
DI: Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag
Selvom metroen til lufthavnen fragter mange turister, så er det også en vigtig åre for kollektiv transport i hele hovedstadsområdet. Det vil være et stort tilbageskridt for den kollektive transport, hvis prisen mere end fordobles.

En ekstra afgift på metro-, tog- og busbilletter er ikke løsningen, hvis Københavns Kommune vil have turisterne til at betale for deres slid på den kollektive transport, når de besøger vores hovedstad og landet i det hele taget.
- Det er fair nok, at Pernille Rosenkrantz-Theil gerne vil have, at turister bidrager til den infrastruktur, som de også er med til at slide på. Det gør alle danskerne allerede gennem skattebilletten. Men den model hun foreslår med lufthavnsskat er ikke vejen frem, siger Karsten Lauritzen, der er branchedirektør i DI Transport.
En ekstra pris vil desuden betyde en stor forringelse for oplandet til København, der er i stor grad er baseret på netop metroen – også i Københavns Lufthavn.
- I DI har vi forstået det sådan, at socialdemokratiet arbejder for, at flere skal rejse med kollektiv transport, og i det lys er det et meget besynderligt forslag. En stor del af oplandet i København er desuden forbundet via metroen i lufthavnen, tag fx Dragør, hvor mange pendler ind til København via metroen. De kommer ikke til at bruge metroen, hvis der er en ekstra afgift på 100 kroner om dagen, siger Karsten Lauritzen.
Forslaget vil også være en bøvlet bureaukratisk omgang.
- Lufthavnen er en af Danmarks største arbejdspladser, alene bureaukratiet, der er forbundet med at undtage alle de ansatte her, vil sluge en hel del af en mulig gevinst. Derfra skal også regnes, at passagertallet vil falde drastisk og dermed billetindtægterne, hvis kollektiv transport til lufthavnen bliver så dyr, siger Karsten Lauritzen.
Kontakter
For yderligere oplysninger kontakt DI's pressetelefon på tlf. 3377 4500.
Følg pressemeddelelser fra DI Transport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Transport
En bæredygtig investeringsplan med mange spændende elementer5.11.2025 12:08:59 CET | Pressemeddelelse
Længeventet plan for en bæredygtig udvikling af blandt andet luftfarten, falder i god jord hos Dansk Luftfart.
Landets vigtigste droneaktører går sammen om at etablere en ny droneforening30.10.2025 10:57:16 CET | Pressemeddelelse
Den seneste tids store fokus på droner i dansk luftrum understreger behovet for et styrket samarbejde mellem myndigheder og virksomheder på droneområdet. Nu går nogle af landets vigtigste droneaktører sammen om at etablere en ny forening under DI Transport.
Nu skal det undersøges, om der kan komme lavaromatisk flybrændstof til de danske lufthavne8.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forlængelse af den første produktion af lavaromatisk brændstof nedsætter Luftfartens Klimapartnerskab en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne. Gruppen består af SAS, Københavns Lufthavn, Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Luftfart.
Dansk Luftfart: Ny indenrigsrute er et dyrt skridt i den rigtige retning11.3.2025 11:20:03 CET | Pressemeddelelse
Regeringen, SF og EL vælger en første løsning for indenrigstrafik i aftale om grøn luftfart, som ikke er effektiv. Det er dog positivt, at aftalen også har fokus på luftfartens fremtidige samlede grønne omstilling.
Færre busser har konsekvenser for erhvervslivet17.2.2025 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Busserne kører i dag 12 procent mindre på de danske veje end de gjorde i 2010. Faldet sker selvom 38 procent af de danske familier ikke har en bil. Det forringer danskernes mobilitet og kan have betydelige samfundsmæssige konsekvenser, mener Dansk Industri.