Demokraterne - hele Danmark skal leve

Det nye danske parti Demokraterne har etableret et samarbejde med det norske regeringsparti Senterpartiet

Den 4. maj i år blev det nye danske parti "Demokraterne - hele Danmark skal leve" lanceret - og partiet har allerede etableret et samarbejde med et norsk midterparti med en lang historie.

Det er det norske regeringsparti Senterpartiet, som er 104 år gammelt.  Udover, at dele en række politiske grundholdninger og visioner, så har begge partier f.eks. også et logo, der er en firkløver.

"I Demokraterne - hele Danmark skal leve glæder vi os til at samarbejde med vores fantastiske norske venner i Senterpartiet. Vi kan lære meget af Senterpartiet og de er en stor inspiration for os. Vi deler ikke mindst holdninger om folkestyre, decentralisering, nordisk velfærd, internationalt samarbejde og visioner for en bedre verden. Begge partier vil desuden, at magten skal være så tæt på borgerne som mulig og derfor siger vi nej til suverænitetsafgivelse til EU og arbejder for et bedre europæisk samarbejde end EU - ikke mindst gennem EFTA og Europarådet. Vi ser også gode muligheder for, at Norden kan spille en vigtig rolle i arbejdet for en bedre verden." udtaler Lave K. Broch, medstifter af "Demokraterne - hele Danmark skal leve".

"Det var dejligt at møde repræsenter for "Demokraterne - hele Danmark skal leve", da jeg var i Danmark for nogle uger siden. Vi deler mange værdier og visioner, og jeg glæder mig til et inspirerernde samarbejde med vores nye danske samarbejdsparti", udtaler Sigbjørn Gjelsvik, medlem af Stortinget for Senterpartiet

"Vi ønsker "Demokraterne - hele Danmark skal leve" held og lykke med at lave god centrumspolitik med gode velfærdstjenester, modstand mod afståelse af mere magt til EU og med en solidarisk holdning til internationalt samarbejde" udtaler Kathrine Kleveland, medlem af Stortinget for Senterpartiet.

For flere oplysninger kontakt venligst:

Lave K. Broch, medstifter af "Demokraterne - hele Danmark skal leve", tlf. 2892 2127 og e-mail: lave@demokraterne.nu

Sigbjørn Gjelsvik, medlem af det norske Storting for Senterpartiet tlf. 0047-2331 3394 og e-mail: sigbjorn.gjelsvik@stortinget.no

Kathrine Kleveland, medlem af det norske Storting for Senterpartiet tlf. 0047-928 25 162 og e-mail kathrine.kleveland@stortinget.no

Billeder

På billedet ses fra venstre til højre Kathrine Kleveland (medlem af Stortinget for Senterpartiet), Lave K. Broch (medstifter af Demokraterne - hele Danmark skal leve), Susanna Dyre-Greensite (forperson for Folkebevægelsen mod EU) og Sigbjørn Gjelsvik (medlem af Stortinget for Senterpartiet). Billedet blev taget den 20. august 2024 i forbindelse med et møde, hvor Lave K. Broch holdt oplæg om dansk politik og det nye parti Demokraterne - hele Danmark skal leve.

Om "Demokraterne - hele Danmark skal leve"

Danmark har fået et nyt parti: "Demokraterne - hele Danmark skal leve".
Vi er et parti mellem fløjene, der bl.a. arbejder for mere demokrati, et nordisk forbund, grøn omstilling, at intet område i Danmark skal være et såkaldt udkantsområde - og at vores forsvarspolitik skal inkludere en indsats for fredsmægling. Vi vil også, at Danmark skal anerkende Palæstina og arbejde for fred og sikkerhed til både israelere og palæstinensere. Derudover vil vi genindføre Store Bededag og indføre skattefinansieret tandpleje - og selv om vi elsker Europa og verden, så vender vi os imod EU´s udemokratiske opbygning og centralisering af magt.

Demokraterne er også begyndt at samle vælgererklæringer for opstilling til Folketinget. Her kan du læse mere om partiet: www.demokraterne.nu