Sundhedsudspillet trækker tæppet væk under supercykelstierne
Sundhedsudspillet er gift for supersykelstierne, mener Cyklistforbundet. Det virker kontraproduktivt, at der i transportministeriet nu udarbejdes en ny cykelstrategi for Danmark for at få flere til at cykle, parallelt med at sundhedsreformen peger på at fjerne grundfinansieringen til supercykelstierne, som går på tværs af kommunerne, siger forbundet.
Regeringen her netop præsenteret sit sundhedsudspil ”Sundhed tæt på dig”, som lægger op til ændringer i de nuværende regioners form og arbejdsopgaver. Udspillet fokuserer særligt på sundhedsområdet, men det lægger også op til store ændringer i de regionale udviklingsindsatser, hvor en række opgaver inden for bl.a. mobilitet, grøn transport og klima står til at frafalde. Og det vil få store konsekvenser for cykeludviklingen i Danmark, siger Cyklistforbundet.
"Faktisk ser det ud til at trække tæppet væk under en af de største succeser på cykelområdet i mange år, nemlig supercykelstierne," siger direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.
"Sundhedsreformen peger på at fjerne grundfinansieringen i Supercykelstisamarbejderne og dermed rammerne for at arbejde strategisk med cykling på tværs af kommuner i hele landet, og det er en stor skam. Vi burde jo gå den helt anden vej og udbrede successen med supercykelstier i fx Hovedsområdet og Midtjylland til resten af landet," siger Kenneth Øhrberg Krag.
Han peger især på den store sundhedsgevinst ved at cykle.
"Tværkommunale cykelindsatser som supercykelstisamarbejderne får flere til at cykle, og hjælper dermed til at gøre motion til en fast del af hverdagstransporten for flere og understøtter borgernes fysiske og mentale sundhed," siger direktøren, der peger på de konkrete resultater af supercykelstierne:
Konkret har Region Hovedstaden siden 2009 og Region Midtjylland siden 2020 ydet en afgørende støtte til de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i henholdsvis hovedstadsregionen og Region Midtjylland. Og den tværkommunale og regionale cykelplanlægning virker, bevidner erfaringerne fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen. Her arbejder 28 kommuner og Region Hovedstaden sammen om at etablere tværkommunale cykelpendlerforbindelser i hele regionen. Og resultaterne er tydelige.
- På de 16 etablerede supercykelstier er cykeltrafikken i gennemsnit steget med 75 % fra før etablering til de seneste cykeltællinger i 2023.
- Af de nye cyklister kørte 13 % tidligere i bil.
- Den gennemsnitlige turlængde på supercykelstinettet er 12 km hver vej.
"Resultaterne står i kontrast til cykeludviklingen i resten af Danmark. I perioden 2009-2022 er cyklens andel af pendlerrejser på landsplan faldet fra 20,9 % til 20,2 %, mens den er steget fra 25,6 % til 28,8 % i Region Hovedstaden."
De økonomiske fordele ved at flere cykler er helt åbenlyse, siger Kenneth Ørhberg Krag.
"De positive sundhedseffekter ved mere cykling for samfundøkonomien er så store, at det sagtens betaler sig at investere i mere og bedre cykelplanlægning og cykelinfrastruktur. Alene et fuldt udbygget supercykelstinet i hovedstadsområdet har et årligt samfundsøkonomisk afkast på 23 %, og heraf kommer 77 % af gevinsterne fra sundhedseffekterne."
Resultater fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen,
https://supercykelstier.dk/om-supercykelstier/
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
1960erne har ringet – de vil have deres by- og trafikpolitik tilbage29.1.2025 10:42:47 CET | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet lægger ikke fingrene imellem i sin kritik af et nyt lovforslag fra transportministeren om trafik i byerne. Kritikken står i et høringssvar fra forbundet til forslaget.
Cykellandet med den elendige cykelparkering14.1.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Parkeringen til cykler i Danmark er under al kritik. Det mener Cyklistforbundet, der i sit magasin CYKLISTER nu kaster kritisk lys på cykelparkeringen i cykellandet Danmark.
Selvkørende biler skal tvinges til at holde afstand til cykler9.1.2025 11:07:32 CET | Pressemeddelelse
I en fremtid, hvor der sandsynligvis kommer til at være mange selvkørende biler i byen og på landet, er det vigtigt, at bilerne er programmeret til at tage hensyn til cyklister. Det siger Cyklistforbundet i et nyt høringssvar til en ændring af Færdselsloven.
Er du ’prepper’, skal du huske cyklen18.12.2024 12:43:34 CET | Pressemeddelelse
Hvis strømmen er væk, er cyklen er et robust og pålideligt transportmiddel i en usikker tid.
Det bør være gratis at tage cykler med i Hovedstadens Letbane5.12.2024 12:42:53 CET | Pressemeddelelse
Med mindre end et år til åbningen af Hovedstadens Letbane opfordrer Cyklistforbundet til, at cykelmedtagning i letbanen gøres gratis. Det vil ikke alene gavne cyklister, men også fremme brugen af kollektiv transport og bidrage til en mere sammenhængende og fleksibel transportoplevelse i Hovedstadsområdet, mener Cyklistforbundet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum