Ny, uafhængig analyse af finanslovsforslaget for 2025 og dansk udviklingsbistand: Afrikas år

Den danske regering har udnævnt det 21. århundrede til at være ”Afrikas århundrede”. Det er i hvert fald titlen på den Afrikastrategi, regeringen fremlagde kort før, finanslovsforslaget for 2025 blev præsenteret. Timbuktu Fonden præsenterer årets analyse, der ser på, om finanslovsforslaget nu også gør 2025 til Afrikas år.

Timbuktu Fondens udgiver sin årlige analyse af det internationale udviklingssamarbejde i finanslovsforslaget for 2025.

Svaret på dét spørgsmål er ifølge analysen både ja og nej. Nej, fordi regeringen gør Ukraine til det første af fire hovedspor i det danske udviklingssamarbejde – med Afrika som nummer 2. Og fordi Ukraine også i 2025 bliver det suverænt største modtagerland af dansk bistand med langt over det dobbelte af den bistand, det største modtagerland i Afrika kan se frem til. Som i de seneste år og formentlig flere år frem.

Men svaret er også ja, fordi der samtidig er tegn på, at 2025 faktisk godt kan blive Afrikas år: Regeringen lægger op til rekordhøj bistand til kontinentet mod syd og vil åbne tre nye ambassader i Afrika. Ganske vist lukker den samtidig ambassaderne i to andre afrikanske lande – Mali og Burkina Faso, men fortsætter bistanden til de to lande. Og det diplomatiske korps i Afrika forstærkes. Hele fem eksisterende danske ambassader styrkes.

Regeringen siger, den ønsker et mere ligeværdigt partnerskab med Afrika. Paradoksalt nok synes Danmark i fuld gang med – også med FFL25 – at udvande de partnerskaber, Danmark har haft med en række afrikanske lande i form af de mangeårige, bilaterale programsamarbejder, der har været en hjørnesten i det danske udviklingssamarbejde. Analysen rejser spørgsmålet, om dansk udenrigspolitik er på vej til at overtrumfe udviklingshensyn i Danmarks forhold til Afrika? Og den konkluderer, at svaret på dét spørgsmål også rummer svaret på, om 2025 og de kommende år bliver Afrikas år i det danske udviklingssamarbejde.

Analysen viser blandt meget andet også, hvorfor den samlede danske udviklingsbistand vil falde i 2025 i forhold til 2024, selv om Danmark bliver rigere. At der – trods øget klimabistand – ikke er udsigt til nye danske bidrag til den nye fond for klimaskabte tab og skader. At der faktisk endnu ikke er givet formelt tilsagn om det opsigtsvækkende danske bidrag til fonden fra 2023. Og at udgifterne til at modtage flygtninge i Danmark dykker. Men at regeringen har afsat en diskret milliardreserve på FFL25, hvis de igen stiger.

”Afrikas år” udgives af Timbuktu Fonden og er skrevet af freelancejournalist Jesper Heldgaard, der i mere end 20 år har dækket udviklingssamarbejde. Den følger op på tidligere års rapporter startende med ”Engang verdens bedste” til og med ”Tilbage i det gode selskab” (2023). Trykt version af analysen kan rekvireres ved henvendelse til Lisbeth Cardoso lica@dca.dk eller 50 60 40 75.

Kom til fyraftensmøde, hvor analysen fremlægges og diskuteres

Torsdag den 10. oktober 2023 kl. 16.30-18.30 præsenteres analysen af forfatteren, journalist Jesper Heldgaard. Den diskuteres og sættes i perspektiv af Anne Mette Kjær, professor ved Aarhus Universitet og formand for Udviklingspolitisk Råd, og af Silke Birkenborg Andersen fra Dansk Ungdoms Fællesråd, der som FN-ungdomsdelegat kan holde finanslovsforslaget op mod konklusionerne fra FN’s Summit of The Future. Og så følger debat med et panel af udviklingsordførere fra Folketinget.

Mødet holdes hos Folkekirkens Nødhjælp, Meldahlsgade 3, København V og arrangeres i samarbejde mellem IDA Global Udvikling og Timbuktu Fonden. Tilmeld dig her.

Tidligere generalsekretærer i Folkekirkens Nødhjælp skriver håbet frem i ny bog om Desmond Tutu8.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Tirsdag udkommer bogen ’Jeg er til, fordi du er til – Desmond Tutus tro og spiritualitet’, skrevet af de to tidligere generalsekretærer i Folkekirkens Nødhjælp, Peter Lodberg og Christian Balslev-Olesen. I forbindelse med bogudgivelsen afholdes der en reception i Folkekirkens Nødhjælps lokaler. Generalsekretær Jonas Nøddekær siger: ”Jeg er utrolig glad for, at Peter og Christian har valgt at skrive denne bog om Desmond Tutu. Specielt i en tid, hvor verden har brug for håb, inspiration og tro. Desmond Tutu troede på det gode i mennesket, og han gav håb til alle os, der lyttede til ham. Peter og Christians bog om Tutu bringer igen håbet frem." Jonas Nøddekær understreger betydningen af Desmond Tutu for Folkekirkens Nødhjælps arbejde: ”Desmond Tutu lærte os, at nødhjælp ikke bare handler om at uddele mad, men om rettigheder. At vi i længden kun kan hjælpe mennesker, hvis vi adresserer roden til problemet i stedet for at symptombehandle. Det gælder uanset, om vi kigger på apartheid, kastes

Folkekirkens Nødhjælp samler verden om klimafinansiering i New York26.9.2024 12:44:46 CEST | Pressemeddelelse

På FN’s General Forsamling har Folkekirkens Nødhjælp med en række samarbejdspartnere afholdt et event med 80 deltagere, om finansiering af klimatilpasning. Deltagerne var ministre, embedsmænd, klimaeksperter og repræsentanter fra nogle af de største klimaorganisationer. Det resulterede i mange vigtige input til det kommende klimatopmøde COP29 i Baku. Fra Holland, USA, Malawi, Brasilien, Samoa – verden rundt - var der enighed om behovet for stærkere partnerskaber, innovativ finansiering og globalt samarbejde. “Nu skal der skrues op for konkret klimahandling. Der er behov for at øge den politiske opbakning til klimatilpasning. Landene skal stå sammen for at sikre, at COP29 og fremtidige møder leverer øget finansiering og handling på klimatilpasningsområdet,” siger Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. Yusuf Mkungula, departementschef i Ministeriet for Naturressourcer og Klimaforandringer i Malawi, opfordrede det Globale Nord til at levere på deres løfte om at fordoble