I dag starter COP16: Biodiversitetstopmødet skal sikre mere natur – også i Danmark

To år efter Naturens Parisaftale mødes hele verden igen til biodiversitetstopmøde, der skal sikre, at målet om 30 procent beskyttet natur i 2030 nås. WWF Verdensnaturfonden efterlyser en dansk handlingsplan for biodiversitet, der modsvarer vores globale ansvar for at vende naturkrisen.

Badigaki Forest, Wokam Island, Indonesia
Badigaki Forest, Wokam Island, Indonesia © Tim Laman / naturepl.com / WWF

Biodiversiteten går tilbage hurtigere end nogensinde før, hvilket senest er dokumenteret i WWF’s flagskibsrapport Living Planet, der udkom 10. oktober og viser, at verdens bestande af vilde dyr i gennemsnit er gået tilbage med 73 procent siden 1970. Samtidig medfører accelererende klimaforandringer en forværring af naturkrisen – og omvendt.

I 2022 vedtog verdens lande ved FN’s biodiversitetstopmøde COP15 en Naturens Parisaftale, der skal vende udviklingen med et mål om 30 procent beskyttet natur i 2030.

Det er i det lys, at COP16 finder sted. Biodiversitetstopmødet, der samler alle verdens lande i Colombia, varer fra 21. oktober til 1. november og har til formål at sætte skub i målet om mere natur.

Som verdens største naturbevarende organisation deltager WWF med flere end 100 delegerede og fra Danmark deltager miljøfaglig direktør Jacob Fjalland. På topmødet holder han særligt øje med finansiering, samtænkning af klima- og naturdagsordenen og de nationale handlingsplaner, som hvert land har forpligtet sig til at levere op til COP16.

WWF Verdensnaturfonden har kigget nærmere på det danske udkast til en national handlingsplan og står skuffede tilbage.

”Danmarks bud på en national handlingsplan lever ifølge vores vurdering ikke op til, hvad man må forvente af en sådan plan, og vi mener ikke, at man reelt har leveret en handlingsplan. Danmark har ellers en oplagt mulighed for at være globalt foregangsland på biodiversitet og samtænkning med klimaindsatsen, så vi er skuffede over det, vi har set indtil nu,” siger Jacob Fjalland.

Han peger på, at Danmark blandt andet er medansvarlig for den kritiske tilstand i Østersøen, der som verdens største brakvandsområde har et unikt økosystem af global vigtighed med havnatur, der ikke findes nogen andre steder i verden.

Danske virksomheder rykker på biodiversitet

Én af de største knaster for årets forhandlinger vedrører finansiering. Flere hundrede milliarder dollars er på spil, og man estimerer, at der skal bruges 200 milliarder dollars alene på biodiversitetsindsatser om året i 2030, hvis vi skal vende tilbagegangen for klodens biodiversitet.

”Naturkrisen er ikke blevet mindre alvorlig siden COP15 for to år siden, og vi har kun fem år til at levere på vores mål. Det kommer til at koste penge, men vi har ganske enkelt ikke råd til at lade være. Mere end halvdelen af verdens BNP er afhængig af naturen, og regningen vil kun blive større, hvis ikke vi handler nu, som vi har aftalt,” siger Jacob Fjalland.

Biodiversitet er også kommet højt på danske virksomheders dagsorden. Flere end 40 danske virksomheder er med på COP16, hvor WWF Verdensnaturfonden også afholder et officielt event sammen med Dansk Industri.

WWF’s fem nøgleforventninger til COP16:

1. Nationale handlingsplaner (NBSAP’er): COP16 skal opfordre lande, der endnu ikke har gjort det, til at påbegynde eller fremskynde NBSAP'er, færdiggøre samt implementere dem. Landene skal også blive enige om overvågning og procedurer for evaluering af handlingsplanerne
  2. Finansiering: COP16 skal skabe større tillid til leveringen af økonomiske ressourcer til implementeringen af Kunming-Montreal-aftalen, herunder sikre tilstrækkelig finansiering til oprindelige folk og lokale samfund samt andre rettighedshavere. Endelig skal der skabes grobund for finansiering fra både offentlige, private og andre finansielle strømme.
  3. Menneskerettigheder: COP16 bør sikre en menneskerettighedsbaseret tilgang til biodiversitetsindsatsen
  4. Natur og klima: COP16 skal bane vejen for yderligere integration af natur i klimahandlinger ved kommende klimakonferencer og anerkende forbindelserne mellem natur- og klimakrisen.
  5. Retfærdig fordeling: COP16 bør færdiggøre den multilaterale mekanisme for retfærdig og lige fordeling af fordele, der stammer fra naturens genetiske ressourcer (kaldet 'DSI').