Greenpeace Danmark

BMW får bøde for greenwashing efter Greenpeace-klage

Del

Forbrugerombudsmanden har givet BMW en bøde på 3 millioner kroner for 11 tilfælde af vildledende markedsføring. Bødestørrelsen er dog skuffende lav og får minimal præventiv effekt, mener Greenpeace. 

Eksempel fra BMW's reklamekampagne fra 2022
Eksempel fra BMW's reklamekampagne fra 2022

I marts 2022 anmeldte Greenpeace Danmark bilfabrikanten BMW til Forbrugerombudsmanden for groft vildledende markedsføring. I en reklamekampagne brugte BMW blandt andet udsagnene ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”. Her knapt tre år senere har BMW nu fået en bøde på 3 millioner kroner for 11 overtrædelser af markedsføringsloven.

“Vi er meget tilfredse med, at BMW har erkendt sin greenwashing og er blevet idømt en bøde. Det er den anden store bilproducent, der i år bliver dømt for greenwashing efter en klage fra Greenpeace. Men vi er også enormt bekymrede over, at bøden er så håbløs lav, at store virksomheder i princippet blot kan spekulere i de milde straffe, når de planlægger deres markedsføring,” siger kampagnechef i Greenpeace Danmark, Sune Scheller.

I november udstedte forbrugerombudsmanden en bøde til Mercedes-Benz på 1 million kroner for en lignende greenwashing-kampagne, hvor bilproducenten kom med vildledende miljøudsagn. Greenpeace kritiserede også dengang bødestørrelsen for at være al for lav. 

I september 2023 blev forsikringsselskabet Alka ellers idømt en bøde på 16,9 millioner kroner for at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning. Her gik sagen helt til Højesteret og Alka blev dømt for overtrædelse af §5 og 6 i markedsføringsloven – de samme paragraffer der ligger til grund for bøden til Mercedes-Benz og nu også BMW.

“Når vi sammenligner bøderne med andre sager om vildledning, så virker bøden for BMW’s grove vildledning meget lav. Der er ikke noget i markedsføringsloven, der siger, at der skal ses mildere på greenwashing end på vildledning omkring bilforsikringer. En del af problemet er også, at Forbrugerombudsmanden ikke informerer om, hvordan bødens størrelse konkret er fastsat. Det er helt centralt for, at andre virksomheder kan vurdere, hvorfor der gives en bøde og på hvilket grundlag, hvis dette skal have en præventiv effekt,” siger Sune Scheller.

Intet ledelsesmæssigt ansvar placeret

I klagen til Forbrugerombudsmanden over BMW’s kampagne, argumenterede Greenpeace også for, at der i særligt grove tilfælde bør rejses tiltale mod ledende medarbejdere, hvis der har været handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

“Vi er ret skuffede over, at der ikke bliver placeret et ledelsesmæssigt ansvar. At BMW så ublu kalder sig for ‘verdens mest bæredygtige bilmærke’ og samlet har overtrådt markedsføringsloven i én kampagne i hele 11 tilfælde, er i mine øjne en særlig grov vildledning. Hvis ikke der kan placeres et personligt og ledelsesmæssigt ansvar i så åbenlys greenwashing, hvornår så? Det havde vi argumenteret for i vores klage, men Forbrugerombudsmanden forholder sig ikke til det i sin kommunikation. Et personligt ansvar ville ellers have været noget, der virkelig kunne få en præventiv effekt, tror jeg.”

Kontakter

Sune SchellerKampagnechefGreenpeace Danmark

Sune er ansvarlig for og driver kampagnerne på det danske kontor. Han dykker selv og har en særlig interesse for havet og skibstrafikken.

Tlf:+45 27144257sune.scheller@greenpeace.org

Billeder

Eksempel fra BMW's reklamekampagne fra 2022
Eksempel fra BMW's reklamekampagne fra 2022
Download

Greenpeace Danmark

Greenpeace er verdens største uafhængige miljøorganisation. Vi konfronterer nogle af verdens største problemer og fremtvinger løsninger. I Danmark arbejder vi primært med problematikker indenfor klima, energi, landbrug, hav og skov. Vi bestræber os på altid at stå til rådighed for kommentarer på aktuelle sager og debatter - store som små, niche som mainstream. 

Følg pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

Greenpeace: EU’s sanktioner er et lille men vigtigt skridt på vejen mod at stoppe den russiske skyggeflåde16.12.2024 12:59:27 CET | Pressemeddelelse

EU har netop vedtaget en ny sanktionspakke, der tilføjer endnu 49 olie- og LNG-tankskibe til listen af sanktionerede skibe fra den såkaldte russiske skyggeflåde. Greenpeace har længe presset på for at få flere af de miljøfarlige olietankere på listen og er tilfreds med, at udfordringen tages alvorligt. Der er dog fortsat lang vej, før vores farvande og kyster er sikret.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye