Karantæne til dressurrytter nedsat til tre måneder

Dressurrytteren Carina Cassøe Krüth har af DIF’s Appelinstans fået nedsat sin karantæne fra otte til tre måneder.

Pressemeddelelse fra DIF’s Appelinstans

DIF’s Appelinstans har truffet afgørelse i sagen om dressurrytteren Carina Cassøe Krüth. Afgørelsen indebærer, at hendes karantæne nedsættes fra otte til tre måneder, mens bødestraffen på 5.000 kroner stadfæstes.

Danske Ride Forbunds Disciplinærudvalg tildelte den 31. juni Carina Cassøe Krüth en bøde på 5.000 kroner på baggrund af indholdet i et videoklip, hvor Carina Cassøe Krüth kan ses træne sin hest Heiline’s Danciera. Videoklippet var blevet tilsendt rideforbundets formand.

Disciplinærudvalgets afgørelse blev appelleret til rideforbundets appeludvalg, som stadfæstede bøden, men samtidig ikendte rytteren otte måneders karantæne.

Carina Cassøe Krüth påklagede denne kendelse til DIF’s Appelinstans, som nu har afgjort, at karantænen ud fra en samlet vurdering afkortes fra otte til tre måneders karantæne.

De tre måneders karantæne løber fra afgørelsen i rideforbundets appeludvalg (den 28. august). Det vil sige til og med den 28. november 2024.

For nærmere begrundelse henvises til kendelsens præmisser. Kendelsen kan læses på DIF’s Appelinstans hjemmeside: https://www.dif.dk/om-dif/udvalg-og-naevn/juridiske-naevn-og-appelinstanser/dif-appelinstans

Fakta om DIF’s Appelinstans:

Appelinstansen er en uafhængig og uvildig instans, som vælges af DIF’s repræsentantskab og består af i alt 10 medlemmer, heraf 4 dommere, som fungerer som formænd.

Alle medlemmer er uddannede jurister og besidder stor indsigt i både sportens og juraens verden.

Formanden for Appelinstansen er landsdommer i sit civile hverv.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.