Ny evaluering: Idrætsskoler tiltrækker nye målgrupper og øger trivsel

Flere idrætstimer og efteruddannelse af lærere giver landets idrætsskoler en klar profil og giver god energi i skoledagen. Det viser et par af konklusionerne i en evaluering fra Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL). Evalueringen kan komme i spil til arbejdet med en national plan for bevægelse i skolen.

Idrætsskolerne forpligter sig til minimum 4 idrætstimer ugentligt og et kompetenceløft af deres undervisere.

Idræt og bevægelse kan spille en vigtig rolle i både at tiltrække elever og skabe god trivsel på landets folkeskoler.

Det viser en ny undersøgelse, som FIIBL har lavet af de skoler, der siden 2019 er blevet certificeret som Idrætsskoler af DIF (Danmarks Idrætsforbund), Team Danmark og VIA University College.

”Skolelederne peger på, at det har givet dem en meget klar profil i lokalområdet. Samtidig hører vi også, at det har forbedret trivslen blandt børnene i de løbende undersøgelser på skolerne, hvilket er interessant i en tid, hvor elevtrivslen er dalende på landsplan,” siger Andreas Bolding Christensen fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, der er én af forfatterne bag rapporten.

Idrætsskolerne har ekstra idrætstimer og har givet underviserne et kompetenceløft, så de kan inddrage bevægelse, der både får pulsen op og understøtter undervisningen.

Vigtigt med national ramme
DIF har sammen med Team Danmark og VIA University College certificeret Idrætsskoler siden 2019, og her er man glade for at læse, at skolelederne og ikke mindst eleverne har gavn af den ekstra idræt og bevægelse.

Derfor opfordrer man til at bruge evalueringen og tidligere forskning om betydningen af idræt og bevægelse, når der skal lægges en national plan for idræt og bevægelse i skolen.

”Evalueringen sætter endnu en tyk streg under, at en aktiv skoledag ikke blot giver sved på panden og smil på læben, men at det er helt centralt for at give energi og koncentration til skoledagen. Derfor skal vi have lavet en klar national plan for, hvordan vi sikrer en aktiv og varieret skoledag for alle elever. Ellers risikerer vi at dele skolerne og kommunerne op i A- og B-hold, hvor det bliver op til ildsjæle i forvaltning og skoleledelse at trumfe den aktive skoledag igennem,” siger Frans Hammer, der er næstformand i DIF.

Med den ny skoleaftale blev lovmålet om 45 minutters bevægelse fjernet. I stedet skal Professionshøjskolerne stå i spidsen for en national strategi for bevægelse i skolen.

Det fortæller skolelederne:

• Certificeringen som Idrætsskoler har givet en klar profil overfor nuværende og potentielt nye elever
  • De interne trivselsmålinger på skolerne viser en positiv indvirkning på elevernes trivsel
  • Den nye Folkeskoleaftale gør det sværere fortsat at prioritere at være Idrætsskole

Info om evalueringen:

• Evalueringen af idrætsskoler er udført af Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL), der er et samarbejde mellem UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, UC SYD og Syddansk Universitet.
  • Rapporten er udarbejdet af Lærke Lund Bech og Andreas Bolding Christensen fra UCL

Læs den fulde evaluering her.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.