Tidligere stadsarkitekt: Bilerne i byen kommer hurtigere frem ved lavere hastighed
Camilla van Deurs er både ulykkesoffer og som tidligere stadsarkitekt i København ekspert i bytrafik. Man bør generelt sætte farten ned i byerne, og bilerne kommer faktisk hurtigere frem ved lavere hastigheder, siger hun til magasinet CYKLISTER.

Magasinet CYKLISTER fra Cyklistforbundet er på gaden med et tema om forbundets kampagne, 30 er det nye 50, hvor Cyklistforbundet kæmper for at få sat hastigheden ned i byerne; gerne til 30 km/t. Magasinet har interviewet Camilla van Deurs, der er tidligere stadsarkitekt i København – og ulykkesoffer. Hun blev kørt ned af en bil i 2019 og er stadig ti procent handicappet.
Hun bakker helt op om, at farten skal ned i byerne.
”Det er en gammeldags måde at tænke på, at vi bare skal bevæge bilerne så hurtigt som muligt. Vi ved, at vi faktisk kan få flere biler ind i de samme gaderum, ved at bilerne kører langsommere, fordi man kan ”pakke bilerne”, som vejingeniørerne ville sige. Bilerne kan køre tættere bag hinanden, så vi kan faktisk flytte flere biler. Det har man regnet på i København med store trafikmodeller, og det er sådan set grundlaget for, at København nu begynder at sætte hastigheden ned til blandt andet 40 km/t rigtig mange steder. Pladsbesparelsen - eller det areal, der frigives - kan man bruge til bredere cykelstier eller til bynatur. Vi kan simpelthen få mere plads til nogle grønne rabatter, der kan separere cyklerne fra bilerne," siger hun til CYKLISTER.
Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag, siger om baggrunden for, at forbundet ønsker farten sat ned:
”Vi mener, at Danmarks byer skal gå den samme vej, som mange andre byer. Byer som Berlin, Oslo, Wien, Bruxelles, Paris, Madrid og Helsinki har allerede sænket farten til 30 km/t i store dele af byen. De ønskede at fredeliggøre byerne til gavn for dem, der bor der, går der, cykler der, besøger og i det hele taget færdes i byen. Resultatet er, at disse byer oplever langt færre ulykker og dræbte, og at bilisterne ikke har fået væsentligt længere transporttid.”
I Bruxelles har man set en bemærkelsesværdig reduktion i antallet af trafikdræbte og voldsomme trafikuheld. Alvorlige uheld faldt fra 2020 til 2021 med 20 % og dræbte faldt fra 14 til 6. Og Helsinki oplevede bagefter, at personskader på grund af trafikulykker i indre by blev reduceret med 42 procent.
”Der kan sagtens være veje med højere hastighed. Men vi ønsker, at 30 km/t bliver den nye normalhastighed. Vi mener, man skal argumentere for det, hvis man i byen vil sætte farten højere end 30 km/t.,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Læs hele magsinet CYKLISTER HER:
Foto er frikøbt og kan benyttes af redaktionerne.
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkBilleder

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken i København26.5.2025 12:44:22 CEST | Pressemeddelelse
Lørdag den 21. juni kan børn, unge og voksne med handicap eller særlige cykelbehov få en oplevelse ud over det sædvanlige.
Cyklistforbundet byder op til cykeldans i Københavns biltomme gader20.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Gaderne er bilfri, og ruten lagt. Det skal udnyttes, og Cyklistforbundet byder derfor op til en dans med cyklen i Københavns gader under Copenhagen Sprint, hvor der er lagt en rute til det professionelle cykelløb.
Rekordmange børn lærer cyklingens svære kunst med cykellege15.5.2025 10:48:07 CEST | Pressemeddelelse
Rekordmange børn øver sig i maj i at cykle i Cyklistforbundets børnehavekampagne, Vi kan cykle! Næsten 27.000 børn fra 657 børnehaver i hele landet er hoppet i cykelsadlen og lærer at cykle med sjove cykellege. Det er alle tiders rekord i kampagnen, der har fundet sted de seneste 13 år.
Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour25.4.2025 11:09:41 CEST | Pressemeddelelse
Cykelglade elever på Hjørring Gymnasium har kørt sig til sejr og hovedpræmien i årets Fælles-Tour. Den landsdækkende konkurrence er et initiativ fra Cyklistforbundet og landets fem regioner, som vil motivere flere unge til at tage cyklen i stedet for bilen til uddannelse og fritidsinteresser.
Der skal styr på de ulovlige el-køretøjer31.3.2025 10:51:10 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal have ryddet op i det ’vilde vesten’ på cykelstier og veje.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum