Lyngby-Taarbæk Kommune

Udsigt til bedre vilkår for cyklister i Lyngby-Taarbæk

Del

I Lyngby-Taarbæk Kommune er der flere og flere borgere, der cykler, når de skal fra A til B. Kommunen ønsker at styrke den positive udvikling ved at sætte større fokus på bl.a. vedligehold af Lyngbys cykelstier.

To cyklister på Engelsborgvej januar 2025. Foto - Lyngby-Taarbæk Kommune
To cyklister på Engelsborgvej januar 2025. Foto - Lyngby-Taarbæk Kommune

Den samlede turandel for cykler i Lyngby-Taarbæk Kommune er det seneste år steget fra 12,8% til 14,4%. Målet i kommunens cykelstrategi er, at 21% af alle ture i Lyngby foregår på cykel i 2032. Det skal generelt være både attraktivt og trygt for alle at cykle i kommunen. Derfor sættes nu ekstra fokus på at forbedre vilkårene for cyklister i byen.

Kommunens Teknikudvalg godkendte både ”Nyt cykelregnskab” og ”Udmøntning af puljer på Vej og Park” tirsdag den 14. januar.

Cyklen er vigtig brik i vores bæredygtige kommune

Cykelregnskabet for 2024 var på Teknikudvalgets dagsorden - som en del af opfølgningen på sidste års vedtagne cykelstrategi for perioden 2023-2032. Cykelregnskabet udarbejdes hvert andet år og har til formål at evaluere de tiltag, der er implementeret under cykelstrategien, samt at vurdere fremdriften mod strategiens mål og delmål.

”Vi er dedikeret til at skabe en bæredygtig, sund og dynamisk kommune, hvor cyklen spiller en afgørende rolle i samspil og balance med øvrige transportmidler. Vi vil gerne understøtte denne positive udvikling med bl.a. renovering af cykelstier og forbedring af cykelparkering,” udtaler formand for Lyngby-Taarbæk Kommunes Teknikudvalg, Richard Sandbæk.

Udmøntning af puljer på Vej og Park

Teknikudvalget besluttede desuden, hvordan midlerne skal udmøntes fra puljerne "Vedligeholdelse af cykelstier og fortove" samt "Fremrykning af vedligehold af veje, stier og fortove".

"Vi er glade for at kunne prioritere flere indsatser for trafiksikkerhed og fremkommelighed for cyklister i kommunen, bl.a. etablering af cykelsti henover krydset Virum Stationsvej / Grønnevej. Dette vil bidrage til en mere sammenhængende og sikker cykelinfrastruktur," udtaler næstformand i Lyngby-Taarbæk Kommunes Teknikudvalg, Cecilie Lindahl.

I alt fem projekter er blevet prioriteret i denne omgang: Banestien i Taarbæk, Stiforbindelsen mellem Byagervej og Askevænget, Virum Stationsvej/Grønnevej, Vintappervej samt Rævehøjvej/Hjortekærsvej. Flere af projekterne er skolevejsprojekter. Derudover er et sjette projekt undervejs.

"Jeg er glad for, at vi med Banestien i Taarbæk prioriterer trafiksikkerheden for de lette trafikanter i området og dermed tager hånd om de udfordringer, som brugerne af stien oplever i forbindelse med deres daglige færden,” udtaler formand for Lyngby-Taarbæk Kommunes Teknikudvalg, Richard Sandbæk.

Faktaboks vedrørende NYT CYKELREGNSKAB 2024:

Konkret vil Lyngby-Taarbæk Kommune de kommende to år arbejde videre med følgende tiltag fra cykelstrategien for at opnå strategiens overordnede mål og temaernes delmål:

  • Fortsat udbygning af cykelstinettet og udbuddet af cykelparkering: Implementering af handlingsplanen for det sammenhængende cykelstinet, herunder reduktion af ‘missing links’ og forbedring af trygheden på udvalgte strækninger
  • Forbedring af cykelparkering: Færdiggørelse af kortlægningen af eksisterende cykelparkeringsfaciliteter og udvikling af en standard for god cykelparkering samt fokus på samarbejdet med DSB og andre aktører om forbedring af cykelparkering ved stationer
  • Øget fokus på vedligehold: Prioriteret indsats for vedligeholdelse af cykelstinettet, herunder fjernelse af ældre og slidte strækninger

Læs Lyngby-Taarbæk Kommunes cykelstrategi 2023-2032.

Faktaboks vedrørende UDMØNTNING AF PULJER PÅ VEJ OG PARK:

De fem vedtagne projekter understreger kommunens engagement i at forbedre infrastrukturen og sikre en sikker og effektiv transport for alle borgere. Arbejdet forventes at påbegynde i de kommende måneder.

  1. Banestien i Taarbæk. Projektafgrænsningen er den eksisterende banesti, der løber parallelt med kystbanen, på strækningen mellem Skovbo Skovbørnehave og Trepilevej. Stien er en delt sti, og der skal laves forbedret skiltning, opsættes bomme i hver ende af strækningen samt laves rumleriller, der har til formål at sænke hastigheden for cyklister. Projektet er udvalgt, da det vil forbedre den oplevede tryghed for de lette trafikanter.
  2. Stiforbindelsen mellem Byagervej og Askevænget er en del af kommunens cykelhandlingsplan. I Virum benyttes forbindelsen mellem Byagervej og Geels Plads ofte af skoleelever, men den er i øjeblikket ulovlig for cyklister på grund af bomme. For at forbedre sikkerheden og gøre ruten mere brugervenlig, foreslås stien mellem Grønnevej og Vangeledet udvidet til at rumme både cyklende og fodgængende. Forslaget inkluderer etablering af en hævet flade på Vangeledet samt mindre ændringer på underføringen mellem Vangeledet og Geels Plads. Da tunnelen under banen ejes af Banedanmark, er deres samtykke nødvendig for projektets gennemførelse.
  3. Virum Stationsvej/Grønnevej er en del af kommunens cykelhandlingsplan. Krydset ved Virum Stationsvej/Grønnevej afkortes, og der etableres gennemgående cykelsti samt fortov hen over krydset. Projektet vil sænke hastigheden i krydset og skabe forbedret trafiksikkerhed samt fremkommelighed for både cyklister og fodgængere.
  4. Vintappervej er en del af kommunens cykelhandlingsplan.  Forlængelse af den cykelbane, som er i den nordlige side af vejen i Gentofte med 250 meter. Cykelbanen forsættes frem til Lyngby Hovedgade, og der etableres yderligere fartdæmpning i form af to sæt cirkelbump på vejen, så den anbefalede hastighed på Vintappervej sænkes til 30 km/t. Projektet er udvalgt, da det vil forbedre cyklisternes sikkerhed og oplevede tryghed.
  5. Rævehøjvej/Hjortekærsvej er en del af kommunens cykelhandlingsplan. Der etableres pudebump og hastighedsbegrænsning i svinget, hvor Rævehøjvej og Hjortekærsvej mødes. Kantstenen på eksisterende helle hæves, så fodgængere og cyklister, der krydser vejen, kan føle sig mere trygge.

        Nøgleord

        Kontakter

        Cecilie Lindahl Næstformand i Teknikudvalget

        Tlf:20 51 94 57

        Henriette Leth (kommunikationskonsulent i trafik og mobilitet)

        Tlf:23 74 22 40
        World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye