Danskerne er villige til at betale for uafhængighed
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport, der sætter fokus på globalisering i en æra kendetegnet af geopolitisk uro. Deloitte og Kraka står bag rapporten om dansk økonomi i en ’slowbaliseret’ virkelighed.
Væksten i globaliseringen er gået i stå de seneste 15 år. Og på trods af den optimisme, der herskede i årene efter Sovjetunionens fald, er verden ikke blevet et fredeligere sted. Tværtimod. Krig i Europa. En global pandemi. Og om kun få dage går amerikanerne til stemmeurnerne ved et valg, der kommer til at få konsekvenser langt udenfor landets grænser. Volatiliteten og uforudsigeligheden er højere end de seneste mange år.
Derfor har Kraka og Deloitte taget temperaturen på globalisering i den verden, som vi nu lever i. Rapporten viser, at danskerne er villige til at betale for uafhængighed: 77 pct. af danskere bakker op om tiltag, der både mindsker EU’s afhængighed af energiimport og styrker indsatsen for at forebygge cyberangreb. Selv når initiativerne er forbundet med en månedlig udgift på 1.000 kr. for den gennemsnitlige dansker, er det stadig 65 pct af befolkningen, der bakker op om hvert af de to tiltag.
Derudover viser rapporten bl.a., at næsten en femtedel af danskere mindst én gang om ugen bekymrer sig om krig i Danmark, og at de i dag er endnu større tilhængere af uafhængighed end det var tilfældet under Corona-pandemien i 2020. Over halvdelen af befolkningen mener nu, at virksomhederne i højere grad skal satse på indenlandske og europæiske samarbejdspartnere for at blive mindre afhængige af resten af verden.
”Danmarks åbenhed har historisk banet vejen for det høje velstandsniveau, som vi har i vores lille land. Men når blokkene i verden ændres hastigt, kriserne står i kø, og den geopolitiske uro, som vi har oplevet de foregående år, ser ud til at blive ved, er det forståeligt at befolkningen vægter den fremtidige forsyningssikkerhed og uafhængighed højt. Balancen mellem åbenhed og uafhængighed samt sikring af fremtidig velstand i EU kræver en fælles dialog, strategi og handling,” siger Anders Dons, nordisk CEO i Deloitte, der står bag rapporten i samarbejde med tænketanken Kraka.
Virksomheder ruster sig til en forandret verden
Som en del af rapporten har Kraka og Deloitte gennemført en spørgeskemaundersøgelse i samarbejde med den faglige organisation Lederne for at afdække danske virksomheders perspektiv på risici over de kommende år. Resultaterne viser, at den globale uro rammer bredt i det danske erhvervsliv.
Næsten halvdelen af virksomhederne vurderer geopolitisk ustabilitet som den største risiko, de står overfor i de kommende fire år. Denne bekymring har i mange tilfælde ført til handling. To tredjedele af de adspurgte virksomheder svarer, at de enten vil eller allerede har iværksat initiativer for at sikre, at varerne kommer sikkert frem til supermarkedernes hylder og danskernes hjem.
”Virksomhederne reagerer på de samme bekymringer, som alle andre danskere gør. Det er naturligt, at man instinktivt ønsker at gøre et eller andet for at sikre sig selv eller sin virksomhed. Nu er det så politikernes ansvar at finde en god balance, der både tilgodeser danskernes behov for forsyningssikkerhed og den verdenshandel, samfundet trods alt har nydt økonomisk godt af i årtier,” siger Peter Mogensen, direktør i tænketanken Kraka.
Afglobalisering vil ramme Danmark ujævnt
Forud for præsidentvalget i USA trækker det op til, at landet fremover vil føre en strammere handelspolitik. I rapporten udarbejdes der en række mulige scenarier i den internationale handelsmodel GTAP-E for at vurdere omfanget af de økonomiske omkostninger, der er forbundet med at begrænse handel.
Og selvom protektionisme i USA indebærer store omkostninger for amerikanerne selv, bliver Danmarks landkommuner også ramt hårdt, skulle Kina svare igen ved at lægge told på europæiske langbrugsvarer.
Rapporten præsenteres i dag ved Deloittes konference Reshape the Now.
Om Small Great Nation
Samarbejdet mellem Kraka og Deloitte om Small Great Nation er et privat, uafhængigt initiativ, som ser positivt på Danmarks muligheder i et langsigtet perspektiv. Formålet er at kortlægge Danmarks styrker og svagheder og udnytte vores unikke kompetencer til at arbejde i fællesskaber, så vi sikrer velfærd og sammenhængskraft fremover.
Nøgleord
Kontakter
Anne Rosa Simonsen, pressechef i Deloitte, ansimonsen@deloitte.dk, tlf. 2063 3133
Tina B. Nikolajsen, pressechef i Kraka: tbn@kraka.dk, tlf. 2728 2733
Vedhæftede filer
Links
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
International interesse for dansk gastronomi og turisme skaber vækstmuligheder for hotel- og restaurationsbranchen21.10.2024 10:25:15 CEST | Pressemeddelelse
Interessen for dansk gastronomi og turisme er stigende, og internationale gæster søger i højere grad mod danske hoteller og restauranter. Det skaber vækst og øget omsætning i branchen, viser en ny analyse. Men selvom fremgangen er tydelig, står branchen ved en skillevej, hvor omstillingsparathed vil være afgørende for fremtidig succes, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
Deloitte runder 5 milliarder i omsætning i årsregnskabet3.10.2024 08:09:37 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte fremlægger et solidt årsregnskab og høster gevinsterne af en mere fokuseret og justeret forretning. Samtidig tager rådgivnings- og revisionshuset ambitiøse skridt i relation til livslang læring og øget kundefokus.
Topledere i nordiske lande trækker klima ind i strategien12.9.2024 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
85 procent af topledere i Norden forventer, at klimaforandringer vil få en betydelig indflydelse på deres virksomheders strategi og drift i de næste tre år. Denne udvikling er markant og ligger væsentligt over det globale gennemsnit, viser ny toplederundersøgelse fra Deloitte.
Virksomheder investerer stort i AI, men bremses af barrierer27.8.2024 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Når virksomheder investerer i kunstig intelligens, er det i over halvdelen af tilfældene med en forventning om øget produktivitet. Men kun 38 procent har kunnet måle en reel produktivitetsstigning. Tiden er inde til at forvente andet – og mere – af AI end større produktivitet, konkluderer Deloitte.
Modgang i modebranchen kan bane vejen for nye muligheder2.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne bruger færre penge på nyt tøj, sko og smykker. Flere danske modebrands er under pres, viser Deloittes nye modeanalyse. Men virksomhederne kan bruge modgangen som løftestang til at justere deres forretning, siger brancheleder Morten Steinmetz.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum