DI: Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag
Selvom metroen til lufthavnen fragter mange turister, så er det også en vigtig åre for kollektiv transport i hele hovedstadsområdet. Det vil være et stort tilbageskridt for den kollektive transport, hvis prisen mere end fordobles.
En ekstra afgift på metro-, tog- og busbilletter er ikke løsningen, hvis Københavns Kommune vil have turisterne til at betale for deres slid på den kollektive transport, når de besøger vores hovedstad og landet i det hele taget.
- Det er fair nok, at Pernille Rosenkrantz-Theil gerne vil have, at turister bidrager til den infrastruktur, som de også er med til at slide på. Det gør alle danskerne allerede gennem skattebilletten. Men den model hun foreslår med lufthavnsskat er ikke vejen frem, siger Karsten Lauritzen, der er branchedirektør i DI Transport.
En ekstra pris vil desuden betyde en stor forringelse for oplandet til København, der er i stor grad er baseret på netop metroen – også i Københavns Lufthavn.
- I DI har vi forstået det sådan, at socialdemokratiet arbejder for, at flere skal rejse med kollektiv transport, og i det lys er det et meget besynderligt forslag. En stor del af oplandet i København er desuden forbundet via metroen i lufthavnen, tag fx Dragør, hvor mange pendler ind til København via metroen. De kommer ikke til at bruge metroen, hvis der er en ekstra afgift på 100 kroner om dagen, siger Karsten Lauritzen.
Forslaget vil også være en bøvlet bureaukratisk omgang.
- Lufthavnen er en af Danmarks største arbejdspladser, alene bureaukratiet, der er forbundet med at undtage alle de ansatte her, vil sluge en hel del af en mulig gevinst. Derfra skal også regnes, at passagertallet vil falde drastisk og dermed billetindtægterne, hvis kollektiv transport til lufthavnen bliver så dyr, siger Karsten Lauritzen.
Kontakter
For yderligere oplysninger kontakt DI's pressetelefon på tlf. 3377 4500.
Følg pressemeddelelser fra DI Transport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Transport
Luftfartens Klimapartnerskab: Regeringen skal investere i markedet for grønne brændsler12.9.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For at kunne realisere ambitionen om grøn luftfart skal der produceres mere bæredygtigt flybrændstof. I dag er der slet ikke nok brændstof på markedet.
DI Transport får ny bestyrelsesleder11.6.2024 17:41:08 CEST | Pressemeddelelse
DI Transport har i dag afholdt generalforsamling, hvor en ny bestyrelse blev valgt. På det efterfølgende konstituerende bestyrelsesmøde blev Jesper Nørgaard, administrerende direktør i J. Nørgaard Petersen A/S, valgt som ny bestyrelsesleder for DI Transport.
DI: Dyrere billetter i bus og tog øger uligheden21.1.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Stigningerne har været forudsigelige, men kommer på et meget kritisk punkt for den kollektive transport, fordi det vil skubbe endnu flere passagerer over i egne biler, lyder det fra Dansk Industri og Ældre Sagen
DI: Samfundet vinder 12 mia. kroner på at indføre national kørselsafgift30.12.2023 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hvis Folketinget erstatter registreringsafgiften med en national kørselsafgift, bliver afgiften flyttet fra bilkøb til bilkørsel, hvilket vil give mindre trængsel, og samfundet vil vinde milliarder på det, viser en ny analyse
Henrik Tofteng genvalgt som formand for ATL7.9.2023 13:24:44 CEST | Pressemeddelelse
Bestyrelsen i ATL har peget på Henrik Tofteng fra Henrik Tofteng A/S, der også i det næste års tid kan kalde sig formand, mens Peter B. Jepsen fra Danske Fragtmænd A/S fortsætter på næstformandsposten.