Projekt 'Slagt og Æd 2024' vinder prisen for 'Årets Særlige Indsats' på årets Grisekongres

Landbrug & Fødevarer Sektor for Gris, er stolte af at kunne meddele, at Projekt 'Slagt og Æd 2024' er blevet tildelt prisen for 'Årets Særlige Indsats' for sin fremragende indsats inden for uddannelse og landbrug.

David Rosted

Dette innovative projekt samler lokale skoler, kommuner i Nordjylland og engagerede landmænd for at give 8. klasses elever en dybdegående oplevelse af dansk griseproduktion efter princippet 'fra jord til bord'.

Projektet, som ledes af Thomas Overgaard, erhvervsplaymaker i Aalborg Kommune, giver eleverne en unik hands-on mulighed for at besøge grisestalde, deltage i slagtning og partering af grise og samarbejde med professionelle kokke og undervisere om at tilberede lækre retter af grisekødet. Målet er at skabe forståelse for, hvor maden kommer fra, og introducere de unge til erhvervsuddannelser i landbruget.

Fra faring til flæskesteg

Thomas Overgaard forklarer projektets oprindelse:

"Dengang jeg fik den her idé om at sætte landbruget sammen med de unge mennesker – og de unge mennesker sammen med uddannelserne bagefter – kontaktede jeg min kollega i Hjørring Kommune og i Frederikshavn Kommune og spurgte dem: Prøv at høre, jeg har en idé, skal vi ikke prøve at udvikle på den? Og så sagde de egentlig ja tak til det. Og så mødtes vi nogle gange, og så kom der det her projekt ud af det."

For Thomas Overgaard er projektet en vigtig mulighed for at vise de unge, hvor maden faktisk kommer fra.

"Målet er mange mål, synes vi selv. Det er egentlig at vise de unge mennesker, at flæskestegen den ikke kommer nede fra køledisken. Vise dem, at det er levende dyr, vi har med at gøre, og hvad formålet er bag de uddannelser, der ligesom har med disse dyr at gøre. Vise dem de her spændende, forskellige landbrug der er, og måske få dem til at tænke over, om det kunne være en mulighed som en uddannelse og en jobmulighed for dem."

Vigtigt at være åben

Mogens Højholt Hansen, en af de deltagende griseproducenter fra Jerslev J., er begejstret for at være en del af projektet.

"Jeg er gået med i det her projekt, fordi jeg godt kan lide at formidle vores erhvervs situation og forklare, hvordan man producerer en gris i Danmark. Jeg vil helt klart opfordre mine kollegaer i resten af landet til at prøve at formidle det. Vi har det også i Åbent Landbrug, og når køerne skal på græs. Den formidling er bare vigtig, fordi der er så mange, der ikke har kendskab og relationer til os i dag."

Projektet bygger på en samarbejdsånd mellem de fire involverede landmænd, som har åbnet deres gårde for fem skoleklasser hver og dermed skabt en tværfaglig og lærerige oplevelse for de unge deltagere. De øvrige deltagende landmænd er:

• Mogens Højholt Hansen, Serritslevvej 341, 9740 Jerslev J. (Aalborg Kommune)
  • Torben Farum, Røllenvej 32, 9300 Sæby (Frederikshavn Kommune)
  • Troels Bang Andersen, Højrupvej 37, Horne, 9850 Hirtshals (Hjørring Kommune)
  • Lene og Per Andersen, Hobrovej 4, Rold, 9510 Arden (Mariagerfjord Kommune)

Om Landbrug & Fødevarer

Søren Søndergaard: Brakkrav er et unødvendigt selvmål af regeringen4.10.2024 07:06:08 CEST | Pressemeddelelse

4 pct.-brakkravet kommer danske landmænd nu også til at lide under i 2025. Som de eneste i hele EU. Jeppe Bruus, minister for grøn trepart, siger til LandbrugsAvisen: Regeringen besluttede tilbage i juni at spørge EU-Kommissionen om muligheden for at videreføre brakkravet og drøftede det efterfølgende med forligskredsen bag landbrugsaftalen. Det svarede Kommissionen ja til. Regeringen har orienteret forligspartierne om, at brakkravet videreføres i 2025. Jeg mener, at vi fra 2026 bør gå nye veje, så vi målretter arealomlægningen jf. intentionerne i den grønne trepart. Ifølge Landbrug & Fødevarer er der tale om et unødvendigt selvmål af regeringen med mærkbare konsekvenser for både landbruget og omgivelserne. Det giver absolut ingen mening. Det er et klasseeksempel på alt det, vi skal undgå i fremtiden: Unødigt bureaukrati og midlertidig braklægning, der bremser landmændene i at bruge de selv samme jorde til fødevareproduktion eller - paradoksalt nok - til tiltag, der rent faktisk ville

Danmark kan nå genberegnede kvælstofmål med grøn trepartsaftale24.9.2024 14:30:15 CEST | Pressemeddelelse

De genberegnede kvælstofmål ligger nu klar. Dem kan vi nu komme i gang med at realisere ved at implementere den grønne trepartsaftales ambitiøse planer for miljøindsatser. Der er dog fortsat store faglige usikkerheder om reduktionsmålene flere steder i landet. Det mener Landbrug & Fødevarer. "Med genberegningen, også kendt som ”second opinion”, har vi et stærkere fagligt grundlag at fortsætte arbejdet for vandmiljøet på, og fundamentet for det kommende genbesøg af landbrugsaftalen er styrket. Landbrug & Fødevarer og dansk landbrug vil gøre alt, hvad vi kan, for at reduktionsmålene nås. Implementering af aftalen i den grønne trepart er afgørende i den proces," siger Anders Panum Jensen, miljødirektør i Landbrug & Fødevarer. Landbrug & Fødevarer er dog stadig meget kritiske over for reduktionsmålene i dele af landet, som mange steder vil kunne få meget negative konsekvenser for landbrugsproduktionen. Flere steder er der fortsat usikkerhed om data og beregninger bag reduktionsmålene. Usik