BMW får bøde for greenwashing efter Greenpeace-klage
Forbrugerombudsmanden har givet BMW en bøde på 3 millioner kroner for 11 tilfælde af vildledende markedsføring. Bødestørrelsen er dog skuffende lav og får minimal præventiv effekt, mener Greenpeace.

I marts 2022 anmeldte Greenpeace Danmark bilfabrikanten BMW til Forbrugerombudsmanden for groft vildledende markedsføring. I en reklamekampagne brugte BMW blandt andet udsagnene ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”. Her knapt tre år senere har BMW nu fået en bøde på 3 millioner kroner for 11 overtrædelser af markedsføringsloven.
“Vi er meget tilfredse med, at BMW har erkendt sin greenwashing og er blevet idømt en bøde. Det er den anden store bilproducent, der i år bliver dømt for greenwashing efter en klage fra Greenpeace. Men vi er også enormt bekymrede over, at bøden er så håbløs lav, at store virksomheder i princippet blot kan spekulere i de milde straffe, når de planlægger deres markedsføring,” siger kampagnechef i Greenpeace Danmark, Sune Scheller.
I november udstedte forbrugerombudsmanden en bøde til Mercedes-Benz på 1 million kroner for en lignende greenwashing-kampagne, hvor bilproducenten kom med vildledende miljøudsagn. Greenpeace kritiserede også dengang bødestørrelsen for at være al for lav.
I september 2023 blev forsikringsselskabet Alka ellers idømt en bøde på 16,9 millioner kroner for at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning. Her gik sagen helt til Højesteret og Alka blev dømt for overtrædelse af §5 og 6 i markedsføringsloven – de samme paragraffer der ligger til grund for bøden til Mercedes-Benz og nu også BMW.
“Når vi sammenligner bøderne med andre sager om vildledning, så virker bøden for BMW’s grove vildledning meget lav. Der er ikke noget i markedsføringsloven, der siger, at der skal ses mildere på greenwashing end på vildledning omkring bilforsikringer. En del af problemet er også, at Forbrugerombudsmanden ikke informerer om, hvordan bødens størrelse konkret er fastsat. Det er helt centralt for, at andre virksomheder kan vurdere, hvorfor der gives en bøde og på hvilket grundlag, hvis dette skal have en præventiv effekt,” siger Sune Scheller.
Intet ledelsesmæssigt ansvar placeret
I klagen til Forbrugerombudsmanden over BMW’s kampagne, argumenterede Greenpeace også for, at der i særligt grove tilfælde bør rejses tiltale mod ledende medarbejdere, hvis der har været handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
“Vi er ret skuffede over, at der ikke bliver placeret et ledelsesmæssigt ansvar. At BMW så ublu kalder sig for ‘verdens mest bæredygtige bilmærke’ og samlet har overtrådt markedsføringsloven i én kampagne i hele 11 tilfælde, er i mine øjne en særlig grov vildledning. Hvis ikke der kan placeres et personligt og ledelsesmæssigt ansvar i så åbenlys greenwashing, hvornår så? Det havde vi argumenteret for i vores klage, men Forbrugerombudsmanden forholder sig ikke til det i sin kommunikation. Et personligt ansvar ville ellers have været noget, der virkelig kunne få en præventiv effekt, tror jeg.”
Kontakter
Rikke AgerbækPresse- og kommunikationsansvarlig
Primære ansvarsområder: Klima og energi
Sune SchellerKampagnechefGreenpeace Danmark
Sune er ansvarlig for og driver kampagnerne på det danske kontor. Han dykker selv og har en særlig interesse for havet og skibstrafikken.
Billeder

Greenpeace Danmark
Greenpeace er verdens største uafhængige miljøorganisation. Vi konfronterer nogle af verdens største problemer og fremtvinger løsninger. I Danmark arbejder vi primært med problematikker indenfor klima, energi, landbrug, hav og skov. Vi bestræber os på altid at stå til rådighed for kommentarer på aktuelle sager og debatter - store som små, niche som mainstream.

Følg pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark
Greenpeace: Norsk klimasejr ved EFTA-domstolen styrker vores klagesag mod det danske Hejre-felt21.5.2025 15:54:20 CEST | Pressemeddelelse
Greenpeace har netop vundet en knusende sejr over den norske olieindustri. Den europæiske EFTA-domstol giver Greenpeace Norge og Natur & Ungdom ret i, at staten er forpligtet til at vurdere et felts fulde klimaeffekt, før der gives tilladelse til ny olie- og gasudvinding. Også de effekter der kommer af den senere afbrænding af de fossile brændsler. Afgørelsen bør få øjeblikkelige konsekvenser for Greenpeace Danmarks klagesag over det danske Hejre-felt i Nordsøen.
PlastiSpice: Når plastik bliver et krydderi i vores mad – og i vores kroppe21.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mikroplastik er blevet det krydderi, du ikke længere kan vælge fra, når virksomheder ufortrødent fortsætter med at masseproducere plastik. Med en ny kampagne sætter Greenpeace fokus på, hvor afgørende en stærk, global plastikaftale er.
Van(d)vittigt godt gået, Danmark!20.5.2025 13:27:29 CEST | Pressemeddelelse
Danmark har netop tiltrådt FN’s globale havtraktat, der baner vejen for, at 30 procent af verdenshavene kan beskyttes. Det er værd at fejre.
Greenpeace lancerer turistorganisation: ‘Kom og besøg Nordens Døde Hav’6.5.2025 12:56:34 CEST | Pressemeddelelse
Tourism Denmark er navnet på en ny turistorganisation, der fører kampagne i Danmark og i Europa for "Nordens Døde Hav". Bag initiativet står Greenpeace, der vil råbe EU op om, at Danmark bryder EU’s lovkrav om at skabe et sundt vandmiljø – og begår mange andre miljøovertrædelser.
Politiet fjerner aktivister, der forvandler norsk dybhavsminedrifts-konference til et kasino3.4.2025 11:43:59 CEST | Pressemeddelelse
Bergen, Norge - Deltagerne i en international konference om dybhavsminedrift, blev mødt af en overraskelse, da deres igangværende lobbyarrangement blev forvandlet til et højlydt og farverigt kasino. Aktionen blev fulgt op af en fredelig blokade af konferencelokalet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum