Stigende trafik på begge broer og vigtige milepæle på Femerntunnel

Del

I årets tredje kvartal var der fremgang i trafikken på både Storebæltsbroen og Øresundsbron. Trafikken bidrager sammen med et fald i renteudgifter til resultatet for tredje kvartal og en opjustering af resultat for året.

På Storebæltsbroen faldt den samlede vejtrafik med 0,6 pct. i forhold til samme periode sidste år. Lastbiltrafikken steg med 2,8 pct., mens personbiltrafikken faldt med 1,0 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.466 mio. kr., hvilket er en stigning på 2,2 pct. i forhold til de første ni måneder af 2023.

Omsætning fra jernbanen steg med 18 mio. kr. Stigningen skyldes stadig primært, at sporarbejder i 2023 reducerede antallet af togpassager over Storebæltsforbindelsen. Jernbanevederlaget er baseret på den faktiske trafik.

På Øresundsbron steg trafikken med 2,6 pct. i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 2,7 pct., og lastbiltrafikken steg med 0,9 pct. Vejindtægterne steg med 45 mio. kr. til 1.395 mio. kr. i perioden, sammenlignet med samme periode sidste år. I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 688 mio. kr.

- Vi ser generelt en fremgang i trafikken på begge broerne i perioden. Personbiltrafikken er fortsat lidt lavere på Storebæltsbroen end sidste år, men den har været stigende i hele tredje kvartal, og tendensen ser ud til at fortsætte. Trafikken bidrager sammen med lavere renteudgifter til periodens resultat og det betyder samtidig, at vi opjusterer vores forventninger til året, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.

Femern Bælt – projektet har i 2024 opnået en række vigtige milepæle: Tunnelrenden er fuldt ud færdiggravet, den ydre del af tunnelportalerne på både dansk og tysk side er færdiggjort, og produktionen af tunnelelementer er i gang.

Koncernens nettofinansieringsomkostninger udgør 625 mio. kr. og er 48 mio. kr. højere end i samme periode sidste år, hvilket primært skyldes højere renteudgifter på den inflationsindekserede gæld end i 2023.

Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første ni måneder et overskud på 1.637 mio. kr. og er 67 mio. kr. større end i samme periode sidste år. Værdireguleringer af koncernens gæld inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev en udgift på 222 mio. kr.

Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 1.097 mio. kr. mod et overskud på 3.888 mio. kr. i samme periode sidste år.

Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter tredje kvartal 15,8 mia. kr. og er reduceret med 1,1 mia. kr. siden 3. kvartal 2023. Tilbagebetalingstiden udgør 36 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2034.

Forventningerne til årets resultat opjusteres til at udgøre et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesorden 1,9 - 2,0 mia. kr. Koncernen forventede i forbindelse med halvårsrapporten et årsresultat i intervallet 1,6 – 1,9 mia. kr.

Opjusteringen skyldes, at inflationsskønnet for den inflationsindekserede gæld siden halvårsrapporten er justeret fra 2,5 til 1,75 pct., hvilket reducerer de forventede renteudgifter herfor.

Forventningen afhænger hertil af udviklingen i Øresundsbro Konsortiet I/S, som forventer at realisere et overskud før dagsværdireguleringer i størrelsesorden 1,5 - 1,6 mia. kr. Heraf indgår halvdelen i Sund & Bælts resultatforventninger.

Forventningerne til 2024 er forbundet med usikkerhed og afhænger fortsat af udviklingen på de finansielle markeder samt de makroøkonomiske forhold.

Læs hele delårsrapporten

null

Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.

Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i perioden en indtægt på 48 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer i koncernen udgør et overskud på 640 mio. kr.

Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september

 

 Storebælt

Biler pr. dag

2024

 2023

Vækst 2024/23

Personbiler

33.092

33.434

-1,0 pct.

Lastbiler

4.729

4.598

2,8 pct.

Busser

84

115

 -27,1 pct

I alt

37.905

38.146

-0,6 pct.

Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september

 

 Øresund

Biler pr. dag

2024

 2023

Vækst 2024/23

Personbiler

19.332

18.816

 2,7 pct.

Lastbiler og varevogne

1.887

1.870

0,9 pct.

Busser

146

139

5,0 pct.

 I alt

21.365

20.825

2,6 pct.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Sommertrafik på Storebæltsbroen24.6.2025 09:07:19 CEST | Pressemeddelelse

Når skolernes sommerferie skydes i gang på fredag, stiger trafikken over Storebælt betydeligt. De travleste perioder hen over sommeren vil være lørdage og søndage mellem klokken 10 og 17. På fredag starter skolernes sommerferie og for mange betyder det en tur over Storebælt på vej mod feriedestinationen. Derfor vil trafikken stige betydeligt allerede i weekenden. Ikke bare på Storebæltsbroen, men i hele landet. Generelt forudser Sund & Bælt øget trafik hen over sommeren, og omkring weekender vil der opstå perioder med tæt trafik og længere rejsetid. De travleste perioder i retning mod Fyn og Jylland vil være på lørdage og søndage mellem kl. 10:00 og kl. 14:00. I retning mod Sjælland er trafikken tættest lørdage og søndage mellem kl. 11:00 og kl. 17:00. ”Vi er mange, der skal krydse Storebælt i ferien, og det kan selvfølgelig mærkes på broen - især lørdag og søndag er store rejsedage. Vi opfordrer derfor til at benytte vores ekspresbaner med en bizz eller nummerpladebetaling, så man kom

To transportministre åbner kæmpe LEGO-udstilling23.6.2025 15:43:46 CEST | Pressemeddelelse

Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indviede mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling om Danmarks største infrastrukturprojekt i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.

GENUDSENDELSE - Presseinvitation: Transportministre åbner stor Femern-udstilling i LEGOLAND mandag den 23. juni20.6.2025 09:18:01 CEST | Pressemeddelelse

Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indvier mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye