Millionbevilling: Ph.d.-projekter skal give ny viden om lærerstuderendes overgang til praksis og børns trivsel
Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning uddeler i år mere end 30 millioner kroner til 12 praksisnære ph.d.-projekter. Emnerne spænder bredt, og de ph.d.-studerende skal blandt andet undersøge overgangen fra studiet til uddannet lærer og se på pædagogens arbejde med børnenes trivsel.
Hvordan omdanner nyuddannede lærere teori til praksis, når de begynder deres første job i folkeskolen? Hvordan arbejder pædagoger med børns trivsel gennem deres deltagelse i fællesskaber? Og hvordan er socialrådgiveres rolle og deltagelse i skolen i forbindelse med tidlig indsats over for børn, som der er behov for at bekymre sig ekstra om?
Dette og meget andet skal gennem de kommende år undersøges igennem 12 ph.d.-projekter, som nu får støtte gennem Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning.
Rådet giver hvert år midler til praksisnære ph.d.-projekter, der skal understøtte forskning og skabe ny viden inden for lærerfaglige og pædagogiske områder i grundskolen. Samtidig skal projekterne bidrage til at øge vidensgrundlaget på professionshøjskolerne.
Alle 12 ph.d.-projekter bliver forankret i et samarbejde med både en professionshøjskole og et universitet for at binde forsknings- og uddannelsesmiljøerne sammen og sikre, at den nye viden gavner de pædagogiske uddannelser og praksis i folkeskolen
Læs om de 12 projekter: https://phdraadetforuddannelsesforskning.dk/
Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund siger:
- Dette års 12 ph.d.-projekter er glimrende eksempler på, hvordan visionære ph.d.-studerende kan være med til at levere praksisnær og konkret viden om alt fra børns trivsel til nyuddannede læreres start i folkeskolen. Tidligere projekter har blandt andet vist, hvordan det at føle sig inddraget i beslutninger om undervisningen er centralt for elevernes engagement og deltagelse, og hvordan det er muligt at lære elever helt ned til 8-10 år at løse ligninger via en undersøgende matematikundervisning. Det vidner for mig om, at ph.d.-projekterne både bidrager til at gøre en reel forskel for børn og unge, og at de er med til at udvikle de værktøjer, som vores lærere, pædagoger og socialrådgivere har til rådighed.
Fakta
- Det overordnede formål med ph.d.-stipendierne er at forbedre udbyttet for alle elever i folkeskolen og dermed deres forudsætninger for videreuddannelse og beskæftigelse.
- Rådet er forankret på Aarhus Universitet og består af repræsentanter fra universiteter, professionshøjskoler, internationale forskere og relevante aftagere, der alle udpeges af uddannelses- og forskningsministeren.
- Bevillingerne gives som treårige tilsagn til ph.d.-studerende, der gennemfører deres ph.d.-uddannelse i samarbejde mellem et universitet og en professionshøjskole.
- Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har uddelt 154 bevillinger i perioden 2011-2023.
For yderligere oplysninger:
Pressehenvendelser kan rettes til Uddannelses- og Forskningsministeriets pressetelefon: 7231 8181 eller mail: presse@ufm.dk
Følg pressemeddelelser fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Minister lancerer nye priser: Hylder enestående, europæiske forskere og innovatører23.5.2025 10:15:29 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelses- og forskningsministeren vil fejre europæisk forskning og dansk innovation. Prisen ’Into Change Award’ hylder europæiske forskere, der har udmærket sig gennem excellent forskning på højeste internationale niveau.
Minister er i Bruxelles for at præsentere planen for forskning, innovation og rum under dansk formandskab23.5.2025 07:31:30 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund er i Bruxelles for at deltage i møde i Konkurrenceevnerådet. Her skal hun blandt andet præsentere sine ministerkollegaer for planerne for forskning, innovation og rum under det kommende danske EU-formandskab.
Sagsbehandlingstiden på ansøgninger om SU-handicaptillæg skal nedbringes21.5.2025 13:47:49 CEST | Pressemeddelelse
Folketinget har vedtaget en lovændring, der skal nedbringe sagsbehandlingstiden for ansøgninger om SU-handicaptillæg. Lovændringen omfatter blandt andet tydeligere krav til den dokumentation, som studerende skal indsende, så deres ansøgning kan blive behandlet hurtigere.
Innovation, rum og kvanteteknologi er på dagsordenen, når uddannelses- og forskningsministeren rejser til Storbritannien12.5.2025 17:32:59 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelses- og forskningsministeren rejser til Storbritannien for at deltage i en stor kvantekonference, besøge uddannelses- og forskningsinstitutioner og mødes med den britiske forskningsminister. Formålet er at hente inspiration og fremme dansk-britisk samarbejde.
Uddannelses- og forskningsministeren rejser til Paris for at mødes med europæiske ministerkollegaer5.5.2025 09:01:39 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund rejser i dag til Sorbonne Universitet i Paris for at drøfte videnskabens fremtid i Europa med forskningsministre fra EU-medlemslandene samt Storbritannien, Norge, Schweiz og Island.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum