Ny Femern-podcast giver indblik i byggeriet af verdens længste sænketunnel
I Sund & Bælts nye podcast kan du komme helt tæt på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. I løbet af seriens fem episoder mødes nogle af dem, der er med til at gøre drømmen om en fast forbindelse mellem Skandinavien og resten af Europa til virkelighed. Lyt til første afsnit allerede nu.
Femern Bælt-projektet har allerede en del år på bagen, selvom den ikke står færdig endnu. Faktisk trækker forbindelsen over bæltet mellem Lolland og den tyske ø Femern tråde helt tilbage til stenalderen. I en ny podcast-serie med titlen ”Historien om Femern Bælt-forbindelsen” tages lytteren med på den lange rejse fra fortiden til nutiden og får et unikt indblik i tilblivelsen af verdens længste sænketunnel.
I podcastens fem afsnit bliver lytteren klogere på, hvordan en over 100 år gammel vision fra fremsynede ingeniører og politikere har ført til realiseringen af danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt. Man får indsigt i konstruktionen af den 18 kilometer lange sænketunnel under havbunden, hvordan arbejdet går hånd i hånd med naturen, og hvilken betydning tunnelen får for Danmark, Tyskland og Europa.
- Femern-projektet er Danmarks største anlægsprojekt nogensinde, og vi kan mærke en kæmpe interesse fra danskerne. Med denne podcast vil vi give lytterne mulighed for at komme helt tæt på dagligdagen bag byggehegnet og de mange tusinde mennesker, der hver dag arbejder for at gøre tunnelen til virkelighed, siger pressechef i Sund & Bælt Jens Villemoes.
Lytteren kommer med ud på tunnelfabrikken, på nattevandring i de nye naturområder, som er skabt rundt omkring byggepladsen, og på besøg i tunnelbyen og får et indblik i medarbejdernes hverdag.
Med andre ord, møder lytteren i hver episode nogle af de tusindvis af mennesker, der på den ene eller anden måde spiller en vigtig rolle i projektet. Fra biologer til naboerne, fra ingeniører til buschauffører og fra lærlinge til eksperter i megaprojekter.
Det første afsnit er tilgængelig på alle podcast-platforme allerede nu, og der kommer et nyt afsnit hver tirsdag frem til 3. december.
Læs meget mere om podcasten og find direkte links til de foretrukne podcast-apps på https://femern.com/da/podcast/
Om Femern Bælt-forbindelsen
- Femern Bælt-forbindelsen er Danmarks største og et af Europas mest omfattende anlægsprojekter nogensinde. Femern Bælt-tunnelen er en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil forbinde Rødbyhavn på Lolland med øen Fehmarn i Tyskland.
- Udover selve sænketunnelen består Femern Bælt-forbindelsen af landanlæg på dansk og tysk side. Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 km/t. Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.
- Femern Bælt-forbindelsen er brugerfinansieret. Indtægterne fra trafikken går til at tilbagebetale de lån, der har finansieret byggeriet.
Femern Bælt-forbindelsen i tal
- Fabriksbyggepladsen ved Rødbyhavn er Europas største. Arbejdshavnen og tunnelfabrikken er på 1,5 mio. m2. Byggepladsens samlede areal er over 300 hektar.
- Femern-tunnelen bliver 18 kilometer lang. Den indeholder en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor. Det vil tage 10 minutter at køre gennem tunnelen i bil og 7 minutter i tog.
- Tunnelen består af 79 elementer på hver 217 meter og 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse. Et standardelement vejer 73.000 tons.
Nøgleord
Kontakter
Jens VillemoesPressechef, Sund & Bælt
Tlf:+45 33 41 44 27jvi@sbf.dkBilleder
Om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Svampe kan gøre fremtidens veje grønnere22.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
På Femern Bælt-projektet har et forsøg med svampe flyttet asfaltbranchen i en grønnere retning. Virksomheden bag den innovative teknologi kalder forsøget en succes og forventer at have et produkt klar til danske cykelstier i 2026.
Eksperter peger på initiativer til bæredygtig infrastruktur13.11.2024 10:00:04 CET | Pressemeddelelse
Som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej har Sund & Bælt nedsat ekspertgrupper, der har udpeget initiativer, som kan forbedre bæredygtigheden ved ny infrastruktur. Sund & Bælt vil have alle gode idéer og den bedste ekspertise i spil, når der skal indtænkes bæredygtighed i ny infrastruktur. Det gælder også det aktuelle arbejde med miljøkonsekvensvurdering af en mulig Østlig Ringvej, der via en sænketunnel langs Amagers østkyst skal lede den tunge trafik uden om København. Derfor har Sund & Bælt allieret sig med en gruppe af eksperter fra blandt andet miljøorganisationer, uddannelsesinstitutioner og rådgivende ingeniører for at få input til nye initiativer, der kan styrke bæredygtigheden af store infrastrukturprojekter. Eksperter i de tre innovationsgrupper inden for miljø, klima og energi har analyseret mulighederne for en række initiativer, der fremmer miljø og biodiversitet samt reducerer CO₂-udledninger. En af deltagerne i innovationsgrupperne var Danmarks Naturfredning
Femern Bælt-projektet tester fremtidens CO2-reducerede beton12.11.2024 10:11:20 CET | Pressemeddelelse
Femern Bælt-projektet deltager som det første store anlægsbyggeri i en afgørende teststøbning af fremtidens beton med reduceret CO2-aftryk.
Sund & Bælt får ny finansdirektør11.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 1. december 2024 tiltræder Janne Dyrlev som ny finansdirektør i Sund & Bælt. Janne Dyrlev har baggrund i finans- og pensionsbranchen hos blandt andet MobilePay, Danske Bank, Danica og senest som finansdirektør i Forca A/S. I Sund & Bælt får hun reference til administrerende direktør Mikkel Hemmingsen. ”Jeg ser frem til at få Janne med om bord. Hendes store erfaring inden for det finansielle område bliver vigtig for det fortsatte arbejde med effektivisering af forretningen og risikostyring i hele koncernen, herunder Femern Bælt-tunnelen, der er Danmarks største anlægsprojekt”, siger Mikkel Hemmingsen. Janne Dyrlev overtager jobbet som CFO efter Signe Thustrup Kreiner, som stoppede i Sund & Bælt ved udgangen af august. For Janne Dyrlev er det især udsigten til at være med til at bygge varig infrastruktur i verdensklasse, som hun ser frem til. ”Sund & Bælt er en virksomhed med et tydeligt formål om at forbinde Danmark og Danmark med vores naboer, og hvor bæredygtighed bliver tænkt ind
Mulighed for etablering af solcelleanlæg ved Storebæltsforbindelsen6.11.2024 13:03:43 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt sender etableringen af en solcellepark på et areal nær Storebæltsforbindelsens betalingsanlæg i udbud.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum