Ny Femern-podcast giver indblik i byggeriet af verdens længste sænketunnel
I Sund & Bælts nye podcast kan du komme helt tæt på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. I løbet af seriens fem episoder mødes nogle af dem, der er med til at gøre drømmen om en fast forbindelse mellem Skandinavien og resten af Europa til virkelighed. Lyt til første afsnit allerede nu.

Femern Bælt-projektet har allerede en del år på bagen, selvom den ikke står færdig endnu. Faktisk trækker forbindelsen over bæltet mellem Lolland og den tyske ø Femern tråde helt tilbage til stenalderen. I en ny podcast-serie med titlen ”Historien om Femern Bælt-forbindelsen” tages lytteren med på den lange rejse fra fortiden til nutiden og får et unikt indblik i tilblivelsen af verdens længste sænketunnel.
I podcastens fem afsnit bliver lytteren klogere på, hvordan en over 100 år gammel vision fra fremsynede ingeniører og politikere har ført til realiseringen af danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt. Man får indsigt i konstruktionen af den 18 kilometer lange sænketunnel under havbunden, hvordan arbejdet går hånd i hånd med naturen, og hvilken betydning tunnelen får for Danmark, Tyskland og Europa.
- Femern-projektet er Danmarks største anlægsprojekt nogensinde, og vi kan mærke en kæmpe interesse fra danskerne. Med denne podcast vil vi give lytterne mulighed for at komme helt tæt på dagligdagen bag byggehegnet og de mange tusinde mennesker, der hver dag arbejder for at gøre tunnelen til virkelighed, siger pressechef i Sund & Bælt Jens Villemoes.
Lytteren kommer med ud på tunnelfabrikken, på nattevandring i de nye naturområder, som er skabt rundt omkring byggepladsen, og på besøg i tunnelbyen og får et indblik i medarbejdernes hverdag.
Med andre ord, møder lytteren i hver episode nogle af de tusindvis af mennesker, der på den ene eller anden måde spiller en vigtig rolle i projektet. Fra biologer til naboerne, fra ingeniører til buschauffører og fra lærlinge til eksperter i megaprojekter.
Det første afsnit er tilgængelig på alle podcast-platforme allerede nu, og der kommer et nyt afsnit hver tirsdag frem til 3. december.
Læs meget mere om podcasten og find direkte links til de foretrukne podcast-apps på https://femern.com/da/podcast/
Om Femern Bælt-forbindelsen
- Femern Bælt-forbindelsen er Danmarks største og et af Europas mest omfattende anlægsprojekter nogensinde. Femern Bælt-tunnelen er en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil forbinde Rødbyhavn på Lolland med øen Fehmarn i Tyskland.
- Udover selve sænketunnelen består Femern Bælt-forbindelsen af landanlæg på dansk og tysk side. Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 km/t. Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.
- Femern Bælt-forbindelsen er brugerfinansieret. Indtægterne fra trafikken går til at tilbagebetale de lån, der har finansieret byggeriet.
Femern Bælt-forbindelsen i tal
- Fabriksbyggepladsen ved Rødbyhavn er Europas største. Arbejdshavnen og tunnelfabrikken er på 1,5 mio. m2. Byggepladsens samlede areal er over 300 hektar.
- Femern-tunnelen bliver 18 kilometer lang. Den indeholder en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor. Det vil tage 10 minutter at køre gennem tunnelen i bil og 7 minutter i tog.
- Tunnelen består af 79 elementer på hver 217 meter og 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse. Et standardelement vejer 73.000 tons.
Nøgleord
Kontakter
Jens VillemoesPressechef, Sund & Bælt
Tlf:+45 33 41 44 27jvi@sbf.dkBilleder
Om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Fra 1. juli kan udenlandske lastbiler nægtes passage ved Storebælt efter dom for ubetalt vejafgiftsbøde30.6.2025 12:53:21 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. juli træder en lovændring i kraft, som giver Sund & Bælt beføjelser til at nægte udenlandske lastbiler passage ved Storebæltsbroen, hvis de har en dom for ubetalt vejafgiftsbøde.
Sommertrafik på Storebæltsbroen24.6.2025 09:07:19 CEST | Pressemeddelelse
Når skolernes sommerferie skydes i gang på fredag, stiger trafikken over Storebælt betydeligt. De travleste perioder hen over sommeren vil være lørdage og søndage mellem klokken 10 og 17. På fredag starter skolernes sommerferie og for mange betyder det en tur over Storebælt på vej mod feriedestinationen. Derfor vil trafikken stige betydeligt allerede i weekenden. Ikke bare på Storebæltsbroen, men i hele landet. Generelt forudser Sund & Bælt øget trafik hen over sommeren, og omkring weekender vil der opstå perioder med tæt trafik og længere rejsetid. De travleste perioder i retning mod Fyn og Jylland vil være på lørdage og søndage mellem kl. 10:00 og kl. 14:00. I retning mod Sjælland er trafikken tættest lørdage og søndage mellem kl. 11:00 og kl. 17:00. ”Vi er mange, der skal krydse Storebælt i ferien, og det kan selvfølgelig mærkes på broen - især lørdag og søndag er store rejsedage. Vi opfordrer derfor til at benytte vores ekspresbaner med en bizz eller nummerpladebetaling, så man kom
To transportministre åbner kæmpe LEGO-udstilling23.6.2025 15:43:46 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indviede mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling om Danmarks største infrastrukturprojekt i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
GENUDSENDELSE - Presseinvitation: Transportministre åbner stor Femern-udstilling i LEGOLAND mandag den 23. juni20.6.2025 09:18:01 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indvier mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
Mindre virksomheder vinder stort på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen18.6.2025 09:58:16 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 1100 underleverandører har nu bidraget til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland. To ud af tre af de bidragende virksomheder er danske. SMVdanmark glæder sig over de muligheder, som især små og mellemstore virksomheder har grebet på tværs af alle sektorer i det store anlægsprojekt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum