Dyrenes Beskyttelse opruster med markant profil i kampen for det gode hesteliv

Mette Uldahl tiltræder hos Dyrenes Beskyttelse, hvor hun skal bidrage med arbejdet for det gode hesteliv. Der skal ses alvorligt på, hvordan vi sikrer, at heste i sport behandles tidssvarende og ordentligt.

Mette Uldahl tiltræder som chefkonsulent hos Dyrenes Beskyttelse i kampen for det gode hesteliv. Privat

Der skal ske markante, kulturelle forbedringer i elitedelen af ridesporten. Det var budskabet i det brev, som Dyrenes Beskyttelse sammen med Hestens Værn sendte til Dansk Ride Forbund i slutningen af august. Henvendelsen var en reaktion på det seneste års mange sager med dårlig behandling af heste og indeholdt 11 konkrete tiltag, som skal være med til at forbedre forholdene for hestene.

Nu er Dyrenes Beskyttelse klar med næste træk i kampen for det gode hesteliv, da organisationen har ansat Mette Uldahl som chefkonsulent.

- Hele mit professionelle arbejdsliv har jeg arbejdet for at give dyrene en stemme. Sammen med resten af Dyrenes Beskyttelse vil jeg med glæde være hestenes stemme, når vi skal forbedre et hestesportsmiljø, hvor anerkendelse, prestige og traditioner betyder, at hestenes velfærd og trivsel alt for ofte bliver overset, nedprioriteret eller helt går tabt, siger Mette Uldahl og tilføjer:

- For mig at se er Dyrenes Beskyttelse de helt rigtige til at præge ridesporten i en mere moderne retning med hestene i fokus, og det ønsker jeg at være en del af.

Et cv, få kan matche

Mette Uldahl er uddannet dyrlæge og har de seneste 12 år arbejdet som veterinærkonsulent for Dansk Ride Forbund, men sagde i september sin stilling op. Hun sidder i bestyrelsen hos Den Europæiske Dyrlægeforening og laver forskningsprojekter med en række universiteter om dyrevelfærd generelt, men primært med fokus på heste. Derudover tilser hun heste i forbindelse med forskellige projekter i Danmark og udlandet.

Det er med andre ord ikke kun på den nationale bane, men også internationalt, at Uldahl har fingeren på pulsen i forhold til arbejde for bedre hestevelfærd.

- Det er tydeligt, at ridesporten står et kritisk sted, og der derfor er brug for, at det virkelig bliver prioriteret at flytte kulturen og behandlingen af hestene et bedre sted hen og dermed sikre bedre forhold for hestene i ridesporten, siger Britta Riis, direktør hos Dyrenes Beskyttelse, og tilføjer:

- Det er de færreste, der kan påstå at have så stor erfaring og viden om arbejdet med heste, som Mette har. Hun har både det nære blik for det enkelte dyr og en politisk forståelse for arbejdet på de store linjer. Derfor er vi rigtig stolte af, at vi nu får Mette med om bord.

Privat
Privat