Mathias Christiansen får et års karantæne

Badmintonspilleren Mathias Christiansen har af DIF’s dopingnævn fået et års karantæne på grund af forkerte og mangelfulde indberetning efter whereabouts-reglerne. Nævnet vurderer, at overtrædelserne ikke var forsætlige.

Mathias Christiansen var indbragt for DIF’s dopingnævn af Anti Doping Danmark. Det var han på baggrund af tre tilfælde inden for et år, hvor badmintonspilleren modtog advarsler for overtrædelse af whereabouts-ordningen.

Som udgangspunkt er sanktionen to års udelukkelse, men Anti Doping Danmark havde kun nedlagt påstand om et års udelukkelse, da det var ADD’s vurdering, at Mathias Christiansen ikke bevidst havde forsøgt at undgå at blive dopingtestet.

Dopingnævnet valgte at følge Anti Doping Danmarks påstand og udtaler i sin kendelse blandt andet:

”Det kan efter sagens oplysninger lægges til grund, at indklagede inden for 12 måneder i tre tilfælde har overtrådt reglerne i whereabouts-ordningen. […] Dopingnævnet finder efter det oplyste om omstændighederne ved indberetningsfejlene, at indklagede ikke kan anses at have handlet forsætligt. Udelukkelsen af indklagede fastsættes til ét år”.

Mathias Christiansen var udtaget til OL i Paris, hvor han skulle konkurrere i mixed-double. Da han kort inden afrejse blev oplyst om, at der var en sag på vej om overtrædelse af antidopingreglerne, valgte han at lade sig udelukke midlertidigt, og han deltog derfor ikke ved OL.

Den etårige udelukkelse regnes således med tilbagevirkende kraft gældende fra den 21. juli 2024.

Hele kendelsen kan findes på DIF hjemmeside: https://www.dif.dk/om-dif/udvalg-og-naevn/juridiske-naevn-og-appelinstanser/dopingnaevnet

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.