Digital hjælper giver færre fald og mere tid til kvalitet på plejehjem
18.12.2024 12:09:55 CET | Fredensborg Kommune | Pressemeddelelse
Et testforløb med digitalt tilsyn på plejehjemmet Skovgården viser meget lovende resultater med både færre faldulykker, større tryghed blandt medarbejdere og kvalitet i opgaveløsningen.

På Plejehjemmet Skovgården i Humlebæk har man i efteråret testet en ny velfærdsteknologi, Teton One, som er et monitoreringssystem, der registrerer beboernes bevægelser. Teton One har særligt vist sig at være effektivt til at forebygge, at beboerne falder i deres boliger. Derudover sparer teknologien medarbejderne for en masse unødvendige - og ofte forstyrrende - kig (tilsyn) til beboerne døgnet rundt. Den tid kan i stedet blandt andet bruges til mere sammenhængende tid med beboerne.
Helt konkret er Teton One baseret på en sensor i beboernes hjem, der registrerer og meddeler større bevægelser til medarbejderne via en app – fx hvis beboeren sætter sig op i sengen for at stå op. Alle meddelelser bliver slettet efter kort tid – undtagen hvis beboeren falder. I så fald gemmes forløbet som en anonymiseret videosekvens, så medarbejderne kan se faldet og vurdere, hvor alvorligt det er. Samtidig lærer medarbejderne meget om borgerne, og den læring kan så bruges til at forebygge nye fald. Og det virker: På Skovgården er der nu 47 pct. færre fald pr. dag end førhen.
Cømert Sonsuz, der er formand for Social- og Sundhedsudvalget, glæder sig over de gode resultater:
”Dette system er et rigtig godt bud på, hvordan vi både kan forebygge faldulykker på plejehjemmene og skabe øget tryghed hos både vores beboere og medarbejdere. Det skyldes, at vi med systemet kan lære, hvad der forårsager fald og dermed bedre forebygge, at de sker igen.
Samtidig betyder den løbende monitorering, at der er langt mindre behov for hyppige fysiske tilsyn. Det giver medarbejderne mulighed for bedre at kunne fokusere på den enkelte beboers behov og tilpasse deres arbejdsopgaver herefter. Det er i mine øjne lig med både bedre kvalitet til beboerne og en mere meningsfuld og tryg arbejdsdag for medarbejderne”.
Det skal understreges, at Teton.ai, som er navnet på virksomheden, ikke gemmer og viser billeder af beboerne, men udelukkende et omrids af dem. Dermed kan beboerne ikke genkendes i anden sammenhæng og anonymiseres.
Testforløbet med virksomheden Teton.ai er et resultat af det partnerskab, som Fredensborg Kommune har indgået med organisationen Nordic Health Lab.
Nordic Health Lab har til formål at understøtte udviklingen af effektiv velfærdsteknologi til både regioner og kommuner ved at bygge bro mellem private virksomheder med innovative løsninger og hospitaler og kommuner.
Foreløbigt er det besluttet at forlænge forsøget med Teton One på Skovgården for at indhente yderligere erfaringer.
Evalueringsrapporten er vedhæftet som bilag.
Kontakter
Udvalgsformand Cømert Sonsuz (A), tlf.27 58 33 42
Billeder

Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune
Nyt budgetforlig i Fredensborg Kommune27.5.2026 12:31:54 CEST | Pressemeddelelse
En uventet stigning i kommunens udgifter til specialundervisning og socialområdet gør det nødvendigt at gennemføre besparelser og udskyde anlægsprojekter
Noget nyt spirer i Humlebæk: Festivalen Frø er på vej26.5.2026 15:27:19 CEST | Pressemeddelelse
En ny børnekulturfestival er ved at tage form i Humlebæk. Festivalen Frø er et lokalt forankret samarbejde, der spirer frem fra bunden med stærk opbakning fra Kulturudvalget – og ambitionen er klar: at skabe et nyt kulturelt fyrtårn for børn og unge
De private virksomheder er meget tilfredse med kommunens virksomhedsservice6.5.2026 08:56:23 CEST | Pressemeddelelse
Ny måling viser stor tilfredshed med samarbejdet mellem virksomheder og Fredensborg Kommune. Politikerne håber, at det nu også kan komme særligt unge ledige til gavn
Kulturmøllen ved Højsager Mølle indvies30.4.2026 15:05:13 CEST | Pressemeddelelse
Lørdag den 16. maj 2026 inviterer Fredensborg Kommune og Fredensborg Møllelaug alle interesserede til festlig indvielse.
Kom med til historisk middag og et spændende foredrag om mad og rationering under besættelsen17.4.2026 11:23:33 CEST | Pressemeddelelse
Den 4. maj inviterer Kulturudvalget i Fredensborg Kommune til en hyggelig aften i anledning af Danmarks Befrielse. I år byder programmet på foredrag om mad og rationering under besættelsen efterfulgt af en historisk middag med tidstypiske retter fra besættelsestiden
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum