Ny funktion i Digital Post gør det lettere at få hjælp
I dag lanceres en ny funktion i Digital Post. Borgerne kan nu skrive og besvare Digital Post til det offentlige på vegne af for eksempel et familiemedlem.
Mange danskere bruger dagligt Digital Post til kontakten med offentlige myndigheder. Nogle borgere har dog behov for hjælp fra pårørende eller andre støttepersoner til kommunikationen via Digital Post.
I dag har 250.000 borgere givet pårørende eller andre hjælpere en læseadgang, så de kan få hjælp til at læse Digital Post fra det offentlige. Med den nye læse- og skriveadgang kan familiemedlemmer og støttepersoner også få adgang til at skrive og besvare Digital Post på vegne af andre.
Lettere at være digital borger
Lanceringen af læse- og skriveadgang i Digital Post er et vigtigt skridt for at skabe bedre vilkår for dem, der har svært ved at kommunikere digitalt med offentlige myndigheder. Det er ét af flere initiativer for at hjælpe borgere med digitale udfordringer og deres hjælpere. Initiativerne er en del af ’Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2022-25’ og den politiske aftale om indsatser for digital inklusion fra juni 2023.
Digitaliseringsminister Caroline Stage:
”For de borgere, der oplever udfordringer med det digitale, kan støtte fra pårørende være afgørende for, at man kan begå sig digitalt. Det skal derfor være let og sikkert både at få hjælp til det digitale og at være den, der hjælper andre med digitale ærinder. Det er derfor et stort skridt, at vi nu kan tilbyde borgerne, at de kan få endnu mere hjælp til at håndtere vigtige meddelelser fra fx kommunen og hospitalet”.
Formand for Danske Regioner Anders Kühnau:
"Det er vigtigt, at alle borgere har mulighed for at kommunikere trygt og enkelt med det offentlige – uanset deres digitale forudsætninger. Med den nye skriveadgang i Digital Post tager vi et godt skridt mod at skabe bedre vilkår for dem, der har brug for støtte i hverdagen. Det kan gøre kommunikationen mellem borgere og det offentlige lettere. Blandt andet indenfor sundhedsområdet, hvor hjælpere nu lettere kan besvare indkaldelser til undersøgelser eller aftale nye tider.”
Fakta om læse- og skriveadgang
- Læse- og skriveadgang er et supplement til den eksisterende mulighed for læseadgang. Med læse- og skriveadgang kan borgere, der har brug for hjælp, give familiemedlemmer, nære relationer og øvrige støttepersoner adgang til at læse, skrive og sende Digital Post på deres vegne. Borgerens hjælper kan også anmode om adgang.
- Læse- og skriveadgang tildeles og ophæves ved at logge på Digital Post på borger.dk eller ved personlig henvendelse i Borgerservice, hvor det er muligt at få hjælp til at tildele eller anmode om læse- og skriveadgang.
- Kommunikationen foregår i borgerens Digital Post og sikrer dermed borgeren indsigt i sin egen sag. Borgerens hjælper logger ind i Digital Post med sit eget MitID og skifter til borgerens Digital Post for at læse, skrive og sende post på vegne af borgeren. Det fremgår af meddelelsen, at den er skrevet af hjælperen på vegne af den borger, der har brug for hjælp.
- Læse- og skriveadgang omfatter kun offentlig Digital Post, ikke post fra virksomheder (bank, forsikring). Borgerne skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis de ønsker læseadgang til post fra den private sektor.
- Adgangen til at skrive Digital Post på vegne af en anden er ikke det samme som at få en fuldmagt.
- Afhængig af hvad sagen drejer sig om, kan den myndighed, man skriver til, bede om dokumentation for, at man må handle på vegne af den anden.
Kontakter
Michael Højgaard BangPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 16mihb@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Europæiske ministre støtter dansk erklæring om bedre beskyttelse af børn online10.10.2025 12:00:52 CEST | Pressemeddelelse
Ministre fra 27 europæiske lande har netop underskrevet erklæringen ’The Jutland Declaration’ om behovet for bedre beskyttelse af børn og unge online.
Regeringen: Børn og unge under 15 år skal ikke have sociale medier7.10.2025 12:52:11 CEST | Pressemeddelelse
Børn og unge under 15 år skal ikke være på sociale medier. Sådan lyder det i et nyt udspil, som digitaliseringsministeren præsenterer i dag. Med fem målsætninger vil regeringen skabe en tryggere barndom i en digital virkelighed.
Ny aftale skal sikre bedre brug af det digitale i skoler og fritidslivet6.10.2025 10:02:20 CEST | Pressemeddelelse
Forældre skal hjælpes til at lave kollektive aftaler om det digitale, og kommuner, skoler og fritidstilbud skal have særligt fokus på utilsigtede konsekvenser ved digitalisering. Det er blandt målsætningerne i en ny aftale mellem regeringen, KL og parterne på skoleområdet.
11 nye anbefalinger skal styrke børn og unges digitale liv25.9.2025 10:00:24 CEST | Pressemeddelelse
Flere muskler til at holde øje med techgiganterne, nye myndighedsvejledninger og bedre beskyttelse af digitalt udsatte børn og unge. Det er nogle af de anbefalinger, som ’Alliancen for et trygt og godt digitalt børne- og ungeliv’ i dag lancerer.
Ny aftale skal klæde forældre bedre på, når børn skal have deres første telefon19.9.2025 10:06:56 CEST | Pressemeddelelse
For at understøtte bedre beskyttelse af børn og unge på digitale enheder går en lang række aktører nu sammen om en ny aftale, der skal ruste forældre og børn, når en telefon til et barn eller ung skal købes. Fremover vil en gruppe teleselskaber og butikker nemlig hjælpe med at stille information og vejledning til alderssvarende digitale enheder og indstillinger til rådighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum