre storskalaprojekter med kunstig intelligens i den offentlige sektor16.12.2025 08:17:23 CET | Pressemeddelelse
Kunstig intelligens i den offentlige sektor kan styrke opgaveløsningen, gøre mødet med det offentlige bedre og frigøre mere tid til det vigtige. Regeringen, KL og Danske Regioner har derfor indgået en aftale om storskalaprojekter med kunstig intelligens, som skal udrulles i den offentlige sektor fra 2026.
Bredbåndspuljen sikrer hurtigt internet til småøer11.12.2025 10:05:01 CET | Pressemeddelelse
851 adresser får tilskud til etableringen af bredbånd, og især småøerne kan nu se frem til hurtigt internet.
Ny rapport giver indblik i techgiganternes maskinrum: Tid, tanker og følelser er råstof i jagten på profit11.12.2025 09:01:54 CET | Pressemeddelelse
Ny rapport viser, hvordan sociale medier systematisk fastholder brugerne gennem design, data og algoritmer. De mest fastholdte unge i undersøgelsen ser i gennemsnit 895 TikTok-videoer om dagen, hvor hvert klik, ophold og bevægelse registreres og bruges til at fastholde dem.
Ny app til digitale beviser skal hedde AltID28.11.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Til foråret lanceres en ny app fra det offentlige, der vil have et legitimationsbevis og et aldersbevis. På sigt vil appen kunne anvendes i hele EU og indeholde alverdens digitale beviser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum