ROCKWOOL Fonden

Ny analyse: Fire procent af de helt unge har taget opioider

Bortset fra hash, er opioider det euforiserende stof, som de 15-19-årige i Danmark har mest erfaring med. Fire procent af de unge har taget opioider inden for de seneste 12 måneder, og dermed er stoffet på kort tid blevet mere populært end fx kokain. I modsætning til hvad der gælder for andre euforiserende stoffer, er opioider lige så populært blandt unge piger som drenge. ”Det er meget bekymrende, at de helt unge så hurtigt har adopteret dette nye, stærkt vanedannende stof,” mener forskningsprofessor i ROCKWOOL Fonden, Jeanette Østergaard.

Blandt børn og unge er hash og pot det mest udbredte rusmiddel. 16,5 procent af de 15-19-årige har røget stoffet inden for de seneste 12 måneder. Det er måske ikke så overraskende.

Men hvad der overraskede og ikke mindst gav alvorlige panderynker blandt forskerne i ROCKWOOL Fonden, da de undersøgte omfanget af stofbrug, var brugen af opioider som fx Oxycodon og Tramadol.

For blandt de helt unge, er det fire procent, der har stiftet bekendtskab med stoffet de seneste 12 måneder. Det overgår – på nær hash - alle andre rusmidler som fx kokain, MDMA og amfetamin.

Opioider er et smertestillende og meget afhængighedsskabende stof, hvor misbrug de senere år især har plaget USA, og har medført tusinder af dødsfald.

I ROCKWOOL fonden står forskningsprofessor Jeanette Østergaard i spidsen for det team, der har undersøgt de helt unges stofforbrug. Undersøgelsen er foreløbigt den største på området i Danmark med svar fra knap 7.000 unge i alderen 15-19 år. Hun er chokeret over, den høje andel, der har taget opioider.

”Det er en høj andel, og det er meget bekymrende, at de helt unge så hurtigt har adopteret dette nye, stærkt vanedannende stof. Dette stofs udbredelse er, hvad jeg vil kalde en game-changer i hele vores håndtering og bekæmpelse af stofmisbrug især blandt de helt unge,” siger hun.

Undersøgelsen viser også, at opioider særligt er populære blandt dem, der går i folkeskolens ældste klasser. Her overgår erfaring med stoffet klart erfaring med fx amfetamin og MDMA.

Jeanette Østergaard forklarer udbredelsen af opioider med, at det er billigt, nemt at fremstille ved køkkenvasken og kan transporteres nemt i pilleform.

”At opioider er udbredt, er et stort problem, men især når vi ser, hvor udbredt det er blandt de helt unge i folkeskolen, bør alle alarmklokker ringe. Det kan være unge uden tidligere erfaring med stoffer, som er lettere at lokke eller overtale til at prøve det, og så sidder de i saksen med et yderst potent og vanedannende stof,” siger hun.

Når det gælder andre euforiserende stoffer, har det altid være drenge, der har været de store forbrugere, mens piger har holdt sig tilbage. Men ROCKWOOL Fondens undersøgelsen viser, at det ikke gælder for opioider: Her er andelen af unge piger, der har brugt stoffet, stort set på niveau med andelen af unge drenge.

”Piger er typisk mindre villige til at løbe en risiko end drenge, og det holder dem mere væk fra stoffer. Men det gælder ikke med opioider. Det tyder på, at opioider ikke bliver betragtet som helt så farlige som andre stoffer, og derfor ”tør” piger godt springe på vognen,” siger Jeanette Østergaard.

Læs hele analysen her.

Om ROCKWOOL Fonden

ROCKWOOL Fonden er en upartisk og selvfinansieret fond. Vi leverer uafhængig forskning og viden om mulige løsninger på samfundets udfordringer.

ROCKWOOL Fonden blev etableret i december 1981, hvor seks medlemmer af Kähler-familien overdrog hvad der svarer til 25 % af aktierne i ROCKWOOL International. Fra starten var det et erklæret mål at bidrage med uafhængig, troværdig forskning til gavn for brede dele af befolkningen, og dette er siden blevet komplementeret med tilvejebringelse af viden om mulige løsninger på de udfordringer, samfundet står overfor.

For både forskning og interventioner er det overordnede mål at bidrage til en styrkelse af velfærdsstatens sociale og økonomiske bæredygtighed ved at skabe ny og uafhængig viden om og mulige løsninger på samfundsmæssige udfordringer.

Følg pressemeddelelser fra ROCKWOOL Fonden

Flere pressemeddelelser fra ROCKWOOL Fonden

Et land i forandring: Forskerne deler nu deres beregninger af, hvordan Danmark ændrer sig - helt ned til allernærmeste lokalområde11.9.2024 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Med en ny interaktiv webside stiller forskerne i ROCKWOOL Fonden deres beregninger til rådighed for skoler, undervisere og studerende, der vil undersøge, hvordan befolkningssammensætningen, servicetilbud, infrastruktur og kvadratmeterpriser i Danmark udvikler sig – både på landsplan og ned i de helt lokale boligområder.

Jo flere børn, jo større ulighed mellem fars og mors pension4.9.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danske mænds pensionsformuer er i gennemsnit 19% højere end kvinders, og det er i høj grad antallet af børn, der koster på moderens pension. Jo flere børn man har, jo større ulighed er der mellem fars og mors pensionsformue. Men også kvinders mindre risikovillighed, når det gælder placering af pensionspengene og det, at hver anden kvinde er ansat i det offentlige, er med til at gøre kvinder til fattigere pensionister, viser en ny analyse udgivet af forskere ved ROCKWOOL Fonden.

Nyt pilotstudie: For mange unge er mistrivsel noget, der kommer og går2.9.2024 07:05:54 CEST | Pressemeddelelse

Mange unge mistrives, men mistrivsel ser for mange ud til at være en forbigående tilstand. Det viser foreløbige resultater fra en spørgeundersøgelse blandt 133 unge, gennemført af forskere ved ROCKWOOL Fonden. Undersøgelsen er en del af et pilotstudie, og selvom de unge, der har besvaret forskernes spørgsmål, ikke er fuldt ud repræsentative for alle unge i Danmark, så er resultaterne et signal om, at vi bør se og forstå mistrivsel på en mere nuanceret måde, end vi gør i dag, lyder det fra forskerne.