Efter stor efterspørgsel kan virksomheder nu få samarbejdspartnere til at håndtere Digital Post
Fra i morgen bliver det muligt for danske virksomheder at få en hjælpende hånd til at administrere Digital Post fra det offentlige. Det sker efter stor efterspørgsel fra erhvervslivet. Den udvidede adgang vil især komme mange små virksomheder til gavn.
Fremover kan danske virksomheder uddelegere både læsning og skrivning af breve i Digital Post. Den nye udvidede adgang til Digital Post betyder nemlig, at man som virksomhed kan hyre en ekstern samarbejdspartner – for eksempel en boligadministrator, en landbrugskonsulent eller en HR-administrator – til at hjælpe med Digital Post.
Der har især været stor efterspørgsel på den udvidede adgang fra små og mellemstore virksomheder, der ikke bruger hovedparten af arbejdsdagen på et kontor. De kan fremover tildele de fornødne rettigheder til Digital Post til anden side.
”Offentlig digitalisering skal gøre det lettere at drive virksomhed. Det er helt centralt for mig som digitaliseringsminister. Den nye udvidede adgang, som gør det muligt for virksomheder at få andre til at læse, skrive og administrere breve og rettigheder i Digital Post, vil kunne frigøre tid ude i den enkelte virksomhed. Med funktionen vil især små virksomheder fremover få bedre mulighed for at fokusere på kerneopgaven,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Tidligere har det kun været muligt for en virksomhed at give rettigheder til at læse med på den digitale post. Virksomhederne har selv været ansvarlig for at besvare posten og administrere rettighederne.
Ud over den nye mulighed for at skrive Digital Post på vegne af en anden virksomhed, kan man som virksomhed nu også uddelegere hele administrationen af den digitale postkasse.
Virksomheder kan fra i dag administrere de nye rettigheder og adgange til Digital Post via Rettighedsportalen i Digital Post-løsningen.
Den nye udvidede adgang for virksomheder træder i kraft den 6. februar 2025. Læse- og skriveadgang i Digital Post for pårørende til almindelige borgere blev gennemført i november 2024.
Kontakter
Poul Aarøe PedersenPressechef
Tlf:+45 29 32 98 47poa@digmin.dkCamilla Severin MadsenPresserådgiver
Tlf:+45 22 46 64 70csm@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Fem nye tommelfingerregler skal hjælpe forældre, børn og unge i den digitale hverdag1.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er et kæmpe eksperiment i gang, når det handler om børn og unges liv på digitale medier. Det gælder både skærmforbrug, men også det indhold, de bliver eksponeret for på digitale medier. Det er udfordringer, der skal løses i fællesskab. Derfor lancerer Alliancen for et trygt og godt digitalt børne- og ungeliv nu fem tommelfingerregler, som skal være med til at hjælpe forældre og skabe tryggere rammer for børn og unges færden på nettet.
Hvad skal Danmarks nye app til digitale beviser hedde?29.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Digitaliseringsministeriet inviterer nu danskerne til at navngive en ny app. Den nye app skal på sigt rumme alverdens digitale beviser. Der er derfor brug for kreative bud på det nye app-navn.
Ny aftale om en fremtidssikret digital infrastruktur i hele Danmark26.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark får med ny aftale de bedste telepolitiske rammer for anvendelse af en robust og fremtidssikret digital infrastruktur. Aftalen sikrer samtidig en fortsat indsats mod stigende digital svindel.
Nu samles de eksperter, der skal finde frem til nye AI-storskalaprojekter16.6.2025 09:01:08 CEST | Pressemeddelelse
Kunstig intelligens i den offentlige sektor er afgørende for at øge kvaliteten og frigøre ressourcer, så der er mere tid til nærvær i velfærden. Derfor samles aktører og eksperter fra det offentlige og private nu for at drøfte, hvilke AI-storskalaprojekter der kan gøre den offentlige sektor bedre.
Ny aftale skal gøre det lettere at være digital borger i Danmark11.6.2025 11:00:01 CEST | Pressemeddelelse
Det skal være lettere for danskerne at få hjælp til det digitale fra deres pårørende via digitale fuldmagter, borgernes tillid til de offentlige digitale løsninger skal fastholdes, og digital suverænitet i den offentlige sektor skal fremmes. Det er blot nogle af formålene med den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som regeringen, KL og Danske Regioner præsenterer i dag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum