Ny Femern-podcast giver indblik i byggeriet af verdens længste sænketunnel
I Sund & Bælts nye podcast kan du komme helt tæt på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. I løbet af seriens fem episoder mødes nogle af dem, der er med til at gøre drømmen om en fast forbindelse mellem Skandinavien og resten af Europa til virkelighed. Lyt til første afsnit allerede nu.
Femern Bælt-projektet har allerede en del år på bagen, selvom den ikke står færdig endnu. Faktisk trækker forbindelsen over bæltet mellem Lolland og den tyske ø Femern tråde helt tilbage til stenalderen. I en ny podcast-serie med titlen ”Historien om Femern Bælt-forbindelsen” tages lytteren med på den lange rejse fra fortiden til nutiden og får et unikt indblik i tilblivelsen af verdens længste sænketunnel.
I podcastens fem afsnit bliver lytteren klogere på, hvordan en over 100 år gammel vision fra fremsynede ingeniører og politikere har ført til realiseringen af danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt. Man får indsigt i konstruktionen af den 18 kilometer lange sænketunnel under havbunden, hvordan arbejdet går hånd i hånd med naturen, og hvilken betydning tunnelen får for Danmark, Tyskland og Europa.
- Femern-projektet er Danmarks største anlægsprojekt nogensinde, og vi kan mærke en kæmpe interesse fra danskerne. Med denne podcast vil vi give lytterne mulighed for at komme helt tæt på dagligdagen bag byggehegnet og de mange tusinde mennesker, der hver dag arbejder for at gøre tunnelen til virkelighed, siger pressechef i Sund & Bælt Jens Villemoes.
Lytteren kommer med ud på tunnelfabrikken, på nattevandring i de nye naturområder, som er skabt rundt omkring byggepladsen, og på besøg i tunnelbyen og får et indblik i medarbejdernes hverdag.
Med andre ord, møder lytteren i hver episode nogle af de tusindvis af mennesker, der på den ene eller anden måde spiller en vigtig rolle i projektet. Fra biologer til naboerne, fra ingeniører til buschauffører og fra lærlinge til eksperter i megaprojekter.
Det første afsnit er tilgængelig på alle podcast-platforme allerede nu, og der kommer et nyt afsnit hver tirsdag frem til 3. december.
Læs meget mere om podcasten og find direkte links til de foretrukne podcast-apps på https://femern.com/da/podcast/
Om Femern Bælt-forbindelsen
- Femern Bælt-forbindelsen er Danmarks største og et af Europas mest omfattende anlægsprojekter nogensinde. Femern Bælt-tunnelen er en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil forbinde Rødbyhavn på Lolland med øen Fehmarn i Tyskland.
- Udover selve sænketunnelen består Femern Bælt-forbindelsen af landanlæg på dansk og tysk side. Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 km/t. Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.
- Femern Bælt-forbindelsen er brugerfinansieret. Indtægterne fra trafikken går til at tilbagebetale de lån, der har finansieret byggeriet.
Femern Bælt-forbindelsen i tal
- Fabriksbyggepladsen ved Rødbyhavn er Europas største. Arbejdshavnen og tunnelfabrikken er på 1,5 mio. m2. Byggepladsens samlede areal er over 300 hektar.
- Femern-tunnelen bliver 18 kilometer lang. Den indeholder en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor. Det vil tage 10 minutter at køre gennem tunnelen i bil og 7 minutter i tog.
- Tunnelen består af 79 elementer på hver 217 meter og 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse. Et standardelement vejer 73.000 tons.
Nøgleord
Kontakter
Jens VillemoesPressechef, Sund & Bælt
Tlf:+45 33 41 44 27jvi@sbf.dkBilleder
Om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Sund & Bælt fremlægger miljøkonsekvensvurdering af overhalingsspor ved Kalvebod28.10.2024 15:23:26 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt har afsluttet arbejdet med miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse af jernbanen ved Kalvebod med overhalingsspor. Miljøkonsekvensrapporten sendes nu i offentlig otte-ugers høring af Trafikstyrelsen. Sund & Bælt har i samarbejde med eksterne rådgivere undersøgt, hvordan en udvidelse med overhalingsspor på jernbanen ved Kalvebod kan finde sted, og hvad effekten på miljøet vil være både under anlægsfasen og i driftsfasen. Anlægget af overhalingssporet er en forudsætning for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd (tidligere kendt som Ny Ellebjerg) til Københavns Lufthavn. Omfattende rapport Miljøkonsekvensrapporten har undersøgt påvirkningerne af en lang række faktorer og samspillet imellem dem. Det drejer sig bl.a. om mennesker, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klima og landskab. Resultaterne af undersøgelserne foreligger nu i form af miljøkonsekvensrapporten, der sammen med de underliggende bilag beskriver muligheden for et
Stor øvelse på Storebæltsbroen skal træne beredskabet24.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Beredskabet omkring Storebæltsforbindelsen afholder natten til søndag den 27. oktober en større øvelse på lavbroen. Målet er at sikre, at beredskabet er klar til at håndtere en alvorlig hændelse. Under øvelsen vil togdriften være indstillet, mens der for bilister vil være dobbeltrettet trafik.
Femern Bælt-tunnelens første kælderelement er støbt færdig15.10.2024 12:30:19 CEST | Pressemeddelelse
Det første specialelement til Femern Bælt-tunnelen er nu færdigstøbt i tunnelfabrikken ved Rødbyhavn. Elementet er udstyret med kælder under vej og jernbane, hvor tunnelens elektronik bliver placeret.
Nyt samarbejde skal understøtte levesteder til trækfugle og tudser i stor vildmark på Lolland14.10.2024 09:43:21 CEST | Pressemeddelelse
Femern Bælt-projektet går nu ind i et samarbejde med Hempel Fonden om at understøtte levesteder i Fondens næsten 800 hektar store område Saksfjed Vildmark på Sydlolland.
Ny lynladepark til elbiler ved Storebæltsbroen10.10.2024 10:45:06 CEST | Pressemeddelelse
I 2025 åbner en stor ny lynladepark ved Storebæltsbroen på Fyn med plads til både elbiler og ellastbiler.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum