FDM træder ud af Ankenævn for biler
FDM træder ud af Ankenævn for biler efter at have ønsket at modernisere nævnet, så det er klædt bedre på til at håndtere forbrugernes klager på fremtidens bilmarked. Det har ikke været muligt at opnå enighed med nævnets øvrige parter om nødvendigheden af en modernisering.

Når Ankenævn for biler fra februar 2026 år skal behandle forbrugernes klager om bilkøb eller værkstedsbesøg, vil det være uden FDM som en del af nævnet. FDM var med til at stifte nævnet i 2007 og har i mere end 15 år her repræsenteret forbrugerne over for brancheorganisationerne.
FDM har meddelt de tre øvrige organisationer, der står bag nævnet, Bilbranchen i DI, Dansk Bilbrancheråd og AutoBranchen Danmark, at FDM fra 1. februar 2026 udtræder af nævnet. Derefter vil det være op til de tre brancheorganisationer at køre nævnet videre.
Baggrunden er uenighed om nævnets sammensætning og et ønske fra FDM om at udvide nævnets kompetenceområde, så det afspejler problemstillingerne på dagens bilmarked. Det har de øvrige medlemsorganisationer afvist.
”Vi har besluttet at udtræde af Ankenævn for biler. Det har været en svær beslutning, men vi mener, det er nødvendigt for at sikre et tidssvarende ankenævn. Ankenævn for biler har siden 2007 sikret forbrugerne et billigere og hurtigere alternativ til afgørelser i retssystemet ved tvister om køb og reparationer af privatejede biler. Det er vigtigt, at nævnet følger med udviklingen på mobilitetsområdet for fortsat at være relevant for forbrugerne. Ligeledes skal nævnets sammensætning også moderniseres for at leve op til sammenlignelige nævn,” siger adm. direktør i FDM Stina Glavind.
Det er ikke mindst de senere års udvikling af bilmarkedet og nye biler og teknologien omkring dem, der får FDM til at efterspørge, at nævnets kompetenceområde udvides, så det bl.a. også kan behandle klagesager om privatleasing og lademarkedet. Det er ikke tilfældet i dag.
”Verden ser meget anderledes ud i dag, end da Ankenævn for biler blev stiftet for mere end 15 år siden. Det gælder ikke mindst på hele mobilitetsområdet, hvor især elbilerne og deres teknologi har ændret mange ting, og hvor fire ud af 10 nye biler nu privatleases. Ankenævnet har simpelthen ikke fulgt med forbrugernes virkelighed. Derfor mener vi, at det er nødvendigt, at nævnet moderniseres, så det er klar til at kunne behandle fremtidige problemstillinger på bilområdet og forblive relevant for forbrugerne,” siger Stina Glavind.
Derudover ønsker FDM, at Ankenævn for biler udvides fra i dag tre til fem medlemmer ved nævnsbehandling. Dermed ville det bestå af to forbrugerrepræsentanter, to brancherepræsentanter samt en formand. Helt som det kendes fra flere andre ankenævn. I dag er FDM den eneste forbrugerrepræsentant, der kan indstille nævnsmedlemmer, og den konstruktion gør nævnet skrøbeligt, mener FDM.
”Desværre har ankenævnets øvrige medlemsorganisationer ikke været enige med os i behovet for dels give det en mere tidssvarende sammensætning og dels at øge nævnets kompetencer, og derfor har vi varslet nævnets medlemmer om vores udtrædelse,” siger Stina Glavind og tilføjer:
”Det ændrer ikke på, at vi mener, at der fortsat er brug for et ankenævn, som kan behandle klagesager på fremtidens bilmarked. Det mener vi, er den bedste måde at løse forbrugernes tvister med branchen på.”
Selvom FDM udtræder af Ankenævn for biler fra februar 2026, vil nævnet køre videre, ligesom FDM vil være en del af nævnet indtil da.
Da Ankenævn for biler er ministergodkendt, har FDM også orienteret erhvervsminister Morten Bødskov. FDM har desuden sendt ministeren FDMs oplæg til et moderne og robust ankenævn.
Brevet til ministeren kan læses på fdm.dk
Om Ankenævn for biler
- Ankenævn for biler behandler forbrugerklager over køb af biler på over 10.000 kr. og værkstedsregninger på over 1.500 kr.
- Nævnet består af FDM, Bilbranchen i DI, AutoBranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd, men der kan klages over alle bilforhandlere og værksteder
- Ankenævn for biler har eksisteret siden 2007. Nævnet har være et ministergodkendt ankenævn siden 2012
- Nævnet modtog i 2023 i alt 639 nye klagesager. 235 sager blev afsluttet af sekretariatet, mens 372 blev nævnsafsluttet
- Det koster et gebyr på 400 kr. at oprette en klagesag. Får man medhold, får man gebyret tilbage
Læs mere om Ankenævn for biler på www.bilklage.dk
Nøgleord
Kontakter
FDM presseafdeling
Tlf:45270967presse@fdm.dkMads Bregenov-PedersenPressemedarbejder
Tlf:21187030mbp@fdm.dkBarbara Borre LangeKommunikationschef
Tlf:26270721bbc@fdm.dkBilleder

Om FDM
FDM er med 285.000 medlemshusstande Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation.
FDM arbejder for en afvikling af registreringsafgiften, en grøn omstilling af bilparken, bedre trafiksikkerhed, bedre infrastruktur og bedre forbrugersikkerhed.
Derudover sidder FDM i en lang række råd og nævn som Ankenævn for biler, Parkeringsklagenævnet, Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafiks forretningsudvalg.
Læs mere om FDM
Følg pressemeddelelser fra FDM
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra FDM
Uro om bilafgifter – FDM efterlyser snarlig afklaring14.8.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Mens politikerne diskuterer, om og hvordan bilafgifterne kan ændres, skaber det usikkerhed blandt forbrugerne. Som det ser ud nu, vil populære elbiler rammes af afgiftsstigning fra årsskiftet, viser beregninger, FDM har lavet. Der er dog mange billige elbiler at vælge imellem, der ikke rammes af højere registreringsafgift.
Færdselsstyrelsen giver FDM ret: Tesla-modeller har for meget slør10.7.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
To utilfredse bilejere har klaget over, at deres Teslaer ikke bestod syn, fordi de havde væsentligt slør i hjulophænget. Færdselsstyrelsen har nu behandlet klagerne, og vurderer, at synsafgørelsen var korrekt. Afgørelsen sker i forlængelse af FDMs udmelding tidligere på året om, at mange Tesla-biler døjer med slør i hjulophænget, og derfor bør kasseres ved et bilsyn.
Lille elbil slår sig i ny sikkerhedstest9.7.2025 11:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Den lille elbil Hyundai Inster klarer sig kun lige akkurat til fire stjerner i ny sikkerhedstest fra Euro NCAP. Omvendt imponerer biler fra Polestar og Zeekr fra Volvo-familien med en flot sikkerhed.
Forhadt type p-afgifter er fortsat ulovlige2.7.2025 12:27:18 CEST | Pressemeddelelse
Minister præciserer: Det er ikke lovligt for private p-selskaber at udstede usynlige p-afgifter. Godt for bilisternes retssikkerhed, mener FDM, som forventer, at p-selskaberne retter ind.
Ny test: Stor forskel på de bedste og værste helårsdæk24.6.2025 07:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Milde vintre og udsigt til bøder får flere bilister til at vælge helårsdæk. Ny test af 16 helårsdæk viser, at de bedste dæk nu trygt kan bruges året rundt. Flere af dækkene er omvendt komplet uegnede for danske bilister.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum