Furesø Kommune

Anderledes skolehverdag på vej i Furesø efter anbefalinger fra erhvervs-arbejdsgruppe

Del

Furesøs virksomheder og kommune har taget første skridt til at kunne skabe en anderledes skolehverdag for unge i Furesø. Fra august 2025 indføres der juniormesterlære i lokale virksomheder. Samarbejde mellem virksomheder og skoler er nøglen til, at flere elever kan stifte bekendtskab med Furesøs virksomheder, fremgår det af otte nye anbefalinger.

Fra august 2025 indføres der juniormesterlære i lokale virksomheder i Furesø Kommune. Det vil være med til at skabe mulighed for en anerledes skolehverdag for 8.-9. klasses elever.
Fra august 2025 indføres der juniormesterlære i lokale virksomheder i Furesø Kommune. Det vil være med til at skabe mulighed for en anerledes skolehverdag for 8.-9. klasses elever. COLOURBOX

En hurtigt arbejdende arbejdsgruppe under Furesøs Erhvervskontaktudvalg (EKU) fremlagde den 4. december 2024 otte anbefalinger til, hvordan det fremtidige samarbejde mellem Furesøs virksomheder og skoler kan være. Baggrunden er et lokalt ønske om øget fokus på erhvervspraktik og samtidig møde de nye initiativer i folkeskolens kvalitetsprogram, der forventes vedtaget som lov i 2025.

I det nationale kvalitetsprogram skal kommuner vælge, om de vil samle elever, der har brug for en anderledes skoledag, i særlige klasser, og om den en- til todages praktiske undervisning om ugen skal foregå på en ungdomsuddannelse eller i en virksomhed. Arbejdsgruppen anbefaler, at eleverne bliver i deres fællesskaber på deres vanlige skole, og at den praktiske undervisning foregår i en lokal virksomhed.

”Der er et stort engagement hos vores lokale virksomheder til at tage flere erhvervspraktikanter. Gennem et tæt samarbejde kan vi skabe en anderledes skolehverdag med deltagelsesmuligheder for alle. Samtidig styrker det virksomhedernes muligheder for at få øje på de unges potentiale og på længere sigt at få kvalificeret arbejdskraft. Det er en ren win-win. Jeg er glad for, at vi nu har fået helt konkrete anbefalinger til, hvordan vi kan gribe opgaven an”, siger Furesøs borgmester Ole Bondo Christensen (A).

Personlige relationer i fokus

Centralt i de nye anbefalinger er et ønske om at styrke den direkte kommunikation mellem Furesøs skoler, virksomheder og erhvervsnetværk. Det anbefales, at skoler og virksomheder udnævner kontaktpersoner, der kan stå for at etablere og vedligeholde samarbejdet. Det fortæller Jesper Glyb, direktør i Hareskov Elektric, der sidder i arbejdsgruppen og i EKU:

"Vi har haft nogle meget konstruktive drøftelser i arbejdsgruppen. Vi ønsker at styrke samarbejdet og få flere unge mennesker ind i virksomhederne. For mig er det vigtigste i anbefalingerne, at samarbejdet bygger på direkte og personlig kommunikation mellem skoler, virksomheder og erhvervsnetværk. En god og personlig dialog gør det nemmere at sige ja, når en skole eller et ungt menneske henvender sig."

Juniormesterlære fra august 2025

Et andet omdrejningspunkt for arbejdsgruppens drøftelser har været udviklingen af en juniormesterlære-ordning, som skal træde i kraft allerede ved skoleårets start i august 2025. Ordningen vil være en ny måde at gå i skole på, hvor eleven arbejder i en lokal virksomhed en til to dage om ugen i 8. og 9. klasse.

”Vi har allerede unge i særlige praktikforløb hos os. Jeg ser et stort potentiale i at bruge erfaringerne fra de forløb til at udvikle den nye juniormesterlære-ordning. Det handler jo om elevernes trivsel og læring. Og vi oplever, at eleverne er supermotiverede for at bidrage til virksomhedens daglige opgaver. Det kunne man også høre på Frederik (elev i 9.klasse, red.), som var meget begejstret for sin længerevarende praktik hos Fogh. Når vi skaber de rigtige rammer for eleverne, så er ordningerne til glæde for begge parter. Det er den type elever, vi meget gerne vil ansætte senere”, siger Anders Engelbrecht, der er direktør i Spekta og sidder i arbejdsgruppen og i EKU.

Anbefalingerne blev præsenteret af arbejdsgruppen ved Erhvervskontaktudvalgsmødet (EKU) den 4. december 2024. De blev taget godt imod af EKU, og forvaltningen arbejder sammen med virksomhederne nu på at realisere indsatserne med udgangspunkt i Undervisningsministeriets bekendtgørelser og vejledninger, som ventes udsendt i løbet af foråret 2025. Furesø Byråd godkender inden sommerferien 2025 modellen for den nye juniormesterlære-ordning.

Fakta: Otte anbefalinger

  1. Relationer er vigtige for etablering af relevante forløb: Gensidigt forpligtende aftale om faste kontaktpersoner/koordinatorer hos både virksomheder og skoler.

  2. Virksomhederne savner viden om de forskellige praktikordninger: Oplæg en gang om året i erhvervsforeningens og industriforeningens netværk ved fx en KUI-medarbejder suppleret med skriftligt informationsmateriale.

  3. Der kan komme en del mere pres på virksomhederne i forbindelse med, at praktik bliver en mulighed på 7.-9. årgang: Ved årlige netværksmøder i Furesø Erhvervsforening og Furesø Industri drøftes, hvordan man i fællesskab kan skabe mulighed for at flere virksomheder føler sig i stand til at varetage opgaven eller tage flere praktikanter.

  4. Virksomhederne ønsker inspiration til at kvalificere praktikforløb: Skoler og virksomheder tilrettelægger sammen forløb og/eller der indsamles materiale til en central eksempelsamling (eksemplariske forløb, skabeloner, vidnesbyrd).

  5. Aftaler om etablering af Juniormesterlære for 8.-9. årgang: I et samarbejde mellem Fremtidsværkstedet og Solvangskolen etableres i foråret 2025 prøvehandlinger med to virksomheder, som allerede har erfaringer med særlige praktikker. I januar 2025 nedsættes en arbejdsgruppe, der følger op og konceptualiserer, når vejledningen fra ministeriet kommer.

  6. Øvrige aftaler om skole-virksomhedssamarbejde: Koordinatorer på skoler og i virksomheder aftaler lokalt, om der skal etableres fx virksomhedsbesøg, adoption af klasser eller særlige forløb for enkelte elever, herunder evt. aftaler om samarbejde i det timeløse fag uddannelse og job.

  7. Udvikling af ny Jobfestival: Det foreslås, at Jobfestival gennemføres i forbindelse med FalconNXT-arrangementet og udvides med aktiviteter og en ”praktik-messe”. Der nedsættes en arbejdsgruppe.

  8. Lettere kommunikation, herunder evt. digitale løsninger: Det anbefales, at kommunikation foregår via netværk. Arbejdsgruppen indstiller, at man ikke investerer i en databaseløsning, da den vil kræve en forholdsmæssig stor oprettelses- og vedligeholdelsesindsats hos virksomhederne, som ikke står mål med det forventede udbytte.


Fakta: Arbejdsgruppens deltagere:

  • Direktør Anders Engelbrecht, Spekta
  • Direktør Jesper Glyb, Hareskov Elektric
  • Ejer ProcOpt Management Thomas Laden Nørgaard
  • HR-manager Camilla Brandstrup, Aasted
  • Uddannelsesvejleder Stine Wilken, KUI (Den kommunale Ungeindsats)
  • Pædagogisk it-konsulent Tobias Smith, Fremtidsværkstedet
  • Afdelingsleder Jeppe Bonde, Solvangskolen
  • Udviklingskonsulent Lotte Stenlev, Center for Dagtilbud og Skole


Desuden er der hentet input fra netværket af afdelingsledere (ungeledere) på skolerne, og
Frederik, elev i 9. klasse på Solvangskolen, har fortalt om sine erfaringer fra en særlig praktik i virksomheden Fogh i Farum.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Furesø Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Furesø Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye