Den heldige kartoffel?

Kartoflen er den mest sprøjtede afgrøde i Danmark

Sådan ser en sprøjtet kartoffel fra Lammefjorden ud.

Azuelo

Command CS

Fenix

Glyphomax HL

Lamdex

Maxim 100FS

Mizuki

Mospilan SG

Option

Proman

Ranman Top

Reglone

Revus

Revus Top

Roundup Power Max

Teppeki

Zignal 500 SC

Zorvec Emicade

Ovenstående 18 sprøjtemidler er iflg lovbefalede indberetninger til miljøstyrelsen brugt i vækstsæsonen 2021 - 2022 på nogle lammefjordskartofler.

På nogle af sprøjtemidlerne advares der mod bl.a organskader, hjerneskader på fostre, Parkinsons sygdom og kræft

Kartoflen er iflg indberetningerne den mest sprøjtede afgrøde i Danmark.

Måske skulle man gå over til kun at spise sprøjtefrie/økologiske kartofler?

Sådan ser etiketten ud på et af de potentielt kræftfremkaldende sprøjtemidler, der anvendes på kartofler fra Lammefjorden. Kilde: MIddeldatabasen.
Landsforeningen Kræftens Bekæmpelse har i 2024 afbrudt samarbejdet med Lammefjordens Grøntsagslaug på grund af anvendelsen af de mistænkte kræftfremkaldende sprøjtegifte.
Sådan ser den ud - kartoflen fra Lammefjorden.
Ole Nyvang, formand for Grøn Omstilling Næstved.

Kommuner kan hemmeligholde konsulentlønninger og timeforbrug16.10.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet en aktuel afgørelse, der giver en østsjællandsk kommune medhold i en sag om hemmeligholdelse af honorar til konsulentfirmaet Niras for en konkret rapport. Dermed åbner afgørelsen en principiel ladeport for skjulte aftaler, fordi den kan bruges generelt til at blokere mediernes og borgernes adgang til at kontrollere honorarstørrelser ved kommunale aftaler med konsulenter

Tysk slagterigigant scorer millioner fra den danske grønne treparts-aftale10.10.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Den største konkurrent til andelsejede Danish Crown kan få en ret stor pengeindsprøjtning, hvis planen om et grønnere Danmark bliver til virkelighed med gebyrnedsættelser for 45 mio. kr. Det er ret bemærkelsesværdigt, da det er en privat familievirksomhed med base i Tyskland. Konkurrencen er blevet endnu hårdere, fordi Danish Crowns største leverandør, som også er den største svineproducent i Danmark, har valgt at sende alle sine svin til slagteriet med tyske ejere fremover