Femern Bælt-projektet tester fremtidens CO2-reducerede beton

Del

Femern Bælt-projektet deltager som det første store anlægsbyggeri i en afgørende teststøbning af fremtidens beton med reduceret CO2-aftryk.

Teststøbning på Femern Bælt-projektet med CO2-reduceret beton.
Teststøbning på Femern Bælt-projektet med CO2-reduceret beton. Femern A/S

Femern Bælt-projektet tester som det første anlægsbyggeri brugen af fremtidens CO2-reducerede beton til byggerier af megaprojekter.

Entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, FLC, har stillet et areal til rådighed og udført stor teststøbning med en helt ny type beton på tunnelbyggepladsen ved Rødbyhavn.

Teststøbningen er et led i et større samarbejde kaldet CALLISTE om fremtidens beton, som Femern A/S, der er bygherre på Femern Bælt-projektet, deltager i sammen med Aalborg Portland A/S, Unicon A/S, Teknologisk Institut, flere universiteter, betonleverandører og offentlige og private bygherrer.

”Vi har strenge krav til styrke og holdbarhed, når det gælder byggeriet af megaprojekter som Femern Bælt-tunnelen, og det gælder især når vi bygger i det marine miljø. Samtidig har vi konstant fokus på at nedbringe CO2-aftrykket på vores byggeri blandt andet gennem nye teknologier, og vi vil gerne sætte ekstra skub på udviklingen af fremtidens beton”, siger Kim Smedegaard Andersen, der er teknisk vicedirektør i Femern Bælt-projektet.     

Fra cementbranchen deltager Aalborg Portland, som er underleverandør af cement til Femern Bælt-tunnelen.

Aalborg Portland har udviklet en cement-type, Futurecem, der indtil videre kan reducere CO2-aftrykket i betonproduktionen med 25 pct. i forhold til traditionel beton. Det sker blandt andet ved at erstatte en del af indholdet af klinker i cementen med specialbehandlet ler og kalk. Det er denne teknologi, som man gennem CALLISTE-samarbejdet forsker i at videreudvikle. Målet med samarbejdet er at halvere behovet for cement i betonen og samtidig bevare en høj styrke og holdbarhed.

Teststøbningen på Femern Bælt-projektet er første gang, at man forsøger sig med en betontype, der indeholder cement, hvor omtrent 50 pct. af cementklinkerne er erstattet af den særlige kombination af ler og kalk. Dette reducerer CO2-aftrykket betydeligt i forhold til beton med de cementtyper man normalt anvender i Danmark, fortæller Pernille Nyegaard, der er centerprojektleder i Teknologisk Institut.

”Det er første gang, vi laver støbning med den nye betontype i denne skala, og dermed kan vi grundigt få undersøgt betonens holdbarhed. Forsøget er vigtigt for at demonstrere, hvordan betonen klarer sig i et virkeligt trafikmiljø med frost og saltning”, siger Pernille Nyegaard.

Desuden vil man med teststøbningen blandt andet få klarlagt, hvordan betonen er at arbejde med i praksis samt varmeudviklingen og betonens overflader.

Hvis CALLISTE-projektet når det forventede resultat, åbner det mulighed for, at man kan anvende den nye beton med reduceret CO2-aftryk i fremtidige anlægsprojekter, hvor betonproduktionen vejer tungt i CO2-regnskabet.

”Som statsligt selskab føler vi et særligt ansvar for at bidrage til en grønnere byggebranche og udvikle nye løsninger, der reducerer CO2-aftrykket. Vi ser frem til at dele resultatet af CALLISTE-projektet med vores samarbejdspartnere og entreprenører”, siger Kim Smedegaard Andersen, teknisk vicedirektør i Femern Bælt-projektet.

Om CALLISTE-projektet

Støttet af Innovationsfondens investering (gennem Grand Solutions-programmet) med 21,6 mio. kr.

Projektpartnere

Teknologisk Institut (projektleder)
Aalborg Portland A/S
Technische Universität München
Aarhus Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Unicon A/S
CHR Concrete A/S
IBF A/S
Femern A/S
FB Gruppen A/S
Vejdirektoratet
Dansk Beton

Fotos og illustrationer af byggeriet af Femern Bælt-tunnelen:


Materialet kan frit benyttes til redaktionel omtale af projektet.

Kontakter

Billeder

Teststøbning på Femern Bælt-projektet med fremtidens CO2-reducerede beton.
Teststøbning på Femern Bælt-projektet med fremtidens CO2-reducerede beton.
Femern A/S
Download
Teststøbning på Femern Bælt-projektet med CO2-reduceret beton.
Teststøbning på Femern Bælt-projektet med CO2-reduceret beton.
Femern A/S
Download

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Eksperter peger på initiativer til bæredygtig infrastruktur13.11.2024 10:00:04 CET | Pressemeddelelse

Som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej har Sund & Bælt nedsat ekspertgrupper, der har udpeget initiativer, som kan forbedre bæredygtigheden ved ny infrastruktur. Sund & Bælt vil have alle gode idéer og den bedste ekspertise i spil, når der skal indtænkes bæredygtighed i ny infrastruktur. Det gælder også det aktuelle arbejde med miljøkonsekvensvurdering af en mulig Østlig Ringvej, der via en sænketunnel langs Amagers østkyst skal lede den tunge trafik uden om København. Derfor har Sund & Bælt allieret sig med en gruppe af eksperter fra blandt andet miljøorganisationer, uddannelsesinstitutioner og rådgivende ingeniører for at få input til nye initiativer, der kan styrke bæredygtigheden af store infrastrukturprojekter. Eksperter i de tre innovationsgrupper inden for miljø, klima og energi har analyseret mulighederne for en række initiativer, der fremmer miljø og biodiversitet samt reducerer CO₂-udledninger. En af deltagerne i innovationsgrupperne var Danmarks Naturfredning

Sund & Bælt får ny finansdirektør11.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Den 1. december 2024 tiltræder Janne Dyrlev som ny finansdirektør i Sund & Bælt. Janne Dyrlev har baggrund i finans- og pensionsbranchen hos blandt andet MobilePay, Danske Bank, Danica og senest som finansdirektør i Forca A/S. I Sund & Bælt får hun reference til administrerende direktør Mikkel Hemmingsen. ”Jeg ser frem til at få Janne med om bord. Hendes store erfaring inden for det finansielle område bliver vigtig for det fortsatte arbejde med effektivisering af forretningen og risikostyring i hele koncernen, herunder Femern Bælt-tunnelen, der er Danmarks største anlægsprojekt”, siger Mikkel Hemmingsen. Janne Dyrlev overtager jobbet som CFO efter Signe Thustrup Kreiner, som stoppede i Sund & Bælt ved udgangen af august. For Janne Dyrlev er det især udsigten til at være med til at bygge varig infrastruktur i verdensklasse, som hun ser frem til. ”Sund & Bælt er en virksomhed med et tydeligt formål om at forbinde Danmark og Danmark med vores naboer, og hvor bæredygtighed bliver tænkt ind

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye