Ny undersøgelse fra Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark:
Folkeskolen svigter elevernes ret til medbestemmelse
Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark offentliggør i dag rapporten Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv, som undersøger, hvordan danske skoleelever oplever deres ret til at blive inddraget i undervisningen imødekommes. Med input fra over 1.800 elever viser undersøgelsen en klar sammenhæng mellem elevernes trivsel og deres mulighed for medbestemmelse i undervisningen.
”Resultaterne understreger behovet for en folkeskole, hvor elevernes stemme vægtes, og deres rettigheder respekteres,” udtaler Bente Boserup, forperson for Børnerådet og opdragsgiver på rapporten. Hun fortsætter: "Det er helt enkelt: Hvis vi vil have elever, der trives og er motiverede, skal vi give dem medbestemmelse i skolen. Elevernes stemme er nøglen til en folkeskole, der både løfter og engagerer."
Nøgleresultater fra undersøgelsen:
- 3 ud af 5 elever svarer, at de sjældent eller aldrig er med til at bestemme, hvad de arbejder med i undervisningen.
- Under 10 % af eleverne oplever, at undervisningen ofte tilpasses deres interesser.
- Over halvdelen af eleverne ønsker sig mere medbestemmelse i undervisningen.
Formand for Danske Skoleelever, Caroline Helene Hermansen, siger: "Når vi elever får medbestemmelse og bliver inddraget, så bliver undervisningen mere end bare en sur pligt. Vores motivation for at lære bliver større, og det bliver mere meningsfuldt at gå i skole. Vi kan kun høste fordele ved inddragelse.”
Fagfornyelsen: Et afgørende moment for fremtidens folkeskole
Ekspertgruppen for fagfornyelse arbejder netop nu på folkeskolens ny fagplaner, som skal danne grundlag for undervisning i fagene fremadrettet. Ifølge Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark er det på tide, at medbestemmelse bliver et fundament i tilrettelæggelsen af undervisningen, og at elevinddragelse derfor skrives ind i fagfornyelsen.
Generalsekretær i UNICEF Danmark, Susanne Dahl, påpeger: "Det siger sig selv, at børn har lettere ved at lære, hvis undervisningen tager udgangspunkt i deres interesser og involverer deres perspektiver, så selvfølgelig skal elevernes medbestemmelse fylde mere i de kommende fagplaner. Og det er ikke alene en god idé – eleverne har ifølge Børnekonventionen faktisk ret til at blive inddraget."
Med denne undersøgelse ønsker Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark at cementere elevinddragelse og medbestemmelse som en central del af fremtidens folkeskole, så eleverne går fra at være passive modtagere af undervisning til at blive aktive medskabere af skolen.
Rapporten kan downloades på Børnerådets hjemmeside.
Ønsker du en udtalelse?
Undersøgelsen er gennemført i et samarbejde mellem Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark. Børnerådet har været opdragsgiver, Danske Skoleelever har stået for dataindsamlingen, mens UNICEF Danmark har været primært udførende på analyserne og rapporten.
Børnerådet
Bente Boserup, forperson
Pressetelefon: 33 78 33 17
Danske Skoleelever
Caroline Hermansen, formand
Tlf. 60 40 20 00
UNICEF Danmark
Susanne Dahl, generalsekretær
Pressetelefon: 35 27 38 73
Har du spørgsmål til undersøgelsens resultater og design?
Mathias Heilesen, Chef for Public Affairs, UNICEF Danmark
Tlf. 29 90 15 89
Nøgleord
Billeder
Skoler fra rapporten, der lykkes med at give eleverne medbestemmelse:
Aarhus Kommune: Skovvangskolen
Rasmus Bilde Kjeldsen, lærer
Tlf.: 61 71 96 87
Ishøj Kommune: Strandgårdsskolen
Rikke Lange-Harpsøe, lærer og rettighedskoordinator
Tlf.: 26 80 52 54
Kolding Kommune: Vamdrup Skole
Per Rudbæk, skoleleder
Tlf. 27 82 66 46
Billund Kommune: Vestre Skole
Trine Agerbak, lærer
Tlf.: 79 72 70 28 (skolens hovednummer)
Fredensborg Kommune: Langebjergskolen
Lars Saul, lærer
Tlf. 72 56 20 15 (skolens hovednummer)
Svebølle Skole, Kalundborg Kommune
Tlf. 59 53 47 70 (skolens hovednummer)
Følg pressemeddelelser fra Børnerådet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børnerådet
Puk Elgård stopper som forkvinde for Børnerådet13.11.2022 17:00:00 CET | Pressemeddelelse
Da jeg i foråret blev udpeget som forkvinde for Børnerådet, landede jeg et drømmejob. I den tid, jeg har arbejdet som forkvinde, har jeg lært utrolig meget. Jeg har mødt et kompetent sekretariat i Billund, og jeg har rundt i landet truffet dedikerede og dygtige fagpersoner, der har viet deres liv til at arbejde for børn og unge. Jeg har besøgt sikrede institutioner, krisecentre, foreninger, læringsforløb for anbragte børn, været på Ungdommens Folkemøde og i det hele taget talt med børn og unge om deres rettigheder og deres liv i systemet. Børnene har delt deres historier med mig. Det har været en ære, og det er oplevelser, jeg aldrig nogensinde vil glemme. Børnerådet skal sikre børns rettigheder, være rådgiver for regering og Folketing og monitorere og vurdere, om Danmark lever op til FN's Børnekonvention i lovgivning og praksis. Opgaven er stor, og der er stadig lang vej, før børns rettigheder er realiseret, som Danmark har forpligtet sig på. Jeg må konstatere, at de rammer og betinge
Hør godt efter, når børnene taler!20.5.2021 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Børnerådet sætter med en ny rapport og et inspirerende casekatalog fokus på børneinddragelse i kommunerne. Børn har ret til at blive hørt og inddraget i rammerne for deres liv og hverdag, men der er store forskelle på, hvor meget og hvordan kommunerne inddrager børn i beslutninger og praksis.
Ryk på dine rettigheder! Børnerådet vil styrke børns kendskab til FN’s Børnekonvention21.1.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børn skal kende deres rettigheder for at kunne rykke på dem. Derfor har Børnerådet sendt helt nyt materiale til alle grundskoler i Danmark, som i øjenhøjde formidler FN's Børnekonvention.
Børnehavebørn: Voksne skal være nærværende – ikke kun i nærheden22.5.2019 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Børnerådets nye undersøgelse blandt 1278 børnehavebørn bringer børnenes egne stemmer ind i debatten om dagtilbud. Undersøgelsen viser, at de fleste børn er glade for at gå i børnehave, og de sætter pris på voksne, der lytter, viser interesse, leger og laver ting med dem. Men børnene oplever samtidig, at de voksne mest laver noget, hvor de ikke er direkte sammen med børnene.
Det gode fritidsliv for unge i 9. klasse er venner, tid og frihed22.4.2019 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse
De fleste unge i 9. klasse har et godt fritidsliv. Men mere end hver tiende har et dårligt fritidsliv og savner venner, tid og frihed til at gøre, hvad de har lyst til. Det viser en ny undersøgelse fra Børnerådet, som kortlægger de unges fritid og liv uden for skolen.