Elev så lastbilerne holde i kø og fik pris for at løse det

Handelseleven, Silas Seier Funch, med specialet logistik modtog i dag Dansk Industri og HK Privats fagprøvepris på 30.000 kroner. Samtidig anerkendes hans arbejdsplads, DS Smith i Grenå, som årets uddannelsessted.

Tv. vicedirektør hos Dansk Industri, Signe Tychsen Philip, midten - prisvinder Silas Seier Funch, th. Simon Tøgern, seniorkonsulent hos HK Privat. Foto: Anni Norddahl

Man kender det fra sig selv. At holde i kø er noget nær det værste der findes, og man føler virkelig, at man spilder sin tid. Forestil dig så, at du er professionel chauffør og holder i kø foran den virksomhed, du skal levere varer til. Eller at du er ansat til at tømme lastbilerne og få varerne på den rette plads, mens rækken af ventende lastbiler ikke bliver kortere.
Så forestil dig, at det sker stort set hver eneste dag.

Tid er penge og tidspres fører til fejl, der koster endnu flere penge. Hos emballagevirksomheden DS Smith i Grenå så handelselev med specialet logistik, Silas Seier Funch, et problem med de mange lastbiler, der ofte holdt i kø for at kunne levere råvarer til virksomheden. Det kostede penge på alle led i værdikæden – fra chaufføren til administrationen, der skulle bruge tid på at besvare mails fra vognmænd, der brokkede sig over at deres chauffører fik lov at vente. Gennem sin yderst veltænkte og gennemarbejdede fagprøve beviste Silas Seier Funch, at virksomheden kunne komme problemet til livs med en forholdsvis beskeden investering, der kunne betale sig selv hjem på lidt over et år.

Den opgave giver ham nu Dansk Industri og HK Privats fagprøvepris 2024 på 30.000 kroner. Samtidig bliver hans arbejdsplads belønnet med prisen som Årets Uddannelsessted 2024.

- Det gamle mantra om at tid er penge kommer virkelig til sin ret med Silas’ opgave. For han viser, hvordan man kan spare forholdsvis mange penge på at optimere sine arbejdsgange. Men ikke nok med det. Opgaven viser også, hvordan investeringen også kan minimere risikoen for ulykker og skader hos de kollegaer, der hver dag skal modtage tonsvis af råvarer og sørge for, at de bliver fragtet til den rette plads. Ved at minimere tidsstressen fra vareleveringen har fagprøven vist, at man kan løse store problemer med, forholdsvis, små rettelser og at det både giver bedre bundlinje og bedre arbejdsmiljø. Derfor er Silas Seier Funch den rette modtager af dette års fagprøvepris indenfor handelsuddannelsen, logistik, siger vicedirektør hos Dansk Industri, Signe Tychsen Philip.

Hos arbejdsgiveren er der også begejstring for elevens arbejde – og at det samtidig giver virksomheden en pris for deres arbejde.

- Vi er meget stolte over at det arbejde, som Silas har lavet i sin elevtid hos os, ender med at give ham denne flotte pris. Det har været en fornøjelse at være med til at uddanne Silas og give ham mulighed for at vokse med hver eneste opgave. Silas er en virkelig god og loyal kollega, som vi er glade for at kunnet beholde lidt tid, inden han fortsætter på højskole. Men selvom han forlader os – og måske kommer tilbage – er resultaterne af hans fagprøve stadig hos os i hverdagen, siger direktør hos DS Smith, Dan Johannessen, og tilføjer, at DS Smith generelt ser elever og trainees som en meget vigtig del af medarbejderstaben.

Hos HK Privat, der deler prisen ud sammen med Dansk Industri, hæfter Simon Tøgern, seniorkonsulent hos HK Privat, sig ved, at Silas Seier Funch har formået at tænke på mere end økonomi, da han lavede sin opgave.

- Her har vi en elev, der også forstår at tænke sine kollegaers ve og vel ind i opgaven, og det vil vi i HK Privat rigtig gerne hylde. Det var ikke en del af den oprindelige problemformulering, men da det undervejs bliver klart for Silas, at løsningen også kan gavne arbejdsmiljøet, så sørger han for at tage det med i sin konklusion og bruger det som ekstra argument for at gennemføre effektiviseringen. Generelt viser Silas’ opgaveløsning, at det er godt at få et nyt og friskt syn på tingene, og det tydeliggør over for andre unge, at de kan komme ind på virksomheder og gøre en forskel - både for virksomheden og kollegaerne. Derfor er det en stor glæde for os, at vi kan belønne Silas Seier Funch for den virkelig flotte fagprøve, siger Simon Tøgern, seniorkonsulent hos HK Privat.

Dansk Industri og HK Privat uddeler fagprøveprisen for Handelsuddannelsen på 30.000 kroner til elever, der har bestået fagprøven på handelsuddannelsen logistikspecialet med et originalt og flot resultat. Formålet med fagprøveprisen er at gøre opmærksom på de mange muligheder på handelsuddannelsen og inspirere elever til at præstere noget særligt, som har betydning for virksomheden, erhvervet og branchen.

Derudover bliver virksomheden også belønnet med en plakette i sterlingsølv, som bevis for at DS Smith var årets uddannelsessted i 2024.

DI om lancering af supercomputer: en stor dag for Danmark23.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag lanceres en af verdens kraftigste AI-supercomputere i København. Ifølge landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri, er supercomputeren Gefion en stor drøm for dansk forskning og dansk erhvervsliv som nu bliver til virkelighed. Det er takket være et stærkt strategisk partnerskab mellem topchefen for Nvidia, verdens største producent af AI-chips, Jensen Huang, Novo Nordisk Fonden og Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO), og hvor også Hans Majestæt Kongen har spillet en vigtig rolle.