Ny natur ved Femern Bælt-projektet kommer i det fine selskab
Sund & Bælts omfattende indsats for at skabe ny natur i forbindelse med Femern Bælt-projektet bærer frugt. Senest er et naturområde på i alt 40 hektar med en stor sø på rekordtid blevet registeret som beskyttet natur med et varieret liv af fugle og fredede planter.

Hvis du vil opleve tranernes indviklede dansetrin i foråret, frøernes kvækken i forsommeren og trækfuglenes flugt over efterårshimlen, så er de store naturområder omkring Femern Bælt-projektet ved Rødbyhavn et godt sted at starte.
Naturområderne er etableret som et led i byggeriet af den kommende tunnel til Tyskland, som erstatning for den natur, som byggepladserne og tunnelbyggeriet inddrager. Og i alle tilfælde er der adgang for besøgende i områderne undtagen i fuglenes ynglesæson.
Især fremstår et 40 hektar naturområde ved den nye Lungholm Sø øst for Rødbyhavn som et godt eksempel på, hvordan en bygherre kan bidrage til, at naturen under de rette forhold hurtigt vender tilbage.
På bare fire år er det samlede naturområde blevet indtaget af et rigt, varieret dyreliv, så Lolland Kommune nu har registreret det som særligt beskyttet natur.
”Vi har længe haft et godt øje til området ved Lungholm Sø. Men det er helt unikt at opleve et menneskeskabt naturareal udvikle sig så hurtigt og på rekordtid blive hjemsted for så mange forskellige fuglearter”, siger Dorthe Prip Lahrmann, fagkoordinator for Natur og Landbrug i Lolland Kommune, der myndighed på området.
Området, der tidligere har været dyrket landbrugsareal, blev i 2015 taget permanent ud af drift, og i 2020 blev søen etableret som erstatning for en kunstig sø, Strandholm Sø, der lå netop, hvor tunnelens indgang ligger i dag. Derfor blev søen så at sige flyttet til øst for tunnelfabrikken og opgraderet med tre yngleøer til fugle netop for at understøtte fuglelivet i området.
I dag er der i området mulighed for at opleve mere end 70 forskellige fuglearter – blandt andet den menneskesky trane - sjældne padder og den fredede orkidé majgøgeurt.
I det hele taget har naturen taget godt imod de nye områder, der er oprettet som følge af Femern Bælt-projektet, siger Dorthe Prip Lahrmann i Lolland Kommune.
”Vi arbejder tæt sammen med Femern Bælt-projektet om naturindsatsen i området. Det handler om, at man giver naturen de bedst mulige betingelser for at bide sig fast. Derefter kan naturen overraskende hurtigt udvikle sig til et robust levested for dyr og planter”, siger hun.
Hos Sund & Bælt, der er det statslige selskab bag byggeriet af Femern Bælt-tunnelen, glæder man sig over, at flere års naturindsats allerede bærer frugt. Ditte Hjort, projektleder i Sund & Bælt, fremhæver både samarbejdet med Lolland Kommune og lokale partnere om at skabe naturområder med succes.
”Vi indgår gerne i samarbejder med både lokale jordejere og offentlige myndigheder som Lolland Kommune. Når vi etablerer natur, så udnytter vi de forhold, der allerede er til stede i området, og skaber på den måde sammenhængende natur. Vores mål er, at den også udvikler sig til beskyttet natur, og derfor følger vi alle vores initiativer grundigt til dørs, så vi er sikre på, at naturen faktisk udvikler sig i en sund retning”, siger Ditte Hjort.
Om Femern Bælt-projektets naturtiltag
I forbindelse med etableringen af Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver der skabt en stribe små og store sammenhængende naturområder til gavn for planter, dyr og mennesker.
I alt skaber tunnelprojektet over 600 hektar ny natur på dansk og tysk side. Blandt andet:
- Over 40 nye vandhuller
- Naturbælte på 60 hektar fra Rødby til Rødbyhavn
- Ny Lungholm Sø med yngleøer til fugle
- 42 hektar nyt vådområde ved Lidsø Naturpark
- Samarbejde med Hempel Fonden om Saksfjed Vildmark på 800 hektar
- 42 hektar nye stenrev sydøst for øen Fehmarn
Kontakter
Andrew Crone-LangkjærKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:+4542262600acl@sbf.dkBilleder
Links
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Øresundsmotorvejen genåbnet for trafik18.9.2025 13:34:23 CEST | Pressemeddelelse
Vi har nu stoppet vandindtrængningen, så der ikke længere kommer vand ind på vejbanen. Vores undersøgelser viser, at det nu er sikkert at åbne Øresundsmotorvejen delvist for trafik igen. Vores eksperter har kun konstateret mindre skader i det venstre spor mod midterrabatten. Vi åbner med reduceret hastighed på 50 km/t og lader trafikken passere i det højre spor og nødsporet udenom det sted, hvor vejen er beskadiget. Vi holder nøje øje med udviklingen de næste 24 timer. De mindre skader vil blive udbedret i nattetimerne i den kommende periode af hensyn til at generere trafikken mindst muligt.
Udfordringer i Femern Bælt-projektet17.9.2025 13:30:09 CEST | Pressemeddelelse
Færdiggørelsen af et specialfartøj til nedsænkning af tunnelelementer er så forsinket, at det bliver vanskeligt at nå målet om at åbne Femern Bælt-forbindelsen i 2029.
Byggebranchen skal kunne inspirere fremtidens lærlinge10.9.2025 08:44:25 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal tænke mere ud af boksen, hvis de unge skal få øjnene op for en fremtid inden for byggefagene. Det er opfordringen fra Sund & Bælt, når det officielle europamesterskab for unge faglærte på EuroSkills 2025 åbner i Herning den 10.-13. september.
Nu overdækkes indgangen til Femern Bælt-tunnelen8.9.2025 14:31:34 CEST | Pressemeddelelse
Den første del af Femern Bælt-tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig.
Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse
Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum