Pulsmåling: 8 ud af 10 danske erhvervsledere håber på Kamala Harris som USA’s næste præsident

Kamala Harris som USA’s næste præsident vil være bedst for klimaet, dansk eksport og global vækst. Sådan svarer 400 danske erhvervsledere i en ny pulsmåling fra PwC om det amerikanske valg. Der er dog samtidig uenighed om, hvilken kandidat der vil være bedst for vækst og jobskabelse i USA.

Lars Baungaard, senior partner og adm. direktør i PwC

Ifølge en ny pulsmåling fra PwC om det amerikanske valg håber 81 % af danske erhvervsledere på vegne af dansk erhvervsliv, at Kamala Harris bliver USA’s næste præsident. Samme andel (81 %) er helt eller delvist enige i, at udfaldet af valget har stor betydning for dansk eksport.

"Det amerikanske præsidentvalg har stor betydning for dansk erhvervsliv og eksport, da USA er en af vores vigtigste handelspartnere. Uanset hvilken kandidat der vinder, vil det have indflydelse på de økonomiske og politiske rammer, vi som virksomheder opererer under. For de fleste erhvervsledere er det afgørende, at der skabes stabile og forudsigelige forhold, som fremmer handel og vækst," fortæller Lars Baungaard, senior partner og adm. direktør i PwC.

Desuden vurderer 80 % ifølge pulsmålingen, at Kamala Harris som præsident vil være bedst for de danske eksportmuligheder. 6 % peger på Trump, mens resten ikke ser nogen forskel eller svarer “ved ikke”. Desuden vurderer 65 %, at Kamala Harris vil være bedst for den globale vækst, mens 7% peger på Trump. Resten vurderer, at de vil være lige gode/dårlige eller svarer “ved ikke”.

"Mange danske erhvervsledere ser Kamala Harris som den kandidat, der bedst kan fremme mulighederne for dansk eksport og styrke den globale vækst. Hendes politiske agenda matcher således i størst omfang de behov og muligheder, som danske virksomheder ser på verdensmarkedet, og som de vurderer kan åbne nye markeder for danske produkter og løsninger," vurderer Lars Baungaard.

Danske erhvervsledere mindre entydige om vækst og jobskabelse i USA
Samtidig viser PwC’s pulsmåling, at erhvervslederne er mere splittede, når de skal vurdere, hvilken kandidat der vil være bedst egnet til at skabe vækst i USA’s økonomi samt skabe amerikanske arbejdspladser. 41 % tror, at Harris vil være bedst for den amerikanske vækst, mens hver fjerde (25 %) peger på Trump. 28 % mener, at de vil være lige gode/dårlige. Resten svarer “ved ikke”.

“Erhvervslederne er mere splittede i vurderingen af, hvilken kandidat der bedst kan skabe vækst og arbejdspladser i USA. Begge kandidater har forskellige økonomiske strategier, som appellerer til forskellige dele af erhvervslivet. På den ene side kan nogen se fordelene ved en traditionel tilgang til erhvervspolitik, mens andre måske ser potentialet i en mere progressiv tilgang, der fokuserer på innovation og bæredygtighed. Uanset hvilken retning USA vælger, vil det være afgørende for danske virksomheder at følge udviklingen nøje og være klar til at tilpasse sig de ændrede markedsvilkår,” understreger Lars Baungaard.

Han henviser samtidig til, at Trump ifølge Pulsmålingen udgør den største risiko for øget protektionisme. 93 % af erhvervslederne vurderer således, at Trump udgør den største risiko for øget protektionisme i USA, herunder at der trækkes udenlandsk produktion til USA fra udlandet, mens kun 3 % svarer Harris.

Harris bedst for USA’s klimamål og CO2-reduktion
PwC’s pulsmåling viser desuden, at 90 % vurderer, at Kamala Harris er de danske erhvervslederes foretrukne kandidat, når det gælder opgaven med at sætte og nå ambitiøse klimamål, herunder en reduktion af USA’s CO2-udledning. 3 % vurderer, at Trump vil være bedst på dette område.

"Kamala Harris’ fokus på bæredygtighed og reduktion af CO2-udledning flugter godt med de værdier og målsætninger, der præger mange danske virksomheder i disse år. En stærkere amerikansk indsats på klimaområdet kan skabe nye muligheder for samarbejde og innovation inden for grøn teknologi, hvor danske virksomheder er førende. Det vil ikke kun være positivt for klimaet, men også for dansk eksport og økonomisk vækst," slutter Lars Baungaard.

Om pulsmålingen
400 danske erhvervsledere har deltaget i pulsmålingen “Det amerikanske præsidentvalgs betydning for dansk erhvervsliv”. Besvarelserne er indsamlet i perioden fra den 12. oktober til den 22. oktober 2024, og respondenterne er blevet spurgt til deres syn på det amerikanske valg samt valgets betydning for dansk erhvervsliv, herunder eksport.

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.