Tidligere stadsarkitekt: Bilerne i byen kommer hurtigere frem ved lavere hastighed
Camilla van Deurs er både ulykkesoffer og som tidligere stadsarkitekt i København ekspert i bytrafik. Man bør generelt sætte farten ned i byerne, og bilerne kommer faktisk hurtigere frem ved lavere hastigheder, siger hun til magasinet CYKLISTER.
Magasinet CYKLISTER fra Cyklistforbundet er på gaden med et tema om forbundets kampagne, 30 er det nye 50, hvor Cyklistforbundet kæmper for at få sat hastigheden ned i byerne; gerne til 30 km/t. Magasinet har interviewet Camilla van Deurs, der er tidligere stadsarkitekt i København – og ulykkesoffer. Hun blev kørt ned af en bil i 2019 og er stadig ti procent handicappet.
Hun bakker helt op om, at farten skal ned i byerne.
”Det er en gammeldags måde at tænke på, at vi bare skal bevæge bilerne så hurtigt som muligt. Vi ved, at vi faktisk kan få flere biler ind i de samme gaderum, ved at bilerne kører langsommere, fordi man kan ”pakke bilerne”, som vejingeniørerne ville sige. Bilerne kan køre tættere bag hinanden, så vi kan faktisk flytte flere biler. Det har man regnet på i København med store trafikmodeller, og det er sådan set grundlaget for, at København nu begynder at sætte hastigheden ned til blandt andet 40 km/t rigtig mange steder. Pladsbesparelsen - eller det areal, der frigives - kan man bruge til bredere cykelstier eller til bynatur. Vi kan simpelthen få mere plads til nogle grønne rabatter, der kan separere cyklerne fra bilerne," siger hun til CYKLISTER.
Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag, siger om baggrunden for, at forbundet ønsker farten sat ned:
”Vi mener, at Danmarks byer skal gå den samme vej, som mange andre byer. Byer som Berlin, Oslo, Wien, Bruxelles, Paris, Madrid og Helsinki har allerede sænket farten til 30 km/t i store dele af byen. De ønskede at fredeliggøre byerne til gavn for dem, der bor der, går der, cykler der, besøger og i det hele taget færdes i byen. Resultatet er, at disse byer oplever langt færre ulykker og dræbte, og at bilisterne ikke har fået væsentligt længere transporttid.”
I Bruxelles har man set en bemærkelsesværdig reduktion i antallet af trafikdræbte og voldsomme trafikuheld. Alvorlige uheld faldt fra 2020 til 2021 med 20 % og dræbte faldt fra 14 til 6. Og Helsinki oplevede bagefter, at personskader på grund af trafikulykker i indre by blev reduceret med 42 procent.
”Der kan sagtens være veje med højere hastighed. Men vi ønsker, at 30 km/t bliver den nye normalhastighed. Vi mener, man skal argumentere for det, hvis man i byen vil sætte farten højere end 30 km/t.,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Læs hele magsinet CYKLISTER HER:
Foto er frikøbt og kan benyttes af redaktionerne.
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Byg underjordisk cykelparkering i verdensklasse på ny metrolinje16.10.2024 14:16:35 CEST | Pressemeddelelse
Det er vigtigt at lære af fejlene begået på de nuværende metrolinjer, siger Cyklistforbundet i anledning af en høring om en ny metrolinje i København. Forbundet mener, man nu har chancen for at bygge cykelparkering i den absolutte verdenselite.
95.000 skolebørn cyklede om kap7.10.2024 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
(OBS: Regionale/lokale tal, se i bunden) I fjorten dage i september har over 95.000 elever i danske skoler cyklet om kap i Cyklistforbundets årlige kampagne, Alle Børn Cykler. Én klasse på Nim Skole i Jylland var ekstra dygtige og heldige, de vandt nemlig hovedpræmien, som er cykler til hele klassen.
Finanslovsforslaget gemmer på en kæmpe sejr for cyklister5.9.2024 11:33:08 CEST | Pressemeddelelse
Det er en kæmpe sejr, når regeringen i sit finanslovsforslag ønsker at fjerne politiets vetoret på bl.a. hastighedsnedsættelser. Sådan lyder det fra Cyklistforbundet, der gennem flere år kæmpet for kommunernes muligheder for selvstændigt at afgøre hastighedsgrænser i byerne.
Cyklistforbundet og DI efterlyser cykelvenlige skatteregler i regeringens finanslovsforslag30.8.2024 11:03:25 CEST | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet kalder det sammen med DI rigtig ærgerligt, at regeringen ikke har prioriteret en bruttolønsordning for cykler i sit finanslovsforslag. De to organisationer efterlyser cykelvenlige skatteregler, der er en nem og billig løftestang for styrket folkesundhed og reducerer trængsel på vejene.
Festlig cykelparade i Kolding sendte 21 cyklister med cerebral parese afsted mod Paris21.8.2024 17:13:47 CEST | Pressemeddelelse
21 cykelryttere med cerebral parese blev onsdag d. 21. august sendt afsted fra Kolding med et brag af en cykelparade. Nu venter en krævende cykeltur, inden de om en uge når frem til Paris og åbningen af de Paralympiske Lege.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum