Sådan videreudvikler vi ’Sammen om opgaven’
Ledere fra terapien, plejen og service var 13. januar samlet for at gøre status over ’Sammen om opgaven’ samt drøfte, hvordan indsatsen bedst kan understøttes.
På tværs af hospitalet har vi en fortløbende opgave med at udvikle og sikre fagligt gode og sammenhængende patientforløb.
Derfor igangsatte vi i 2021 indsatsen ’Sammen om opgaven’, hvor medarbejdere med forskellige fagligheder ’teamer op’ om løsningen af de patientnære opgaver.
I dag er sammensætningen af fagprofiler forskellig fra afsnit til afsnit, og det var netop en af deltagernes vigtigste pointer i dagens diskussion: At den samme løsning ikke passer ind på alle afsnit. I stedet er man som leder nødt til at se på opgaveløsningen og have en tæt dialog med medarbejderne om, hvilke kompetencer, der er brug for, og hvordan opgaveløsningen kan varetages med hvilken type af medarbejdere.
På temamødet blev det også drøftet, hvordan afsnittene med fordel kan lade sig inspirere af hinanden, når det gælder den fælles opgaveløsning.
Ny evaluering af 'Sammen om opgaven'
Anledningen til dagens ledelsesmæssige drøftelse var en ny evaluering af ’Sammen om opgaven’ gennemført i foråret 2024.
Evalueringen viser, hvordan den fælles, tværprofessionelle opgaveløsning er blevet hverdag mange steder på hospitalet, men at der fortsat er brug for meget ledelsesstøtte, så samarbejdet kan gennemføres og videreudvikles med en fælles forståelse af hinandens roller og opgavefordeling.
Flere opgaver skal løses i fællesskab
Oprindelig blev 'Sammen om opgaven’ indført på baggrund af et stigende antal akutte patienter samt rekrutteringsudfordringer i sundhedsvæsenet.
- Vi skal fortsat arbejde med at sikre tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft på tværs af sundhedsvæsenet. Men ’Sammen om opgaven’ er også en af løsningerne på, hvordan vi sikrer en god balance imellem ressourcer og opgaver. Den enkelte medarbejder skal opleve at have tiden til at løse sine kerneopgaver, siger sygeplejefaglig direktør Mette Ringtved.
- Samtidig kommer vi til at åbne os endnu mere ud imod primær sektor og samarbejde med kommunerne om patienternes forløb og behandling. Til den opgave er ’Sammen op opgaven’ en vigtig øvebane i forhold til at lede og koordinere på tværs at både sektorer og fagprofessioner. Vi kommer til at løse endnu flere opgaver i fællesskab.
Kontakter
Anne Kirstine RevsbeckKvalitetskonsulent
Tlf:2033 4209anrevs@rm.dkRegionshospitalet Horsens
Regionshospitalet Horsens er et af fem akuthospitaler i Region Midtjylland og områdehospital for ca. 233.000 indbyggere i Horsens, Hedensted, Skanderborg og Odder. Hospitalet varetager akut og planlagt behandling samt uddannelse, udvikling og forskning og omfatter desuden Skanderborg Sundhedshus og Livsstilscenter Brædstrup.
Regionshospitalet Horsens har hvad der svarer til 1.628 fuldtidsstillinger.
Følg pressemeddelelser fra Regionshospitalet Horsens
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Regionshospitalet Horsens
Ny cheflæge til Ortopædkirurgi31.1.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Stefan Teglhus bliver ny cheflæge på Ortopædkirurgi på Regionshospitalet Horsens pr. 1. april 2025. Han kommer fra en stilling som ledende overlæge i Randers.
Stor interesse for fertilitetshjælp til barn nr. 230.1.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Medarbejderne på Fertilitetsklinikken har fået ekstra travlt i forbindelse med det nye tilbud om hjælp til at blive gravid med barn nummer to.
Serviceledere rykker tættere på medarbejderne og klinikken29.1.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hospitalet har ansat flere nye serviceledere, der - som noget nyt - har fået kontor ude i klinikken og ikke som tidligere i afdelingen for Service og Teknik.
Hofteteam bag nyt forbedringstiltag28.1.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
På Ortopædkirurgisk Sengeafsnit har hofteteamet udviklet et værktøj, der visualiserer hvor langt teamet er med pleje og rehabilitering af hoftebrudspatienter.
Patientklagesystemet får større fokus på læring27.1.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Alle klager til Styrelsen for Patientklager begynder nu som en klage over forløbet. Det betyder et større fokus på fælles læring.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum