Ny måling: MitID, MitID Erhverv og Digital Post sparer erhvervslivet for trecifret millionbeløb
Dansk erhvervsliv sparer hvert år i omegnen af 500 mio. kr. efter opgraderingen til de nye digitale infrastrukturløsninger MitID, MitID Erhverv og Digital Post. Det viser en ny måling.
Den nye generation af digitale infrastrukturløsninger er enklere at bruge, og det letter byrderne markant for dansk erhvervsliv. Det viser en ny måling, som Erhvervsstyrelsen har foretaget.
Det er særligt et enklere login-flow med MitID Erhverv sammenlignet med det tidligere NemID medarbejdersig-natur, der sparer de fleste virksomheder tid ved hvert eneste login – og i sidste ende fører til besparelser for erhvervslivet. Medarbejderne kan fx vælge at anvende deres private MitID til erhvervsbrug.
”Regeringen er fast besluttet på at gøre hverdagen lettere for dansk erhvervsliv. Med den nye generation af digitale løsninger skaber vi en mere sammenhængende og brugervenlig digital oplevelse, som ikke kun reducerer det administrative bøvl, men også frigør tid og ressourcer for landets virksomheder.
Tænk på hvad 500 millioner kroner i årlige besparelser kan betyde for danske virksomheder. Det er penge, der kan geninvesteres i innovation, vækst og nye arbejdspladser. Men vigtigst af alt giver det virksomhederne mulighed for at fokusere på det, de er bedst til – at drive deres forretning, udvikle nye idéer og skabe værdi for kunderne. Digitalisering er ikke bare teknologi - det er en motor, der frigør potentialet hos erhvervslivet og gør os stærkere i fremtiden,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Den nye generation af digital infrastruktur består af MitID, MitID Erhverv og Digital Post. De nye løsninger sikrer et tidssvarende teknologisk grundlag, øget sikkerhedsniveau og bedre muligheder for løbende at vedligeholde og videreudvikle løsningerne. Løsningerne har derudover haft til formål at forbedre brugeroplevelsen, sikre en sammenhæng på tværs af løsningerne samt minimere antallet af systemer, virksomheder skal bruge for at reducere det administrative tidsforbrug.
I målingen estimeres det også, at omstillingen til de nye infrastrukturløsninger har medført engangsomkostninger for knap 430 mio. kr. Omkostningerne handler hovedsageligt om internt tidsforbrug, og størstedelen ligger i virksomhedernes overgang fra NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv og aktivering af brugerne på ny.
Fakta om målingen
- Målingen, der er en AMVAB-måling (aktivitetsbaseret måling af virksomhedernes administrative byrder), er gennemført af Erhvervsstyrelsen med bistand fra Digitaliseringsstyrelsen. Formålet med målingen har været at kvantificere de administrative omstillingsomkostninger og løbende administrative besparelser for virksomheder, der bruger løsningerne.
- AMVAB-målingen er foretaget med udgangspunkt i de erfaringer og oplevelser, som de omfattede danske virksomheder har haft i forbindelse med overgangen til de nye infrastrukturløsninger. Data er indsamlet gennem kvalitative interviews med 9 udvalgte virksomheder, og der er derefter gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt 512 virksomheder.
Kontakter
Michael Højgaard BangPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 16mihb@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Nu kan seks organisationer se frem til to millioner kroner i støtte til it-frivillige20.11.2024 11:02:29 CET | Pressemeddelelse
Fra it-hjælp på tegnsprog til rådgivning af digitalt udfordrede borgere på et bibliotek. Projekterne spænder vidt, når seks organisationer modtager tilskud fra pulje, der støtter frivillige, som hjælper borgere med det digitale.
Regeringen og telebranchen dæmmer op for falske opkald og SMS-beskeder14.11.2024 11:19:03 CET | Pressemeddelelse
Digitaliseringsminister Caroline Stage og erhvervsminister Morten Bødskov lancerer i dag sammen med Teleindustrien, Ældre Sagen, Forbrugerrådet Tænk og Finans Danmark tre initiativer til at begrænse svindel med falske opkald og SMS-beskeder.
Presseinvitation til præsentation af initiativpakke mod digital svindel13.11.2024 15:06:59 CET | Pressemeddelelse
Regeringen inviterer sammen med Teleindustrien, Ældre Sagen, Forbrugerrådet Tænk og Finans Danmark til doorstep d. 14. november kl. 11.15 for at præsentere en initiativpakke mod digital svindel.
Populær tilskudspulje til anvendelse af robotter og digital omstilling i SMV’er fortsætter i 20257.11.2024 09:02:42 CET | Pressemeddelelse
I 2025 uddeler SMV:Digital 26 millioner kroner i støtte til digitale projekter og lån af robotter i små og mellemstore virksomheder.
Ny funktion i Digital Post gør det lettere at få hjælp6.11.2024 10:30:00 CET | Pressemeddelelse
I dag lanceres en ny funktion i Digital Post. Borgerne kan nu skrive og besvare Digital Post til det offentlige på vegne af for eksempel et familiemedlem.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum