Elgiganten fastholder omsætning og øger overskud i faldende marked
Det danske salg af forbrugerelektronik faldt sidste år for andet år i træk, men ved at tage markedsandele har Elgiganten i regnskabsperioden fastholdt sin omsætning og samtidigt øget sit overskud med 74% i forhold til året før. Det gode resultat skyldes langsigtede investeringer, som gør Elgiganten konkurrencedygtig på pris, kvalitet og service, samtidig med at kæden løfter sit ansvar som markedsleder.

Elgiganten kan fremlægge et resultat for regnskabsåret 2023-2024 med en omsætning på 6.338 millioner kroner og et overskud før skat på 75,7 millioner kroner. Omsætningen var dermed stort set den samme som året før, mens overskuddet steg med 32 millioner kroner (74%). Da danske forbrugere generelt købte mindre elektronik og færre hvidevarer, er resultatet opnået ved, at Elgiganten, der er markedsledende, har vundet markedsandele fra de mindre konkurrenter og ved en endnu mere effektiv drift.
”Vi står et godt sted”
Peder Stedal. Adm. direktør i Elgiganten: ”Elgiganten står et godt sted. Resultatet viser, at vores strategi med langsigtede investeringer i bl.a. nye varehuse bærer frugt. Vi kan af tilfredshedsmålinger se, hvor meget den gode rådgivning fra vores dygtige medarbejdere ude i butikkerne betyder for kunderne og deres loyalitet over for Elgiganten. Elgiganten er godt rustet til de markedsudfordringer, vi kan se i det nuværende regnskabsår, og til de lysere tider vi forventer på den lidt længere bane. Vores målsætning er, at vi både i gode og i udfordrende tider fortsætter med at styrke positionen som landets førende kæde ved at vinde endnu større markedsandele og samtidig fastholder en fornuftig overskudsgrad. Det kan vi kun, hvis vi leverer produkter og services til en pris og kvalitet, der slår markedet og viser ansvar i vores rolle som markedsleder.”
Trods et vanskeligt 2022-2023 valgte Elgiganten at fastholde sine investeringer i fremtiden. Blandt andet har Elgiganten i 2023-2024 åbnet fire nye varehuse i Greve, Grenå, Lyngby og Frederikshavn. Der er nu 47 fysiske varehuse, som komplementerer onlinesalget. I det nuværende regnskabsår planlægger Elgiganten at åbne yderligere to butikker i hhv. Skive og Nyborg.
Lysere tider og større fokus på ansvarlighed
Med en forventning om faldende renter og faldende inflation i de kommende år er Elgiganten optimistisk for markedsudviklingen, fordi forbrugerne vil være mindre økonomisk pressede. Det betyder også, at Elgigantens mange initiativer for at tage større samfundsansvar formentlig vil få større fokus hos kunderne. Det gælder både socialt ansvar og på miljørådet. I 2023 trådte Elgiganten ind på brugtmarkedet, da kæden lancerede NyStart-konceptet med salg af brugte smartphones og hvidevarer. Elgiganten vandt Pricerunners pris for Årets grønne butik 2023 og har netop også opnået ISO 9001-certificeringen, som er en anerkendt standard for kvalitetsledelse.
”Vi tager ansvar, fordi det er det rette at gøre. Samtidig er det også en del af Elgigantens forretningsstrategi at være mere tydelig omkring det over for kunderne. Kendte mærkevarer til lave priser vil naturligvis altid spille en afgørende rolle, men vi tror på, at det også er vigtigt, at Elgiganten viser vejen for branchen”, siger Peder Stedal.
Fakta om årsregnskabet 2023-24
- Periode: maj 2023 til og med april 2024
- Omsætning: millioner 6.338 DKK. Året før var omsætningen 6.369 millioner DKK.
- Driftsresultat (EBT) 75,7 millioner DKK. Året før var resultatet 43,4 millioner DDK. Det er en forbedring 74,42%
Kontakter
Therese Røsland SkovPR- & Kommunikationsspecialist, Elgiganten A/S
Tlf:27 61 41 82presse@giganten.dkBilleder

Om Elgiganten
Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag 2.300 medarbejdere fordelt på 48 varehuse landet over samt en af landets største webshops: Elgiganten.dk
Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der består af i alt 427 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det 200.000 m2 store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.
Fra brug-og-smid-væk til cirkulær økonomi
Elektronikbranchen er under forandring og vi er ved at løbe tør for de materialer, der indgår i produktionen af ny teknologi. For planeten betyder det tabte ressourcer – for branchen er det et spørgsmål om at overleve: Hvis vi skal have produkter at sælge i morgen, skal vi reparere og genbruge den elektronik, vi sælger i dag. Det er derfor Elgigantens ansvar at fremhæve de produkter med lavest energiforbrug og produkter, som påvirker miljøet mindst muligt – og hjælpe kunder med at træffe oplyste valg, så produkter opdateres, opgradere og repareres frem for at blive smidt i skraldespanden. Og når produkterne ikke kan anvendes mere, skal de genbruges.

Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Elgiganten oplever rekordhøjt salg af LEGO® sæt17.12.2025 09:01:33 CET | Pressemeddelelse
Meget tyder på, at LEGO-klodser bliver et af årets helt store julegavehits. Elgiganten har siden starten af Black Week, i midten af november, set en markant stigning i salget, og populære serier som Harry Potter, Star Wars og Botanicals fortsætter med at begejstre både børn og voksne. Elgiganten forventer derfor, at mange danskere kan se frem til at finde en LEGO-pakke under juletræet i år.
Danskernes juleønsker afsløret: Én produktkategori dominerer2.12.2025 08:24:04 CET | Pressemeddelelse
Har du også AirPods på ønskelisten? Du er langt fra alene. Nye data fra Ønskeskyen viser, at elektronik og gadgets fra Elgiganten dominerer danskernes ønskelister i år, og Apple-produkter sidder tungt på toppen. Men der er også plads til overraskelser på listen.
Her er produkterne, danskerne jagter under Black Week19.11.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Black Week er i fuld gang, og danskerne gør sig klar til årets største shoppingdag – Black Friday. Nye tal fra Elgiganten viser en klar tendens: Black Week bruges til at opgradere teknologi, hjemmet og sikre julegaverne – og interessen for premium-produkter er særligt høj.
Astralis event i Field’s: kom og bak op om dansk e-sport13.11.2025 10:32:37 CET | Pressemeddelelse
Astralis og Elgiganten inviterer alle danske e-sportfans til et stort fan-event i Field’s den 22. november kl. 10:00, hvor der skal sendes god energi og opbakning afsted til spillerne inden en af årets største Counter-Strike-turneringer, Starladder Budapest Major 2025.
Elgiganten introducerer Retail Media i Danmark og på tværs af Norden3.11.2025 12:55:00 CET | Pressemeddelelse
Elkjøp-koncernen, som i Danmark er kendt som Elgiganten, åbner nu op for, at brands kan nå forbrugere direkte i købsøjeblikket – både digitalt og fysisk – gennem en række nye annonceformater som i hele Norden bliver tilgængelige direkte eller via mediebureauer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum