Katrine Frøkjær Baunvig ny professor i Grundtvigforskning
Aarhus Universitet styrker Grundtvigforskningen med Katrine Frøkjær Baunvig som ny professor fra den 1. december 2025. Hun vil kombinere klassisk humanistisk forskning med avanceret teknologi for at skabe nye perspektiver på Grundtvigs forfatterskab og digital kulturarv.
”Min interesse for den tiltrækningskraft, der ligger i Grundtvigs person og virke, blev vakt under korsang. Det slog mig, at hans sangtekster kunne relateres til de teoretiske overvejelser over ritualers betydning for fællesskabers selvopretholdelse, som jeg beskæftigede mig med under mine religionsvidenskabelige studier,” fortæller Katrine Frøkjær Baunvig.
”Det inspirerede mig til først at undersøge Grundtvigs brug af ord som ”jeg” og ”vi” i salmerne og senere at anvende AI-baserede undersøgelser til at forstå logikkerne bag sammenhængskraft i hans forfatterskab. Senest har det ført til bogen: ”Grundtvig og monstrene”, der udkom allehelgensaften.”
Som professor vil Katrine Frøkjær Baunvig fortsætte sit store engagement i Grundtvigs skrifter og kulturarv:
”Jeg vil fokusere på to centrale opgaver i forbindelse med mit professorat. Jeg vil både fokusere på at sikre digital bevaring af kulturarvsmateriale af høj kvalitet, som for eksempel Grundtvigs værker på www.grundtvigsværker.dk. Og så vil jeg også fokusere på computationale metoder til at udforske kulturarvsmateriale fra 1800-tallet. Det sidste vil jeg gøre med henblik på at undersøge, hvad forholdet er mellem på den ene side vores nutidige syn på og brug af Grundtvig og hans samtid, Guldalderen, og på den anden side livsværket og perioden, som det fremtræder på baggrund af de overrumplende mange data, vi har til rådighed fra netop dette tidsrum. I dette arbejde kaster jeg desuden et særligt interesseret sideblik på et bestemt kulturelt kendetegn, som gerne knyttes til Grundtvig og guldalderperioden: fællessangens og dens historie.”
For Katrine Frøkjær Baunvig er digital kulturarvsbevaring en hastende opgave:
”Center for Grundtvigforsknings udgivelse af Grundtvigs værker er et af mange eksempler på, hvordan offentlige og private midler bruges på digitaliseret kulturarv. Men der mangler en klar plan for lagring og bevarelse af disse data. Derfor vil jeg arbejde for langtidsholdbare løsninger for produktion, visning og lagring af digitalt kulturarvsmateriale,” fortæller hun.
Udforskning af de nationale standardfortællinger om Grundtvig og Guldalderen
Ud over den digitale kulturarvsbevaring ønsker den nye professor at udforske de traditionelle nationale fortællinger om Grundtvig og Guldalderen.
”Grundtvig og Guldalderen er levende kulturarv og kanonisk stof for mange danskere i dag. Det vidner læseplaner på alle uddannelsesniveauer og en stabil medieinteresse om. Den eksplosive vækst ikke mindst i 1800-talsdata sætter os nu i stand til at gå denne formative periode og erindringsrum efter i sømmene – er de nationale standardfortællinger om Grundtvig og om Guldalderen dækkende? Dette åbne forskningsspørgsmål driver en række af mine igangværende forskningsprojekter med støtte fra AUFF NOVA, Carlsbergfondet og EU's HERA-virkemidler,” forklarer hun.
Tiltrædelsesforelæsning
Der holdes tiltrædelsesforelæsning i Aula/Vandrehallen fredag den 7. februar 2025 kl. 14-15.00 med efterfølgende reception.
Faktaboks
Den første tirsdag i november hvert år er det World Digital Preservation Date, og den første tirsdag i november 2024 lancerede holdet bag Center for Grundtvigforskning et tvillingecenter: Center for Digital Tekstarv / Center for Digital Textual Heritage (CDHtxt). Det har til opgave at udarbejde højkvalitetsdigitaliseringer af dansk tekstarv og forfine infrastrukturen omkring bevaringen af allerede digitaliseret materiale som www.grundtvigsværker.dk
Kontakter
Katrine Frøkjær Baunvig, centerleder, professor
Grundtvig Centeret
Institut for Kultur og Samfund
Aarhus Universitet
Mail: baunvig@cas.au.dk
Mobil: +45 9352 1770
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Lars Erslev Andersen forsvarer doktordisputats13.1.2025 09:49:00 CET | Pressemeddelelse
Torsdag den 23. januar 2025 kl. 10.30 forsvarer Lars Erslev Andersen sin doktordisputats med titlen: Den Amerikanske Mission – Mytologi og magt på Aarhus Universitet.
Ny forskningsoversigt: AI kan understøtte læring – men ikke erstatte underviseren16.12.2024 10:47:36 CET | Pressemeddelelse
Med lanceringen af Chat GPT i 2022 blev generativ AI allemandseje på rekordtid, og den nye teknologi er allerede i gang med at vende op og ned på vores uddannelser. En ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet i e-bogsserien Pædagogisk indblik har gennemgået 141 internationale forskningsstudier fra årene 2018-2024 om brugen af Chat GPT og andre AI-chatbots på videregående uddannelser og giver indblik i både pædagogiske muligheder og udfordringer i den nye teknologi.
Ny international undersøgelse: Skellet mellem drenge og piger vokser markant i matematik4.12.2024 10:51:25 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, kortlægger resultaterne fra den danske del af den internationale TIMSS-undersøgelse af 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. I matematik er forskellen mellem drenge og piger fordoblet i forhold til tidligere undersøgelser.
Hvordan har udbredelse af internettet forandret barndommen?3.12.2024 12:59:00 CET | Pressemeddelelse
Forældre, politikere, forskere, lærere diskuterer ofte og i forskellige sammenhænge deres bekymringer over, hvordan nettet påvirker børn og unge. ”Men faktisk ved vi meget lidt om den måde, det tidlige internet har formet de måder, børn bruger digitale medier på i dag,” lyder det fra Helle Strandgaard Jensen, lektor i historie på Aarhus Universitet, der med en ny ERC-bevilling nu får mulighed for at gøre os klogere på forandringen af barndommen med udbredelsen af internettet.
Ny international undersøgelse: Danske skoleelevers IT-kompetencer er blevet markant dårligere12.11.2024 11:39:16 CET | Pressemeddelelse
Siden 2018 er danske 8.-klasseelevers digitale kompetencer blevet væsentligt dårligere. Det viser hovedresultaterne fra ICILS 2023, en omfattende international undersøgelse af teknologiforståelse blandt skoleelever verden over.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum