Nyt SMV-venligt håndværkerudbud I Aarhus Kommune

Aarhus Kommune har i tæt samarbejde med DI Byggeri og SMV Danmark udarbejdet et nyt og mere SMV-venligt udbud af håndværkerydelser for løbende vedligeholdelsesopgaver. Udbuddet er med til at sikre, at virksomheder uanset størrelse får mulighed for at udføre opgaver for Aarhus Kommune på opgaver under 1 mio. kr.

Det nye udbud er resultatet af en åben dialog mellem Aarhus Kommune og byggebranchen, som sammen har arbejdet målrettet mod at skabe en mere tilgængelig, gensidigt forpligtende og erhvervsvenlig proces og aftalevilkår. Formålet med det nye håndværkerudbud er at gøre det lettere for virksomheder at deltage i Aarhus Kommunes udbud, og det har været afgørende at sikre en proces, der afspejler byggebranchens behov og ønsker.

DI Byggeri har i løbet af forberedelsen spillet en central rolle og har været med til at sikre, at udbuddet bliver mere overskueligt og fleksibelt for virksomhederne. De mange nye og gode indfaldsvinkler har medvirket til at materialet er blevet mere fuldkomment, gensidigt forpligtende og ligeværdigt.

- Vi sætter stor pris på den åbne dialog, vi har haft i denne proces – særligt med DI Byggeri. Det har været vigtigt for os at sikre, at vores håndværkerudbud afspejler virkeligheden i byggebranchen og de udfordringer, virksomhederne står overfor. Dialogen - særligt med DI Byggeri - er foregået positivt og i god ånd, og har medvirket til at skabe en større forståelse for erhvervslivets udfordringer. Det nye udbud er designet til at skabe en mere erhvervsvenlig tilgang, så endnu flere virksomheder kan byde ind og levere deres ekspertise i vores mange byggeprojekter, siger Anders Steffen, Udbudskonsulent i Indkøb & Udbud i Aarhus Kommune.

- Vi har gennem mange år haft drøftelser med Aarhus kommune om, hvordan kommunens ønsker passer med de lokale håndværkere. Denne gang har kommunen været mere lydhør end tidligere. Det har sikret, at vi står med bedre vilkår end tidligere, hvor der er fokus på et sundt og tillidsfuldt samarbejde. Det skal kommunen have ros for. Der er dog fortsat potentiale for forbedringer, så vi ser frem til fortsat god dialog, siger John Skjold Pedersen fra Byggefirmaet JSP ApS.

Louise Dahl Krath Jensen, underdirektør i DI Byggeri, udtaler:

- Vi er ofte i dialog med kommuner om, hvordan de udbyder deres håndværkerydelser. Ofte er aftalerne unødigt lange og komplicerede med en ensidig risikofordeling. Aarhus kommune har i sin nye aftale mere fokus på et praktisk samarbejde i hverdagen. Det er gavnligt for både kommunen og erhvervslivet, siger hun.

Aarhus Kommunes indkøbsafdeling og DI Byggeri fortsætter samarbejdet og dialogen i den efterfølgende aftaleperiode, så det sikres, at de mange gode input også bliver ført ud i livet.

Udbuddet af Håndværkerydelser kan findes i Aarhus Kommunes udbudssystem, Comdia, og der er frist for at afgive tilbud den 5. november kl. 9.00.

Yderligere oplysninger kan fås hos:

Anders Steffen, Udbudskonsulent i Indkøb & Udbud i Aarhus Kommune på tlf. 4185 7134.
Louise Dahl Krath Jensen, underdirektør i DI Byggeri på tlf. 2566 6318.