Uddannelses- og Forskningsministeriet

Millionbevilling: Ph.d.-projekter skal give ny viden om lærerstuderendes overgang til praksis og børns trivsel

Del

Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning uddeler i år mere end 30 millioner kroner til 12 praksisnære ph.d.-projekter. Emnerne spænder bredt, og de ph.d.-studerende skal blandt andet undersøge overgangen fra studiet til uddannet lærer og se på pædagogens arbejde med børnenes trivsel.

Hvordan omdanner nyuddannede lærere teori til praksis, når de begynder deres første job i folkeskolen? Hvordan arbejder pædagoger med børns trivsel gennem deres deltagelse i fællesskaber? Og hvordan er socialrådgiveres rolle og deltagelse i skolen i forbindelse med tidlig indsats over for børn, som der er behov for at bekymre sig ekstra om?

Dette og meget andet skal gennem de kommende år undersøges igennem 12 ph.d.-projekter, som nu får støtte gennem Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning.

Rådet giver hvert år midler til praksisnære ph.d.-projekter, der skal understøtte forskning og skabe ny viden inden for lærerfaglige og pædagogiske områder i grundskolen. Samtidig skal projekterne bidrage til at øge vidensgrundlaget på professionshøjskolerne.

Alle 12 ph.d.-projekter bliver forankret i et samarbejde med både en professionshøjskole og et universitet for at binde forsknings- og uddannelsesmiljøerne sammen og sikre, at den nye viden gavner de pædagogiske uddannelser og praksis i folkeskolen

Læs om de 12 projekter: https://phdraadetforuddannelsesforskning.dk/

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund siger:
- Dette års 12 ph.d.-projekter er glimrende eksempler på, hvordan visionære ph.d.-studerende kan være med til at levere praksisnær og konkret viden om alt fra børns trivsel til nyuddannede læreres start i folkeskolen. Tidligere projekter har blandt andet vist, hvordan det at føle sig inddraget i beslutninger om undervisningen er centralt for elevernes engagement og deltagelse, og hvordan det er muligt at lære elever helt ned til 8-10 år at løse ligninger via en undersøgende matematikundervisning. Det vidner for mig om, at ph.d.-projekterne både bidrager til at gøre en reel forskel for børn og unge, og at de er med til at udvikle de værktøjer, som vores lærere, pædagoger og socialrådgivere har til rådighed.

Fakta

  • Det overordnede formål med ph.d.-stipendierne er at forbedre udbyttet for alle elever i folkeskolen og dermed deres forudsætninger for videreuddannelse og beskæftigelse.

  • Rådet er forankret på Aarhus Universitet og består af repræsentanter fra universiteter, professionshøjskoler, internationale forskere og relevante aftagere, der alle udpeges af uddannelses- og forskningsministeren.

  • Bevillingerne gives som treårige tilsagn til ph.d.-studerende, der gennemfører deres ph.d.-uddannelse i samarbejde mellem et universitet og en professionshøjskole.

  • Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har uddelt 154 bevillinger i perioden 2011-2023.

For yderligere oplysninger:

Pressehenvendelser kan rettes til Uddannelses- og Forskningsministeriets pressetelefon: 7231 8181 eller mail: presse@ufm.dk

Følg pressemeddelelser fra Uddannelses- og Forskningsministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Uddannelses- og Forskningsministeriet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye