1960erne har ringet – de vil have deres by- og trafikpolitik tilbage
Cyklistforbundet lægger ikke fingrene imellem i sin kritik af et nyt lovforslag fra transportministeren om trafik i byerne. Kritikken står i et høringssvar fra forbundet til forslaget.

En katastrofe. Så stærke ord benytter Cyklistforbundet i sit høringssvar til et lovforslag fra transportministeren. I høringssvaret står blandt andet:
”En katastrofe for vores byer og for kommunernes arbejde med at sikre god mobilitet for alle trafikanter – herunder sund og aktiv mobilitet for cyklister, skabe sikrere skoleveje, etablere trygge, fredelige og grønne byrum, begrænse støj og luftforurening og ikke mindst sikre trafiksikkerheden.”
”Vi er meget skarpe i vores kritik, fordi der er god grund til det. Det her lovforslag er helt uantageligt i sin nuværende form. Det er så meget ude af trit med tiden, at man får lyst til at sige, 1960’erne har ringet, de vil gerne have deres by- og trafikpolitik tilbage,” siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.
Lovforslaget kommer på baggrund af, at regeringen vil fjerne Politiets rolle i at bestemme over trafikafviklingen, og lægge den over til kommunerne. Men i stedet for at lade kommunerne selv beslutte, hvad de vil, lægger lovforslaget en lang række begrænsninger ned over kommunerne.
”Med lovforslaget ønsker ministeren simpelthen at sætte grænser for kommunernes ret til selv at bestemme trafikmængden og hastigheden i deres byer. Fx indskrænkes deres ret til at indføre 30 km/t zoner betragteligt, lige som retten til ensretning af gader og indkørselsforbud. Hvis denne lov havde været til altid, ville flere gode projekter slet ikke have kunnet lade sig gøre. Det gælder bl.a. lukningen af Nørrebrogade i København for biler, eller af den flersporede vej Thomas B. Thriges Gade i Odense. Et byudviklingsprojekt som Odense Kommune og Realdania i fællesskab vandt projektudviklingsprisen Building Awards 2022 for. Og havde disse ændringer, som transportministeren nu ønsker, været gældende tidligere, ville man ikke have nogen gågader i Danmark, og masser af boligkvarterer ville have store mængder gennemkørende trafik. Det skriger til himlen at ville indføre det her,” siger Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:
”Jeg er faktisk lidt rystet over, at nogen kan finde på at fremsætte sådan et forslag i 2025, hvor rigtig mange kommuner vil have mindre biltrafik, færre biler i bymidterne og lavere hastigheder. Både for at byerne skal være rarere at være i og på grund af hensyn til sikkerhed, klima, miljø og støj”. Han tilføjer, at rigtig mange kommuner også er uhyre kritiske over for lovforslaget.
”De kan se, at flere af de konkrete, grønne projekter, de har på bedding, bliver aflyst, hvis det her lovforslag bliver vedtaget. Vi må håbe, at transportminister Thomas Danielsen (V) lytter til høringssvarene og ændrer på det makværk, der er lagt frem.”
I høringssvaret står også:
"Især begrænsningen i muligheden for at lukke og spærre gader sætter en stor fed streg under lov-forslagets forstokkede raison d'être; At morgendagens by skal fortsætte med at se ud som byen af i går."
Nøgleord
Kontakter
Jørgen SchlosserPressechef
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkBilleder

Links
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Cyklistforbundet skruer op for indsatsen i Helsingør14.10.2025 11:44:18 CEST | Pressemeddelelse
Bedre cykelforhold for skoleelever, pendlere og turister. Det bliver noget af det, som Cyklistforbundets nye lokale repræsentant i Helsingør Kommune, Niels Nyhus, vil arbejde for, når forbundet op til kommunalvalget styrker sin lokale tilstedeværelse.
Over 95.000 elever cyklede i skoledyst9.10.2025 12:00:07 CEST | Pressemeddelelse
I september deltog mere end 95.000 skoleelever fra hele landet i årets store cykelkampagne, Alle Børn Cykler, arrangeret af Cyklistforbundet. 0.B på Egelundskolen i Albertslund kan tage hovedpræmien med hjem: cykler til hele klassen og deres lærer. OBS: Se regionale og lokale tal i bunden.
"Uholdbart, at op mod 500 p-pladser til cykler ved Aarhus Banegård forsvinder”30.9.2025 12:56:14 CEST | Pressemeddelelse
Aarhus står over for en drastisk ændring i byens cykelinfrastruktur, idet op mod 500 cykelparkeringspladser ved Bruuns Bro ved banegården fjernes i forbindelse med en renovering, og der er ingen planer om at etablere dem igen. Cyklistforbundet mener, situationen er helt uholdbar og vil få meget negative konsekvenser for cyklingen i Aarhus – og for butikslivet.
Hvilken lærer fortjener Alle Børn Cykler Prisen 2025?16.9.2025 13:19:54 CEST | Pressemeddelelse
Kender du en cykelglad lærer, der fortjener et skulderklap, fordi læreren bærer cykelglæden videre til sine elever? Så kan du nominere din kandidat til Cyklistforbundets lærerpris.
Cykelglade skolefritidsordninger15.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt gratis tilbud fra Cyklistforbundet skal få landets SFO’er til at deltage i at gøre børnene til cykelbørn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum