Femern Link Contractors er lokal vinder af Årets Læreplads 2024

Del

Ud af i alt 119 indstillede lærepladser er Tunnel-konsortiet Femern Link Contractors (FLC) udråbt som lokal vinder af Årets Læreplads 2024 på ZBC – Zealand Business College. Hos FLC og Sund & Bælt bekræfter det, at det store fokus på lærlinge bærer frugt.

Smilene var store, da FLC fik overrakt prisen som lokal vinder af Årets Læreplads 2024.
Smilene var store, da FLC fik overrakt prisen som lokal vinder af Årets Læreplads 2024. Sund & Bælt

Glæden er stor hos Femern Bælt-projektets hovedentreprenør FLC og hos bygherre Sund & Bælt efter, at det torsdag blev annonceret, at de har vundet Årets Læreplads 2024 på ZBC – Zealand Business College.

I alt 119 lærlinge og elever fra hele regionen havde indstillet deres arbejdsplads som ”Årets Læreplads”, men det var indstillingen fra Lizette Clausen – kontorelev hos FLC – der hev prisen hjem.

Ifølge Charlotte Lie Steen, der er ansvarlig for lærlingeindsatsen hos FLC, er de utroligt stolte over at vinde Årets Læreplads 2024. Selvom det altid er en overraskelse at vinde en pris, havde FLC alligevel fornemmelsen af, at det kunne være i år, at prisen kunne hentes hjem.  

- Vi har et stort fokus på det sociale i vores arbejde med vores lærlinge, da vi ved, hvor stor en betydning det har for elevernes trivsel, læring og udvikling. Når vi læser Lizettes ord, kan vi se, at vi er lykkedes med det arbejde. Hun fortæller, at vi har rykket hende fagligt, men også menneskeligt, og det er jo lige præcis dét, vi gerne vil, siger Charlotte Lie Steen.

FLC arrangerer blandt andet lærlingedage, hvor lærlingene kan styrke deres sociale sammenhold. Lærlingene spiser frokost sammen og tager på faglige ture, og så arrangerer afdelingen festlige dimissioner for de lærlinge, der bliver færdige.

- Det betyder noget for vores lærlinge, at vi viser, hvor vigtige de er for projektet. Og lærlingene viser også deres påskønnelse – blandt andet med den fine indstilling til ”Årets Læreplads” som Lizette har skrevet, og som vi er utroligt stolte over, siger Charlotte Lie Steen.

Hos Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-projektet, kan man heller ikke få armene ned over prisen for Årets Læreplads 2024. Det er nemlig en bekræftelse på, at det store fokus på lærlinge bærer frugt, fortæller Emilie Juel-Helvig, bæredygtighedsdirektør i Sund & Bælt.

- Som Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt har vi et særligt ansvar for at bidrage til at uddanne fremtidens kvalificerede faglærte. Vi kan kun lykkes med den målsætning, hvis vi har entreprenører, som tager opgaven på sig. Og det gør FLC til fulde, og den her pris er fuldt fortjent.

Hos FLC og Sund & Bælt håber man, at prisen som Årets Læreplads, gør fremtidige lærlinge opmærksomme på de spændende karrieremuligheder, der er i at bygge verdens længste sænketunnel.

Som led i byggeriet har Sund & Bælt stillet kontraktkrav, der forpligter entreprenørerne til at oprette mindst 500 lærlingeårsværk i løbet af byggeperioden.

Fakta:

  • Det er ZBC – Zealand Business College, der udråber en lokal vinder af Årets Læreplads 2024 på baggrund af lærlinge og elevers indstillinger af deres egen læreplads. Virksomheden skal have udmærket sig fagligt, kollegialt, socialt samt ledelses- og vejledningsmæssigt og gjort en positiv forskel for sin elev eller lærling.
  • Alle lokale vindere indstilles automatisk til den nationale kåring, der løber af stablen den 5. november 2024 i København.
  • FLC har i øjeblikket 78 lærlinge på projektet. FLC har flere gange været indstillet til prisen som Årets Læreplads. I år er første gang konsortiet vinder.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Smilene var store, da FLC fik overrakt prisen som lokal vinder af Årets Læreplads 2024.
Smilene var store, da FLC fik overrakt prisen som lokal vinder af Årets Læreplads 2024.
Sund & Bælt
Download

Om Sund & Bælt

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Øresundsmotorvejen genåbnet for trafik18.9.2025 13:34:23 CEST | Pressemeddelelse

Vi har nu stoppet vandindtrængningen, så der ikke længere kommer vand ind på vejbanen. Vores undersøgelser viser, at det nu er sikkert at åbne Øresundsmotorvejen delvist for trafik igen. Vores eksperter har kun konstateret mindre skader i det venstre spor mod midterrabatten. Vi åbner med reduceret hastighed på 50 km/t og lader trafikken passere i det højre spor og nødsporet udenom det sted, hvor vejen er beskadiget. Vi holder nøje øje med udviklingen de næste 24 timer. De mindre skader vil blive udbedret i nattetimerne i den kommende periode af hensyn til at generere trafikken mindst muligt.

Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye