Cykellandet med den elendige cykelparkering
Parkeringen til cykler i Danmark er under al kritik. Det mener Cyklistforbundet, der i sit magasin CYKLISTER nu kaster kritisk lys på cykelparkeringen i cykellandet Danmark.
”Det er paradoksalt, at vi gerne vil bryste os af at være et af verdens bedste cykellande, og så har så elendig cykelparkering, som vi faktisk har. Den er faktisk under al kritik, og vi burde prioritere det langt højere,” siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.
Cyklistforbundet sætter i magasinet CYKLISTER, der netop er udkommet, kritisk lys på staldpladsen til de mange jernheste i Danmark. I bladet medvirker blandt andet en af Danmarks førende eksperter i cykelparkering, Pablo Celis fra Aarhus, der blandt andet tidligere for Aarhus Kommune har stået for cykelparkeringen i byen, men nu er selvstændig konsulent.
”Danskerne skal cykle mere, men politikerne investerer ikke i steder, hvor de kan stille cyklen sikkert fra sig. Det er især kaotisk ved stationerne i de store byer, men det kniber med parkering i stort set hele landet. Det er rent kaos på Hovedbanegården i København og på banegården i Aarhus, og det billede ser vi i stort set hele Danmark,” siger Pablo Celis
Hvis cykelparkeringen i Danmark skal op i standard kræver det helt andre investeringer, end dem der bliver foretaget nu. Fx ved banegårdene i Aarhus og København, hvor der ikke er plads.
”Her bliver man nødt til at indrette parkeringshuse og -kældre med direkte adgang til perronen. Det har man for eksempel gjort flere steder i Holland. I Amsterdam har man bygget parkering til 7.000 cykler under vandet ved hovedbanegården, og i byer på størrelse med Aarhus har man anlæg med plads til op til 20.000 cykler. Det er dyre løsninger, som ingen kommuner i Danmark kan finde finansiering til,” siger Pablo Celis, der efterlyser, at staten træder til med flere penge.
”Der er årligt kun 100 til 150 millioner kroner i en pulje, som kommunerne kan søge, og da et parkeringshus ved Hovedbanegården i København koster mindst en halv milliard at indrette, ville det tømme puljen de næste fem år,” siger Pablo Celis.
Han bakkes op af Cyklistforbundets direktør:
”Der skal være politisk vilje til at sætte de beløb af, som der skal til. Både kommunerne og staten burde i langt højere grad prioritere god, sikker, tryg og tør cykelparkering til landets over to millioner daglige cyklister. Jeg ved, at DSB, Københavns Kommune og Metroselskabet netop har sat et arbejde i gang for at forbedre cykelparkeringen ved Hovedbanen i København og har nogle visioner, og jeg håber virkelig, at de ansvarlige politikere vil bakke op om det økonomisk,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Aarhus havde planer for cykelparkering ved banegården, og har fået bevilget knap 24 mio.kr. fra staten til det - projektet ville forventet løbe op i 70 millioner kroner, men byrådet har sparet de penge væk, som kommunen selv havde afsat til projektet, som nu er lagt på is.
Der er dog lyspunkter. Både Viborg og Odense har kraftigt forbedret cykelparkeringen ved deres banegård. I dag er Odense Banegård den station i landet, som flest cykler både til og fra - og det er langt fra tilfældigt. En analyse, som Pablo Celis har lavet, viser nemlig, at gode cykelparkeringsforhold kan få op mod 15 procent flere til at vælge cyklen til toget og samtidig øge brugen af kollektiv transport med op til tre procent.
"Odense sætter standarden og viser, hvordan det kan gøres," siger Pablo Celis.
Nøgleord
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkBilleder
Links
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Selvkørende biler skal tvinges til at holde afstand til cykler9.1.2025 11:07:32 CET | Pressemeddelelse
I en fremtid, hvor der sandsynligvis kommer til at være mange selvkørende biler i byen og på landet, er det vigtigt, at bilerne er programmeret til at tage hensyn til cyklister. Det siger Cyklistforbundet i et nyt høringssvar til en ændring af Færdselsloven.
Er du ’prepper’, skal du huske cyklen18.12.2024 12:43:34 CET | Pressemeddelelse
Hvis strømmen er væk, er cyklen er et robust og pålideligt transportmiddel i en usikker tid.
Det bør være gratis at tage cykler med i Hovedstadens Letbane5.12.2024 12:42:53 CET | Pressemeddelelse
Med mindre end et år til åbningen af Hovedstadens Letbane opfordrer Cyklistforbundet til, at cykelmedtagning i letbanen gøres gratis. Det vil ikke alene gavne cyklister, men også fremme brugen af kollektiv transport og bidrage til en mere sammenhængende og fleksibel transportoplevelse i Hovedstadsområdet, mener Cyklistforbundet.
Cyklistforbundet: Brug cyklen, når I skal rapportere om bæredygtighed26.11.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Husk nu cyklen, lyder det fra Cyklistforbundet i anledning af, at et direktiv fra EU fra i år motiverer mange store virksomheder til at være mere bæredygtige.
Undersøgelse: Bilister overser cyklister i ulykker21.11.2024 07:23:48 CET | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at det skal være slut med at give cyklisters adfærd hovedskylden for ulykker, mener Cyklistforbundets direktør.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum